jump to navigation

Intipati Belanjawan 2010 October 23, 2009

Posted by nikmj in budget2010, General, malaysia today, malaysiakini, malaysianinsider, National, news, utusan malaysia.
Tags: ,
trackback

Untuk intipati belanjawan 2009, sila klik sini

bajet2010

Berikut ialah intipati Bajet 2010 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat hari ini.

* Ekonomi Malaysia dijangka berkembang 2-3 peratus pada 2010

* Perlombongan dijangka meningkat 1.1 peratus, pembuatan 1.7 peratus, pertanian 2.5 peratus, pembinaan 3.2 peratus dan perkhidmatan 3.6 peratus.

* penggunaan swasta berkembang 2.9 peratus manakala pelaburan swasta 3.4 peratus

* pendapatan per kapita meningkat 2.5 peratus kepada RM24,661

* TNB akan membelanjakan RM5 bilion untuk melaksanakan penjanaan, penghantaran dan pengagihan elektrik pada 2010.

* Usaha sama awam-swasta akan meliputi kompleks imigresen, kastam dan kuarantin bersepadu di Bukit Kayu Hitam, pembinaan enam kampus UiTM dan pusat MATRADE

* 1Malaysia Development Bhd (1MDB) akan mewujudkan dana tanggungjawab sosial korporat berjumlah RM100 juta sebagai permulaan untuk membiayai aktiviti masyarakat.

* Kerajaan akan memperuntukkan RM899 juta untuk meningkatkan industri pelancongan

* Kerajaan akan meningkatkan insentif cukai kepada para penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan yang menawarkan perkhidmatan kepada pelancong kesihatan rakyat asing, dengan pengecualian cukai pendapatan ditingkatkan daripada 50 peratus nilai peningkatan pendapatan eksport kepada 100 peratus.

* Pembayar cukai pendapatan individu diberikan pengecualikan cukai ke atas langganan jalur lebar sehingga RM500 setahun mulai 2010 hingga 2012

* Penjawat awam dibenar membuat pinjaman untuk membeli komputer setiap tiga tahun sehingga maksimum RM5,000 berbanding sekali setiap lima tahun

* Merangka Akta Halal dengan usaha sama Majlis Agama Islam negeri-negeri

* Memperbadankan Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) sebagai agensi di bawah MITI

* Menyegerakan Pensijilan Halal oleh JAKIM menerusi usaha sama dengan institusi antarabanga bagi memperoleh pensijilan standard seperti HACCP dan GMP.

* Menyediakan RM24 juta untuk membangunkan produk sistem antipenyeludupan produk Halal di tiga pintu masuk utama dan tiga pelabuhan utama.

* Memperuntukkan RM137 juta untuk meningkatkan dan memperbaiki infrastruktur saliran dan perparitan di jelapang padu membabitkan 180,000 petani

* Memperuntukkan RM70 juta untuk melaksanakan Projek Empangan Paya Peda di Terengganu bagi meningkatkan keupayaan bekalan air untuk Skim Pengairan Padi di Besut

* Memperuntukkan RM82 juta untuk memodenkan industri akuakultur dan pelaksaan skim latihan keusahawanan bagi ternakan akuakultur, dengan tumpuan terhadap pengeluaran benih ikan dan ikan hiasan.

* Peruntukan RM149 juta untuk untuk bangunkan industri perladangan makanan seperti makanan, sayur-sayuran, perladangan organik, herba, rumpai laut dan sarang burung layang-layang

* Peruntukan RM58 juta untuk bangunkan infrastruktur asas ladang ternakan dan mewujudkan rangkaian bekalan untuk pengeluaran daging dan kambing.

* Konsortium FELDA, FELCRA dan RISDA akan diwujudkan menjelang akhir tahun 2009, dengan modal berbayar RM300 juta dengan setiap agensi menyumbang RM100 juta

* Kerajaan menyediakan subsidi, insentif dan bantuan berjumlah RM2 bilion untuk petani dan nelayan untuk menjaga kepentingan mereka

* Peruntukan RM9 bilion untuk biayai projek infrastruktur, dengan RM4.7 bilion untuk projek jalan dan jambatan, RM2.6 bilion untuk bekalan air dan perkhidmatan pembentungan, RM899 juta untuk kemudahan rel, RM820 juta untuk perkhidmatan pelabuhan dan laut serta RM276 juta untuk projek lapangan terbang

* Menyepadukan 79 dana PKS kepada 33 untuk memudahkan akses kepada pembiayaan PKS. Akan diselaraskan oleh SME Corp.

* Memperuntuk RM350 juta kepada SME Corp, dengan RM200 juta untuk pinjaman mudah PKS, RM100 juta peningkatan keupayaan dan bankinya untuk penjenaman dan promosi

* Institusi kewangan meluluskan pembiayaan makro pada purata enam hari dan penyerahan dalam tempoh empat hari

* Memperuntuk RM538 juta untuk pelaksanaan pelbagai program PKS dengan RM281 juta kepada perbadanan kemajuan ekonomi negeri, RM200 juta untuk TEKUN dan RM57 juta untuk membeli premis perniagaan, infrastruktur dan sebagainya.

* Memperuntukkan RM20 juta untuk mempergiatkan aktiviti kesedaran hijau dan amalan mesra alam sekitar

* Menjadikan Putrajaya dan Cyberjaya sebagai Bandar Teknologi Hijau yang akan menjadi pelopor kepada pembangunan bandar lain

* Mewujudkan dana berjumlah RM1.5 bilion bagi membolehkan syarikat pengeluar dan syarikat pengguna teknologi hijau membuat pinjaman mudah untuk membiayai aktiviti mereka, dengan RM50 juta untuk syarikat pengeluar dan RM10 juta untuk syarikat pengguna. Permohonan pinjaman boleh dibuat melalui Pusat Teknologi Hijau Negara. Skim ini dijangka memberi faedah kepada lebih 140 syarikat dan dimulakan pada 1 Jan 2010

*Pemilik bangunan yang memperoleh sijil Indeks Bangunan Hijau (GBI) mulai 24 Okt, 2009 hingga 31 Dis, 2014 diberi pengecualian cukai pendapatan bersamaan perbelanjaan modal tambahan bagi memperoleh sijil berkenaan

*Pengecualian duti setem kepada pembeli yang membeli bangunan dengan sijil GBI mulai 24 Okt, 2009 hingga 31 Dis, 2014.

* Mempekenal insurans asas dan skim takaful untuk perlindungan insurans motor pada pertengahan 2010 

* Memperluas liputan takaful dan insurans mikro kepada peniaga kecil, dengan manfaat perlindungan daripada RM10,000 kepada RM20,000, pada premium serendah RM20 sebulan.

* Pasaran saham akan diliberalisasikan lagi untuk meningkatkan kecekapan.

* Meliberalisasi aturan perkongsian komisyen antara broker saham dan 
remisier dengan membenarkan perkongsian pembrokeran fleksibel pada kadar minimum 40 peratus dan meliberalisasikan sepenuhnya perkongsian komisten berkuat kuasa 1 Januari, 2011

* Membenarkan penyertaan 100 peratus ekuiti asing dalam syarikat perancangan kewangan dan kewangan korporat 

* Semua syarikat senaraian awam akan menawarkan e-Dividen dan syarikat pemerokeran saham menyediakan opsyen e-pembayaran

* Insentif cukai sedia ada untuk perkhidmatan kewangan, terutama kewangan Islam, dilanjutkan hingga 2015

* Pengecualian duti setem 20 peratus ke atas instrumen pembangunan kewangan Islam

* Pengecualian cukai ke aras keuntungan bank dariapda operasi luar negara. 

SIARAN LANGSUNG BELANJAWAN 2010

6.05 pm : Pembentangan Budget 2010 selesai.

6.03 pm : Najib: Inilah bajet yang menyelusuri keperluan dan meresapi denyut nadi rakyat. Sesungguhnya inilah satu persembahan yang tulus dan ikhlas daripada kerajaan yang menjiwai rakyat.

6.01 pm : Najib mengumumkan BAYARAN KHAS kewangan sebanyak RM500 kepada penjawat awam kumpulan sokongan dipanjangkan kepada semua penjawat awam gred 41 hingg gred 54 dan pesara wajib.

5.59 pm : Kerajaan mencadangkan peruntukan RM191.5 bilion diperuntuk bagi Bajet 2010. Pengurangan 11.2% berbanding peruntukan disemak sebanyak RM215.7 bilion bagi tahun 2009.

5.58 pm : Mempercepatkan pembinaan Terminal Pengangkutan Bersepadu di Gombak yang dapat kurangkan kesesakan bandar raya dan sediakan laluan khas bas di lebuh raya yang kurang digunakan & mengubah suai laluan Touch n Go di plaza tol.

5.57 pm : Menambah 8 EMU yang baru dan baik pulih 9 EMU KTMB untuk tingkat kecekapan komuter. Tambah 35 unit tren LRT untuk laluan Kelana Jaya-Taman Melati.

5.55 pm : Membina jalan luar bandar sepanjang 510 KM dan jalan kampung sepanjang 316KM dengan peruntukan RM857 juta di Sabah dan Sarawak.

5.54 pm : Kerajaan membenarkan kadar potongan caruman KWSP dinaikkan semula ke kadar 11 peratus secara sukarela berkuatkuasa serta merta dan mulai 1 Januari 2011 caruman KWSP akan dikekalkan pada kadar 11 peratus.

5.51 pm : Kerajaan tubuh Skim Simpnana Persaraan 1Malaysia yang diuruskan oleh KWSP kepada mereka yang tiada pencen seperti nelayan, penaja, petani dan pemandu teksi dengan caruman secara sukarela.

5.50 pm : Elaun kanak-kanak OKU di sekolah pendidikan khas kelolaan NGO dari RM50 kepada RM150 sebulan bagi seorang.

5.49 pm : Klinik akan ditempatkan di kawasan perumahan dengan menyewa rumah kedai untuk memudahkan masyarakat setempat mendapat rawatan sakit biasa. Untuk permulaan 50 klinik sedemikian akan dibuka.

5.48 pm : RM14.8 bilion diperuntuk untuk urus, bina dan naik taraf hospital.

5.47 pm : Kerajaan akan melancarkan skim yang membolehkan pencarum KWSP menggunakan simpanan   sedia ada dan mengambil kira simpanan masa depan dalam Akuan 2. Ini bagi mendapatkan jumlah pembiayaan yang lebih bagi membeli rumah yang bernilai lebih tinggi atau beli rumah tambahan

5.45 pm : Nama Kementerian Wilayah Persekutuan dicadang dinamakan Kementerian Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar.

5.44 pm : RM30 juta diperuntuk kepada UDA Holdings untuk membina 300 unit kedai desa di seluruh negara.

5.43 pm : RM180 juta untuk meneruskan program pembasmian kemiskinan dan skim pembangunan kesejahteraan rakyat.

5.42 pm : RM1.9 bilion diperuntuk bagi tingkatkan kecekapan tentera dna membina serta naik taraf pos kawalan.

5.41 pm : Kerajaan akan sediakan balai polis bergerak di 50 hot spots di kawasan berisiko tinggi berlaku jenayah & meningkatkan kecekapan 3,000 Rela dan JPAM

5.39 pm : Kerajaan sasar kurangkan indeks jenayah sebanyak 5% termasuk mengurangkan kadar jenayah jalanan seperti ragut dan samun sebanyak 20% pada 2010. Langkah cegah jenayah..termasuk jenayah jalanan dan samun. RM1 billion untuk PDRM.

5.38 pm : Kadar cukai maksimum bagi koperasi diturunkan kepada 26 peratus dan kadar cukai tetap bagi individu bukan pemustautin dikurangkan kepada 26 peratus.

5.37 pm : Pelepasan diri dinaikkan daripada RM8,000 kepada RM9,000.

5.36 pm : Bagi memastikan kadar cukai pendapatan individu kekal kompetetif serta meneruskan agenda ekonomi berasaskan kreativiti, inovasi dan nilai tambah tinggi, kerajaan cadangan kadar cukai pendapatan individu maksimum dikurangkan daripada 27 peratus kepada 26 peratus.

5.30 pm : Bayaran sebanyak RM10,000 bagi setiap unit AP yang dikeluarkan kepada pemegang AP Terbuka bagi agihan peruntukan AP tahun 2010.

5.29 pm : Kerajaan mencadangkan cukai perkhidmatan RM50 setahun dikenakan ke atas setiap kad kredit utama dan kad caj termausk kad yang diberi secara percuma. Kerajaan juga cukai perkhidmatan RM25 setahun bagi kad kredit tambahan berkuatkuasa 1 Januari 2010.

5.22 pm : Tubuh 14 lagi Mahkamah Sesyen Khas Rasuah dan 4 Mahkamah Tinggi Khas Rayuan Kes Rasuah.

5.21 pm : Menggubal Whistle Blower Act bagi menggalakkan pemberi maklumat untuk tampil membuta pendedahan jenayah rasuah dan salah laku lain. Akta ini memberi kekebalan kepada pemberi maklumat dari diambil tindakan sivil atau jenayah akibat pendedahan yang dilakukan

5.12 pm : Kerajaan sedia pertimbangkan kelonggaran peraturan dan syarat yang menyekat IPTA menjana pendapatannya sendiri.

5.11 pm : Program Permata turut menjadi sebahagian agenda dalam pembentangan bajet 2010..

5.10 pm : 1) RM438 juta untuk IKM dan Kolej Kemahiran Tinggi Mara dan IKBN. 2)  RM110 juta untuk pusat latihan kemahiran negeri dan institusi latihan terpilih. 3) Mengiktiraf Sijil Kemahiran Malaysia tahap 4 dan ke atas setaraf aliran akademik.

5.08 pm : Menyediakan RM1.3 bilion bagi biaya pengurusan dan menaik taraf politeknik dan kolej komuniti serta menyediakan tabung pinjaman pelajaran kepada 32,000 pelajar

5.07 pm : Pakej netbook dan jalur lebar kepada pelajar universiti dengan bayaran RM50 sebulan selama 2 tahun. Tawaran oleh Telekom Malaysia kepada 100,000 pelajar di semua universiti tempatan bermula 1 Januari 2010.

5.04 pm : Kerajaan perkenal new deal bagi menghargai jasa dan prestasi pengetua dan guru besar.

5.00 pm : Menganugerahkan biasiswa nasional kepada 30 pelajar terbaik di kalangan yang terbaik berasaskan merit sepenuhnya.

4.56 pm : Tubuh tabung kebajikan penggiat seni diberikan  iaitu sebanyak RM3 juta sebagai geran pelancaran.

4.53 pm : Dana berjumlah RM1.5 bilion disediakan bagi pengeluar dan syarikat pengguna teknologi hijau bagi meningkatkan aktiviti mereka.

4.50 pm : RM538 juta untuk program pembangunan PKS   termasuk RM200 juta untuk TEKUN  dengan  RM20 juta  dikhususkan bagi  usahawan kaum India.

4.47 pm : Peruntukan RM9 bilion untuk biayai projek infrastruktur termasuk jalan dan jambatan, bekalan air & perkhidmatan pembentungan, kemudahan rel, pelabuhan dan projek pembangunan lapangan terbang.

4.45 pm : Subsidi harga padi RM400 juta, baja padi RM300 juta. Elaun sara hidup nelayan RM130 juta.

4.41 pm : Dewan sekali lagi menerima tepukan apabila peruntukan RM 6 juta disebut untuk memperbaiki tahap pertanian, industri agro culture, penternak agro culture..

4.40 pm : Industri hahal: 1)Kerajaan akan menggubar Akta Halal. 2)   Halal Industri Corp. akan diletakkan di bawah MITI 3) Tingkatkan pensijilan halal Jakim dengan agensi antarabangsa bagi membolehkan sijil Halal Jakim diiktiraf di peringkat antarabangsa  4) Bangunkan antipenyeludupan produk halal di entry point.

4.37 pm : Pembayar cukai individu dibebaskan cukai pendapatan sebanyak RM500 bagi mereka yang melanggani jalur lebar. Penjawat awam dibenarkan membuat pinjaman komputer setiap 3 tahun sekali.  

4.36 pm : Najib: RM11.3 bilion untuk pertingkatkan jalur lebar negara. Sebagai permulaan 10Mb/saat akan disediakan di kawasan terpilih di sekitar Kuala Lumpur dan Selangor pada tahun depan dan dikembangkan ke kawasan lain sehingga 2012.

4.35 pm : RM890 juta diperuntuk kepada sektor pelancong untuk …1) Tarik pelancong asing menjadikan program Malaysia My Second Home, 2) tingkatkan program di pusat pelancongan 3) pastikan tenaga kerja barisan hadapan terdiri rakyat tempatan. Pekerja asing akan ditamatkan  secara berperingkat  4) Pengiklanan menerusi internet 5) Adakan lebih banyak acara dan akttiviti.

4.32 pm : Sektor perkhidmatan beri sumbangan sebanyak 58% kepada KDNK. Industri pelancongan perlu dipertingkat.  Jumlah pelancong kekal tinggi dengan purata 2 juta sebulan walaupun ekonomi lembap dan wabak H1N1.  

4.30 pm : Najib: 1Malaysia Development akan tubuh dana berjumlah RM100 juta untuk membiayai aktiviti kemasyarakatan

4.29 pm : Bajet setebal 55 muka surat kini menjadi tumpuan utama di dalam dewan.Para anggota Parlimen bersemangat mendengar dan memberi maklum balas tepukan apabila DS Najib menyentuh tentang pelaburan negara.

4.27 pm : Najib: Projek besar yang akan dimajukan tahun depan iaitu projek pembangunan kompleks CIQ di Bukit Kayu Hitam dan enam Kampus UiTM.

4.26 pm : Najib umum tiga strategi Bajet 2010 iaitu memacu ekonomi negara berpendapatan tinggi, memastikan pembangunan holistik dan mapan dan mengutamakan kesejahteraan rakyat.

4.25 pm : Laporan Ekonomi: Sebanyak 11,040 rumah kos rendah dan mampu milik di bawah Program Perumahan Rakyat akan disiapkan tahun ini manakala 1,914 lagi disiapkan tahun 2010.

4.23 pm : Pelaburan langsung domestik telah mengalami pengurangan pada 2008 berbanding 2007. Oleh itu sumbangan swasta dalam memacu ekonomi perlu diperkasa kembali. Usaha tingkatkan pelaburan domestik.

4.18 pm : Sektor perkhidmatan kekal sebagai penggerak utama dengan 3.6 peratus, pelaburan swasta kembali pulih. Kadar inflasi 1.5 hingga 2.5 peratus. Perdapatan perkapita rakyat naik 2 peratus.

4.17 pm : Najib: KDNK 2009 diunjurkan -3 peratus, lebih baik berbanding -4 atau -5 peratus anggaran awal

Menteri Kewangan Datuk Seri Najib Razak membentangkan belanjawan tahun depan bertemakan ‘1Malaysia, Kemakmuran Bersama’ di Parlimen sejurus selepas jam 4 petang. 

Najib, yang juga perdana menteri, pertama kali membentangkan belanjawan tahunan negara selepas memegang teraju negara awal April lalu. 

Tiga strategi Bajet 2010 – memacu ekonomi negara berpendapatan tinggi; memastikan pembangunan holistik dan mapan; mengutamakan kesejahteraan r

PM bersama beg yang mengandungi teks ucapan belanjawan 2010

TEKS UCAPAN BAJET 2010

Teks Ucapan Bajet 2010 boleh diperolehi oleh orang ramai pada 23 Oktober 2009 jam 5.30 petang di Lobi, Blok Tengah, Kementerian Kewangan, Presint 2, Putrajaya.

Teks Ucapan Bajet 2010 dan Lampiran boleh dimuat turun melalui Portal Rasmi Bajet 2010www.treasury.gov.my pada jam 6.00 petang. Teks ini juga boleh dimuat turun melalui laman web agensi-agensi Kementerian Kewangan seperti berikut :


Jabatan Kastam Diraja Malaysia – www.customs.gov.my
Bank Negara Malaysia – www.bnm.gov.my
Suruhanjaya Sekuriti – www.sc.com.my
Lembaga Hasil Dalam Negeri – www.hasil.gov.my

Comments»

1. Nik Alaman b Nik Lah - October 23, 2009

Dulu kerajaan mengatakan Pemberian BAYARAN KHAS kewangan sebanyak RM500 hanya untuk penjawat awam kumpulan sokongan, bagi membantu kumpulan ini dan dibayar 2 kali, sebanyak RM 250.. tetapi mengapa kini diberi pula kepada golongan profesional dan dibayar sekaligus..Nampaknya kerajaan takut kehilangan sokongan kumpulan ini kepada mereka dan tunduk pada desakan mereka.Cakap kerajaan tak serupa bikin….sepatutnya kerajaan panjangkan pemberian RM 500 kepada kakitangan sokongan dan ditambah RM 250 yang akan dibayar pada bulan Disember ini…barulah nampak kerajaan nak tolong kumpulan sokongan yang yang memerlukan sokongan ini…

2. cfc - October 23, 2009

RM500 mana cukup!!!

3. Othman Sabirin - October 24, 2009

Manusia ni, dapat RM 1 Juta pun masih tak cukup. Dapat RM500 pun dikira syukur alhamdulillah

4. mes1973 - October 24, 2009

Awak ni tak ada benda lain yang nak dipikir ke…selain duit. Konsep sederhana dan rezeki yang penting. Nak rezeki lebih maka kerja lah lebih. bagi kakitangan kerajaan…kalau nak lebih maka buat part time lebih…bukan dok kutuk bajet 2010…..

hargai selagi diberi dan bersyukur

5. mes1973 - October 24, 2009

Apa-apa pun saya sokong apa yang dibentang oleh PM 1 Malaysia………harap ekonomi lebih makmur….so saham dan unit trust yang dilabur pun berbaloi

6. pemerhati bebas - October 26, 2009

Bersyukurlah Kerajaan Masih Mahu memberi Bonus, Nampak Gayanya penjawat awam masih dapat banyak kemudahan dan keistimewaan dari kerajaan. bagaimana yang swasta, adakah sama ape yg mereka perolehi… sedangkan tuntutan gaji minima pun masih jauh panggang dari api, maka bersyukurlah dengan pemberian tersebut…

7. ibu oku - November 15, 2009

jika ada peruntukkan tambahan untuk oku di PDK,harap direct bagi terus pada oku tu sendiri drpd melalui orang perantaraan…apa2 pun tak semua orang yang telus menjalankan tugas mereka

8. ayie - October 15, 2010

Alhamdulillah… apa yang penting ekonomi negara lebih baik…

9. azie - October 15, 2010

nampaknya penoreh getah yg untung besar. bangun pagi. tak yah kunci jam, pakai comot-comot, gi toreh getah. pukul 10 pagi dah balik.. cukup minggu kutip getah ojol/beku jual dapat 300kgxRM6 (harga ari ni tau…..) dah berapa ekkk. kalu tak salah cek yang pi amik degri dan makan gaji kerajaan ni gaji penoreh seminggu dalam RM1800. tu seminggu. insyaalah cuaca baik sebulan dapat le RM7000> dasyat tuhhh. yang kita dapat RM500 tu pun nak tunggu bulan 12 insyaaalah….tu laa dulu-dulu ayah takut sangat anak-anak ikut jejak ayah toreh getah. hantar anak pegi belajar tingi-tinggi. amik ijazah, kerja makan gaji gomen. kata ayah senang…. tapi……… ntah le betul ke tak kata ayah saya tu… saya pun confius nih…

10. samara rakyat - October 16, 2010

Belanjawan kali ini ibarat belanjawan koporat, peruntukkan untuk penjawat awam ibarat sekadar jelingan, apa jua pun mereka tetap akan bekerja kerana itu rezeki mereka, pada semua kontraktor dan ahli2 koporat tahun 2011 adalah tahun hujan emas bagi mereka, apa yang diberi kepada penjawat awam bukanlah satu transformasi ianya hanya penambahbaikan kepada asas yg sedia ada.. tiada apa istimewa sebagai penghargaan kepada penjawat awam, sama2lah berfikir

11. padi huma - October 16, 2010

Saya sokong samara, ke arah pendapatan tinggi yg diwar2kan bukan hanya pada mereka yang kaya akan terus kaya, pandanglah mereka yang bertungkus lumus bekerja sebagai tulang belakang kerajaan ini, sekurang kurangnya ada kenaikan gaji dari yang sedia ada, memandangkan kos hidup yang tinggi kini, mungkin terpaksa mencari pendapatan tambahan yang mana tidak dapat tidak ianya kerana terpaksa, walaupun ianya mungkin salah tapi apa lagi yang boleh dilakukan, walaupun juga mungkin akan menjejaskan sedikit kerja yang utama, demi meneruskan hidup yang memerlukan perbelanjaan yang lebih, mereka terpaksa.

12. DEAN HARIZ - April 1, 2011

Berikut ialah intipati Bajet 2010 yang dibentangkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak di Dewan Rakyat hari ini.

* Ekonomi Malaysia dijangka berkembang 2-3 peratus pada 2010

* Perlombongan dijangka meningkat 1.1 peratus, pembuatan 1.7 peratus, pertanian 2.5 peratus, pembinaan 3.2 peratus dan perkhidmatan 3.6 peratus.

* penggunaan swasta berkembang 2.9 peratus manakala pelaburan swasta 3.4 peratus

* pendapatan per kapita meningkat 2.5 peratus kepada RM24,661

* TNB akan membelanjakan RM5 bilion untuk melaksanakan penjanaan, penghantaran dan pengagihan elektrik pada 2010.

* Usaha sama awam-swasta akan meliputi kompleks imigresen, kastam dan kuarantin bersepadu di Bukit Kayu Hitam, pembinaan enam kampus UiTM dan pusat MATRADE

* 1Malaysia Development Bhd (1MDB) akan mewujudkan dana tanggungjawab sosial korporat berjumlah RM100 juta sebagai permulaan untuk membiayai aktiviti masyarakat.

* Kerajaan akan memperuntukkan RM899 juta untuk meningkatkan industri pelancongan

* Kerajaan akan meningkatkan insentif cukai kepada para penyedia perkhidmatan penjagaan kesihatan yang menawarkan perkhidmatan kepada pelancong kesihatan rakyat asing, dengan pengecualian cukai pendapatan ditingkatkan daripada 50 peratus nilai peningkatan pendapatan eksport kepada 100 peratus.

* Pembayar cukai pendapatan individu diberikan pengecualikan cukai ke atas langganan jalur lebar sehingga RM500 setahun mulai 2010 hingga 2012

* Penjawat awam dibenar membuat pinjaman untuk membeli komputer setiap tiga tahun sehingga maksimum RM5,000 berbanding sekali setiap lima tahun

* Merangka Akta Halal dengan usaha sama Majlis Agama Islam negeri-negeri

* Memperbadankan Perbadanan Pembangunan Industri Halal (HDC) sebagai agensi di bawah MITI

* Menyegerakan Pensijilan Halal oleh JAKIM menerusi usaha sama dengan institusi antarabanga bagi memperoleh pensijilan standard seperti HACCP dan GMP.

* Menyediakan RM24 juta untuk membangunkan produk sistem antipenyeludupan produk Halal di tiga pintu masuk utama dan tiga pelabuhan utama.

* Memperuntukkan RM137 juta untuk meningkatkan dan memperbaiki infrastruktur saliran dan perparitan di jelapang padu membabitkan 180,000 petani

* Memperuntukkan RM70 juta untuk melaksanakan Projek Empangan Paya Peda di Terengganu bagi meningkatkan keupayaan bekalan air untuk Skim Pengairan Padi di Besut

* Memperuntukkan RM82 juta untuk memodenkan industri akuakultur dan pelaksaan skim latihan keusahawanan bagi ternakan akuakultur, dengan tumpuan terhadap pengeluaran benih ikan dan ikan hiasan.

* Peruntukan RM149 juta untuk untuk bangunkan industri perladangan makanan seperti makanan, sayur-sayuran, perladangan organik, herba, rumpai laut dan sarang burung layang-layang

* Peruntukan RM58 juta untuk bangunkan infrastruktur asas ladang ternakan dan mewujudkan rangkaian bekalan untuk pengeluaran daging dan kambing.

* Konsortium FELDA, FELCRA dan RISDA akan diwujudkan menjelang akhir tahun 2009, dengan modal berbayar RM300 juta dengan setiap agensi menyumbang RM100 juta

* Kerajaan menyediakan subsidi, insentif dan bantuan berjumlah RM2 bilion untuk petani dan nelayan untuk menjaga kepentingan mereka

* Peruntukan RM9 bilion untuk biayai projek infrastruktur, dengan RM4.7 bilion untuk projek jalan dan jambatan, RM2.6 bilion untuk bekalan air dan perkhidmatan pembentungan, RM899 juta untuk kemudahan rel, RM820 juta untuk perkhidmatan pelabuhan dan laut serta RM276 juta untuk projek lapangan terbang

* Menyepadukan 79 dana PKS kepada 33 untuk memudahkan akses kepada pembiayaan PKS. Akan diselaraskan oleh SME Corp.

* Memperuntuk RM350 juta kepada SME Corp, dengan RM200 juta untuk pinjaman mudah PKS, RM100 juta peningkatan keupayaan dan bankinya untuk penjenaman dan promosi

* Institusi kewangan meluluskan pembiayaan makro pada purata enam hari dan penyerahan dalam tempoh empat hari

* Memperuntuk RM538 juta untuk pelaksanaan pelbagai program PKS dengan RM281 juta kepada perbadanan kemajuan ekonomi negeri, RM200 juta untuk TEKUN dan RM57 juta untuk membeli premis perniagaan, infrastruktur dan sebagainya.

* Memperuntukkan RM20 juta untuk mempergiatkan aktiviti kesedaran hijau dan amalan mesra alam sekitar

* Menjadikan Putrajaya dan Cyberjaya sebagai Bandar Teknologi Hijau yang akan menjadi pelopor kepada pembangunan bandar lain

* Mewujudkan dana berjumlah RM1.5 bilion bagi membolehkan syarikat pengeluar dan syarikat pengguna teknologi hijau membuat pinjaman mudah untuk membiayai aktiviti mereka, dengan RM50 juta untuk syarikat pengeluar dan RM10 juta untuk syarikat pengguna. Permohonan pinjaman boleh dibuat melalui Pusat Teknologi Hijau Negara. Skim ini dijangka memberi faedah kepada lebih 140 syarikat dan dimulakan pada 1 Jan 2010

*Pemilik bangunan yang memperoleh sijil Indeks Bangunan Hijau (GBI) mulai 24 Okt, 2009 hingga 31 Dis, 2014 diberi pengecualian cukai pendapatan bersamaan perbelanjaan modal tambahan bagi memperoleh sijil berkenaan

*Pengecualian duti setem kepada pembeli yang membeli bangunan dengan sijil GBI mulai 24 Okt, 2009 hingga 31 Dis, 2014.

* Mempekenal insurans asas dan skim takaful untuk perlindungan insurans motor pada pertengahan 2010

* Memperluas liputan takaful dan insurans mikro kepada peniaga kecil, dengan manfaat perlindungan daripada RM10,000 kepada RM20,000, pada premium serendah RM20 sebulan.

* Pasaran saham akan diliberalisasikan lagi untuk meningkatkan kecekapan.

* Meliberalisasi aturan perkongsian komisyen antara broker saham dan
remisier dengan membenarkan perkongsian pembrokeran fleksibel pada kadar minimum 40 peratus dan meliberalisasikan sepenuhnya perkongsian komisten berkuat kuasa 1 Januari, 2011

* Membenarkan penyertaan 100 peratus ekuiti asing dalam syarikat perancangan kewangan dan kewangan korporat

* Semua syarikat senaraian awam akan menawarkan e-Dividen dan syarikat pemerokeran saham menyediakan opsyen e-pembayaran

* Insentif cukai sedia ada untuk perkhidmatan kewangan, terutama kewangan Islam, dilanjutkan hingga 2015

* Pengecualian duti setem 20 peratus ke atas instrumen pembangunan kewangan Islam

* Pengecualian cukai ke aras keuntungan bank dariapda operasi luar negara


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Recent Comments

    fruit machines for s… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    Wallace on LIVE : Inkues kematian Teoh Be…
    SEO on Isu Manohara – Dokumen b…
    semut on Altantuya, C4, puaka, pembunuh…
    ibn wahab on Dr Asri dan fahaman Wahab…
    cincau on How TNB legally cheat Malaysia…
    first world genting… on RPK bongkar Surat Misteri SPRM…
    mengukir waktu on Ramalan nasib menerusi Tarikh…
    Oswaldo Beumer on What you should know about H1N…
    ahmed on Rahsia Surah Al-Kautsar
    what women want in m… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    fazal hatta on Balasan dunia kepada ‘ko…
    chatroulette on Kugan death widens the Gaps be…
    Pritapal Singh on Nissan Grand Livina 10000km ma…
    Toklang Cik on Sunnah Nabi Amalan Sehari…
  • %d bloggers like this: