jump to navigation

Isu Manohara – Dokumen bukti Daisy bersalah didedahkan June 24, 2009

Posted by nikmj in Entertainment, General, malaysiakini, National, news.
Tags: , , , , , ,
trackback

Sebuah blog – yang sering mempertahankan putera Sultan Kelantan – mendedahkan beberapa dokumen yang menunjukkan ibu Manohara Odelia Pinot pernah lari daripada satu kes mahkamah di Perancis. 

Truth Appeared, blog yang menerbitkan siri foto peribadi Manohara dengan suaminya Tengku Muhammad Fakhry Petra, semalam menerbitkan 25 halaman dokumen satu kes di mahkamah Perancis. Ini adalah laman pertama.daisyjpgreport
Untuk laman seterusnya sila ke http://toughlane.blogspot.com

Dokumen itu menyatakan, antaranya, ibu bekas model muda itu Daisy Fajarina tidak pernah menghadiri kes tersebut dan didapati bersalah dengan hukuman penjara 18 bulan. 

Beliau didakwa gagal membayar pembantu rumahnya, seorang warga Indonesia bernama Shaliha Lanti, sewaktu tinggal di negara Eropah itu antara selama tiga tahun sejak 2004. 

Dokumen yang sama menyatakan waran tangkap dikeluarkan terhadapnya pada 26 Jun 2007. (mkini)

Comments»

1. Rakyat - June 24, 2009

Sopo yang benar?? Hanya Gusti Allah yang tahu,,,, Manoharakah? atau Tengku TT kah?

2. nikmj - June 24, 2009

Blog itu juga mendedahkan beberapa siri dokumen mahkamah itu, antaranya laporan-laporan perubatan dan sosial Shaliha serta kertas pertuduhan terhadap Daisy.

Menurut dokumen itu, mahkamah daerah Grasse juga mengeluarkan perintah supaya polis mencari dan memenjarakan Daisy mengikut peruntukan undang-undang negara Eropah itu.

Suaminya ketika itu Jurgen Reiner Noack-Pinot turut didapati bersalah melakukan serangan seksual terhadap bekas pembantu mereka itu pada awal 2007 dan dijatuhkan hukuman empat bulan penjara.

Mahkamah juga memerintahkan Daisy dan dan Noack-Pinot membayar sebanyak 16,000 euro (RM79,600) sebagai ganti rugi terhadap Shaliha, kini berumur 25 tahun.

Shaliha sebelum itu dalam aduannya kepada polis di Perancis mendakwa menjadi mangsa penganiayaan majikannya – menyebabkan beliau sakit kepala, lengan dan bahagian bawah tubuh, perut dan pinggul, paha serta mengalami kejutan psikologi.

Laporan perubatan

Laporan perubatan Saliha yang dikemukakan kepada mahkamah mengesahkan terdapat beberapa kecederaan di tubuhnya serta menderita kejutan psikologi yang serius.

Peguam Manohara di Malaysia, Mohamed Zaini Mazlan ketika dihubungi enggan mengulas perkara itu.

Manohara dan Daisy sering melemparkan dakwaan Tengku Muhammad Fakhry pernah mendera isterinya.

Bagaimanapun putera Sultan Kelantan itu menafikan semua dakwaan tersebut, termasuk yang terbaru melalui stesen televisyen republik tersebut, TVOne, semalam (foto kiri).

Dalam rakaman temubual ringkas itu, dipercayai di Malaysia, Tengku Muhammad Fakhry mempertikaikan dakwaan Manohara pernah diseterika di bahagian leher dan mengingatkan Manohara bahawa dakwaan negatif boleh menggugat peluang isterinya mendapat pekerjaan.

Kenyataan terbuka putera sultan itu kali pertama sejak dakwaan-dakwaan berat dihadapkan padanya 20 April lalu.

3. @l - June 24, 2009

SAYa sebagai orang INDONESIA,hanya tidak mau jika rakyat INDONESIA ..diperlakukan dan direndahkan semena-mena (rakyat malaysia). ok, saya memang berlebihan tentang comment ayu.. tapi apa mayang membaca kalimat2nya dengan jelas??? apa itu sopan statement dari ayu?.. just answer the question.

I give you example mayang:
1. WHY malaysian people if mention INDONESIA only indon??. not FULL NAME..,bukankah itu merendahkan
2. I`ll just information about JAKARTA ,you know why??.. because jangan karena banyaknya warga INDONESIA (around 2 juta orang) bekerja sebagai buruh atau pembantu rumah kalian. lalu kalian boleh berbuat semena mena, ..

DON`T ONLY SEE INDONESIAN BY A FEW PEOPLE, BUT SEE GENERALLY INDONESIAN PEOPLE

Sekadar ingin tahu, apa maksud sebenar ‘INDON’

4. Navkha - June 25, 2009

Klo mnurut gw yg slh mano

5. Rara - June 25, 2009

Mano skrg lbih pntinginp syuting dri pd ksusnya,pngen cpt2 tnar.slm aj buat ank2 TOTAL MTH

6. nai - June 25, 2009

Sy malaysian tinggal di jakarta.
heran,why indonesian felt insulted when we say INDON?org malaysia,dipanggil MALAY ngak marah2.
ada apa dengan word INDON,sehingga kamu rasa rendah diri?emangnya INDON itu dalam kamus INDONESIA punya maksud jelek????

7. Peace - June 26, 2009

Kepada @l
1. WHY malaysian people if mention INDONESIA only indon??. not FULL NAME..,bukankah itu merendahkan
2. I`ll just information about JAKARTA ,you know why??.. because jangan karena banyaknya warga INDONESIA (around 2 juta orang) bekerja sebagai buruh atau pembantu rumah kalian. lalu kalian boleh berbuat semena mena,

1. Sama macam Indonesia panggil Malaysia MALAY.. xde niat merendahkan sesiapa..
2. Macam kamu kata juga.. itu adalah individu.. sebilangan kecil yang bersifat buruk..Tidak semua rakyat Malaysia suka merendahkan warga lain.. itu cuma mitos yang ada dalam hati rakyat Indonesia..

8. san - June 26, 2009

masalah keluarga ( kepribadian ) membuat percekcokan antara malay n indo,,,,,,

9. @l - June 26, 2009

..satu hal yang membuat saya senang melihatnya.. dan mudah mudahan terjadi(HARUS)..

FROM HEADLINE STATION T.V at morning today.. “Pengiriman T.K.I DIBERHENTIKAN Ke malaysia ,START TODAY at June 26, 2009″…. HOpes it Happens.AMIN..

10. RUSLAN ADLI - June 27, 2009

1. Sebenarnya perkataan Indon itu datangnya dari rakyat Indonesia sendiri. Rakyat Indonesia ini suka memendekkan bahasa mereka. Contoh : Jakarta Selatan = JAKSEL, Wakil President = WAPRESS, Bandar Udara = BANDARA dan bermacam2 lagilah. Sebenarnya wagra indonesia sendiri bila ditanya datang dari mana? nanti dia bilang ” DARI INDON”. Itu yg warga Malaysia terikut tak sangka pulak ada yg marah.

2. Tapi warga Thailand tidak pulak marah kalau negara Thailand kita panggil “Thai” sbb ianya tidak membawa pengertian yg buruk.

3. Perkataan “INDON” jugak tidak membawa sebarang pengertian buruk. Lainlah kalau “INDON” itu bermaksud pelacur atau babi atau anak haram bolehlah warga Indonesia memprotes. Sekali lagi saya berani mengatakan bahawa warga Indonesia lah yang memulakan singkatan Indonesia kepada “INDON”.

11. todak sarawak - June 27, 2009

Apalah kamu orang. Dua-dua bodoh. Indon bodoh, malay pun bodoh. Sama bangsa sebenarnya. Malay terdiri dari Jawa, Banjar, Bugis dan banyak lagi kaum-kaum yang berasal dari Indon. Sultan Malay pun Bugis. Jika Indon ludah Malay atau Malay ludah Indon berarti kamu dua-dua bodoh!! Ludah sama sendiri. Bangsa lain ketawa lihat telatah kamu. Memang bodoh kamu semua.

nikmj - June 27, 2009

There’s no such order to ban sending Indonesian maids to Malaysia yet. What you hear is only some suggestion from some minorities.

http://sjsandteam.wordpress.com/2009/06/27/indonesian-maid-agencies-defy-government-ban-on-sending-workers-to-malaysia/

12. @L - June 27, 2009

TO:Ruslan adli,today sarawak,nikmj and all malaysian people..

I`m from JAKARTA-INDONESIA… and I`m PROUD TO BE INDONESIAN.., .

Jika Kalian mau memendekkan kata INDONESIA , I`ll Suggest Better Just INDO .. SO is it clearly?.. INDO , with no N.. .

Karena Indon terdengar sama dengan Bangla (bangladesh country)!!!!. Bukan karena mitos merendahkan.., Tapi.memang saya pernah VACATION a few time(kira kira 6x). include just want to see ,what happen with Indonesian people especially pembantu,buruh.

Pada dasarnya memang kita negara serumpun,.. tetapi jika Banyaknya dari malaysian people berlaku semena-mena terhadap mereka (Para pekerja kasar), WE, ALL INDONESIAN PEOPLE also don`t like with that reality ESPECIALLY JAKARTA PEOPLE… So, just appreciate with each other, especially with malaysian people who have pembantu,buruh. THANKS…

13. RUSLAN ADLI - June 27, 2009

TO : @L

Nah terbukti!! Lihat!! kamu sendiri yang memendekkan lagi panggilan negara kamu dengan mencadangkan Indonesia dipanggil “INDO” dan bukannya “INDON”. Sebenarnya mmg rata2 warga Indonesia ini terutama warga Jakarta suka memendekkan bahasa mereka sendiri.

Tetapi bila terkena dengan nama pendek negara mereka yg tidak enak bunyinya “INDON” mereka marah sendiri dan menuduh warga Malaysia pulak yg memulakan panggilan “INDON”.

Rata2 TKI di Malaysia bila kita tanya dari mana bang? Pasti jawapannya “Saya dari “INDON”. Saya perhatikan kebanyakkan TKI bukanlah berasal dari Jakarta, mereka rata2 org kampung (dusun) yg datang dari Madura, Kediri, Gresik, Malang, Makassar dan daerah2 kecil lain di Indonesia. Mereka ini adalah orang2 dusun yg miskin dan tidak berpelajaran. Dan mungkin sekali dari TKI inilah perkataan “INDON” itu mula terkeluar.

TKI di Malaysia bukanlah berasal dari Jakarta. Orang Jakarta atau dipanggil org Betawi tidak merantau seperti org Madura, Makassar, Kendiri dsb kerana di Jakarta adalah ibukota Indonesia dan banyak pekerjaan disitu.

Saya pernah mencabar TKI di Malaysia pulang ke kampung mereka. Tapi mereka bilang kalau mereka pulang mereka tidak akan mendapat pekerjaan seperti yg mereka dapat di Malaysia dgn pendapatan hampir RM1300 (RP3 juta) sebulan.

Bila saya bilang pergilah ke Jakarta cari kerja di sana. Mereka bilang mereka tidak boleh cari kerja disana kerana KTP mereka bukan Jakarta. Mereka yg dtg dari kampung yg mahu mencari pekerjaan di Jakarta akan ditangkap kalau ada razia dan dipulangkan ke kampung halaman.

Begitulah zalimnya pemeritah Jakarta terhadap org2 miskin dari daerah lain di negara mereka sendiri yg ingin dtg mencari sesuap nasi di ibukota Jakarta. Orang Jakarta jgn ingat semua bangsa dari provinsi miskin yg lain suka org Jakarta. Ada seorg pekerja TKI memberi ungkapan berikut “KEJAM IBU TIRI, KEJAM LAGI IBUKOTA” kalau disuruh cari kerja di Jakarta.

Negara Malaysia sebenar telah banyak membantu TKI yg miskin untuk berjaya dan mencari pendapatan yg lebih. Itulah yg dicemburui oleh orang Jakarta. Mereka tidak dapat memberi seperti mana yg diberikan oleh Malaysia kepada warga Indonesia yg miskin yg dtg dari provinsi lain. Pemerintah Jakarta mengusir org miskin pulang ke kampung halaman, dan itu mmg berlaku. Malulah org Jakarta. kamu yg zalim terhadap bangsa kamu sendiri!!!

Bagi kes2 penderaan TKI di Malaysia apabila ada laporan, ianya mmg ditangani oleh KBRI dan polisi Malaysia. Majikan yg bersalah akan diadili dan dihukum. Orang Malaysia jgk tidak menyebelahi pada majikan yg melakukan penderaan dan mengutuk keras perbuatan tersebut.

Di semua negara, Malaysia, Indonesia, China, Amerika dsb ada org yg baik dan ada org yg jahat. Di Indonesia contohnya banyak kasus kejahatan spt bunuh, rogol, KDRT, arbosi, curan, PSK, rampok, korupsi, mutilasi dsb berlaku, lihat saja rancangan SERGAP, PATROLI, BUSER, SIDIK setiap hari ada saja kasus!! Tapi warga Malaysia tidak mengatakan SEMUA warga Indonesia itu jahat. Yang jahat itu adalah PERLAKUNYA.

Dan begitu jugalah di Malaysia sekiranya ada majikan mendera TKI. Yang jahat itu adalah majikan/perlaku bukan semua warga Malaysia dicop sebagai jahat.

Dan sekali lagi saya minta warga Indonesia terutama warga Jakarta jgnlah suka memendek-mendekkan bahasa kerana kamu lah yg memulakan perkataan “INDON” itu dan bila sudah dipakai berleluasa kamu sendiri yang tidak suka dengan bunyinya.

Sekian.

14. OTHMAN - June 27, 2009

@L!!semua orang bangga dengan negara mereka !!ini termasuk lah kami raayat MALAYSIA!!WE ARE PROUD TO BE A MALAYSIAN!!terima kasih MALAYSIA!!!!!
kenapa kah kamu begiti gembira apabila pemerentah negara kamu tidak lagi membenar kan TKI berkerja di MALAYSIA!!KAMU HARUS MEBERI CADANGAN YANG BERNAS MENGENAI MAASALAH 3 JUTA TKI
JIKA DI PULANGKAN KE INDONESIA!!SIAPAKAH YANG AKAN MENJAGA KEBAJIKAN MEREKA DAN KELUARGA!!APAKAH KAMU ATAU PEMERENTAH INDONESIA SANGGUP UNTUK MEMBIAYAI SEMUA KEPERLUAN YANG TKI DAN KELUARGA MEREKA MEMERLUKAN?????????
@L!!TOLONG JAWAP PERSOLAAN TERSEBUT!!!
@RUSLAN ARDI!!thanks
tak perlu saya panJangkan cerita !!

15. @LL - June 28, 2009

To: Ruslan .

Bekerja di Jakarta,memang harus punya identitas diri yang berlaku dan keahlian untuk dapat bekerja di bidang profesional atau lainnya.

Jika anda liat di blog yang lain, saya lebih menyarankan ke t.k.i2 ,agar dapat pulang ke kampung halaman masing2.. why?:
1. mereka dapat berkumpul dengan keluarga di negara Indonesia tercinta.
2. mereka dapat hidup di pedesaan indah,lautan luas, hutan yang baik ,dan jika dalam hal mencari makan.. ditempat2 itulah mereka dapat bertemu dengan sumber daya alam Indonesia yang indah.
3. dari segi ekonomi, mereka dapat menjual hasil2 legal tersebut dengan cara ke pedagang pasar tradisional setempat.so, dengan cara itu mereka dapat Rp (Indonesian currency)..

just intermezzo,banyak malaysian people dalam melihat Rupiah currency .tertawa (Sory,jika banyak yang tersinggung).. ,if convert to international product in Jakarta,also same the price with ,: RM , S$,or even another foreign exchange.

Saya juga setuju,yang berbuat jahat harus dihukum..even Indonesian people,malaysian people or anybody…,tapi.dengan banyaknya kasus2 si malaysia terhadap t.k.i (legal,ilegal).. maka itulah kami(Indonesian people especially in Jakarta), Very disappointed..thx.

16. RUSLAN ADLI - June 30, 2009

To: @L

Saya bersetuju dengan pandangan anda, seharusnya penghantaran TKI ke Malaysia hendaklah dihentikan dan semua TKI di Malaysia pulang ke Indonesia. Saya rasa 99% rakyat Malaysia bersetuju.

Sebenarnya bukan warga Indonesia sahaja merasa kesal/kecewa (disappointed)pada kasus penderaan TKI, warga Malaysia juga merasa kesal/kecewa atas kejadian2 tersebut. Tetapi harus diingat TKI di Malaysia juga ada yg jahat menjadi perompak, pencopet, perogol, pembunuh dan segala mcm kasus jenayah lainnya. Itu yg lebih dikecewakan oleh warga Malaysia keseluruhannya.

Dan setiap tahun, kasus jenayah TKI/orang Indonesia terhadap warga Malaysia di Malaysia lebih banyak drpd kasus penderaan majikan terhadap TKI, cuma Malaysia tidak menggembar-gemburkan cerita ini. Tahun ini sahaja berpuluh rakyat Indonesia ditembak mati oleh polisi Malaysia kerana melakukan rompakkan bersenjata api!!

Saya juga tidak faham kepada pemerintah Indonesia dan pemerintah Malaysia. Mereka ini seolah-olah menutup telinga dan mata mereka, seolah2 semua ini perkara kecil kerana mereka memandang kepada keuntungan semata-mata.

Mereka tidak sedar majoriti rakyat kedua2 negara ini sudah tidak mahu TKI diteruskan! STOP TKI!! Bagi saya lebih elok dihentikan TKI ini drpd warga Indonesia dan Malaysia bergaduh. Tapi pemerintah (Malaysia & Indonesia) tidak faham!!!

TKI harus dihentikan segera dan kemudian dilihat apakah kesan-kesannya. Indonesia harus lihat apa kesannya pada negara Indonesia, begitu jugak Malaysia. Ini caranya untuk mengelakkan keadaan menjadi lebih parah!!

Saya berharap (mungkin kebykkan rakyat Malaysia juga) agar rakyat Indonesia dapat membuat Demo besar-besaran dihadapan rumah president atau di DPR (kalau boleh setiap hari) agar TKI tidak ada satu pun di Malaysia. Semoga warga Indonesia bersetuju dan berjaya melakukannya. Amin.

17. RUSLAN ADLI - June 30, 2009

To: @L

Saya mempunyai ramai kenalan & teman terdiri drpd TKI di sini. Antara teman yg rapat dgn saya bang Ucok (Medan), Jumadin, (Madura), Andi Faizal (Bugis), Solikin (Kediri, S’baya), Ajis (Gresik, S’baya)… (sbr nya byk sih…byk amat!!)

Dari mereka2 ini saya diberitahu tentang RAHSIA warga Jakarta!!! Sebenarnya kalau ditempat mereka membenci org Malaysia ini boleh dikatakan kurang atau ga ada sama sekali kecuali kalau diapi-apikan oleh warga Jakarta. Org Jakarta ini mmg MENCEMBURUI atau IRI dgn Malaysia kerana TKI yg miskin bisa pulang dengan sukses ke kg dan bisa mendirikan rumah, beli lembu, beli tanah, biaya persekolah keluarga & ada yg bisa buat usaha sendiri, kerana pendapatan di Malaysia mencecah RP2-3jt perbulan.

Kalau sekali pun mereka dpt kerja di Indonesia atau di Jakarta, gaji mereka cuma RP300 ribu-1 jt rupiah kerana warga Indonesia terutama warga kaya di Jakarta mengamalkan prinsip hidup ‘YANG KAYA BERTAMBAH KAYA & YANG MISKIN PAPA KEDANA” dan maka lahirkan kata2 “KEJAM IBU TIRI, KEJAM LAGI IBU KOTA” dan kata2 ini dipegang oleh seluruh warga Indonesia.

Di Indonesia terutama Jakarta org yang kaya memanfaatkan kekayaan mereka dgn menggajikan org2 miskin terutama org dusun seminimal yg mungkin. Sbg contoh – bayangkan pem rumah di Jakarta, gajinya cuma RP300-400 ribu = RM100-140 per-bln (dan di sana jgk byk kasus penderaan pem rumah). Itulah kezaliman org Jakarta, mereka sepertinya tidak mahu membahagikan kekayaan sesama insan miskin di Indonesia.

Kalau kerja binaan pula yg dipanggil kenet di Jakarta gajinya cuma RP40 ribu per-hari = RM13. Di Malaysia kenet ini di panggil kongsikong gajinya RM35 per-hari atau kurang lebih Rp100 ribu.

Kata teman TKI saya lagi, org Jakarta ini walaupun ada yg pendidikannya tinggi tapi bila bicara soal TKI mereka bicara pakai “pantat” gak ada yg pakai otak!! (bila saya perlihatkan cadangan anda supaya TKI pulang bekerja di hutan dan laut).

Org Jakarta atau org Betawi bukanlah org merantau spt mereka jadi ga tau apa2 dan ga boleh mewakili SUARA seluruh TKI di Malaysia. Org Jakarta kalau ga ada kerja mereka jadi PREMAN!!! (Malu sungguh!!)

* preman bererti gangster dan biasanya preman meminta uang atau pungli drpd peniaga atau warga yg lemah & miskin.

Bilang teman TKI saya lagi mereka di semua prov udah capek & kecewa banget bila pemimpin mereka yg ada di Jakarta sering korupsi terutama bantuan yg sepatutnya sampai pd org miskin biasanya ga sampei!!. (Malu tak Org Jakarta? Bantuan org susah pun kau makan!!!)

Lagi bilangnya, di Indonesia itu apa yg ga ada?? semuanya ada!! tapi korupsinya mintak ampun!! Miliar,Miliar korupsinya!!! itu yg bila ada penghasilan ianya jadi “NOLL ” sbb untungnya sudah dibawa kabur pemerintah atau pemimpin Indonesia!!! GABENUR BANK INDONESIA SAHAJA KORUPSI DAN DIVIONIS PENJARA (masuk Asrama Cipinang)BELUM LAGI ANGGOTA2 DPR NYA – UJUNG-UJUNGNYA DUIT!!!! – (Malu!!Malu!! sungguh Memalukan!!)

(Mas, terlalu banyak lagi hal2 ttg warga Jakarta bisa saya sampaikan terutama layanan buruk kepada org miskin di Indonesia & Jakarta, tapi saya sepertinya ga tega!!…saya yg merasa MALU seperti saya pula Warga Jakarta!! – Tapi kalau saya jadi warga Jakarta – SAYA MALU MENGAKU WARGA JAKARTA….MALU, MALU!!!)

18. @L - June 30, 2009

To: Ruslan..

TIDAK ADA kata malu untuk saya tinggal di Jakarta!!!!!!!
And also I`M PROUD TO BE INDONESIAN.. Dalam 5 tahun terakhir, Indonesia sudah banyak dapat menangkap “Ikan ikan kakap” dalam hal korupsi.. insya allah akan terus seperti itu.

Pak ruslan, kalau anda menulis,kami (alhamdulillah) berkecukupan tinggal di Jakarta itu tidak perduli dengan warga kurang mampu di sini..itu SALAH!!

apalagi dalam suasana hari puasa,hari raya2 besar (non-muslim) di Jakarta..sangat terasa keakraban dalam membantu sesama kami warga tinggal di Jakarta!!!!

dalam average salary pembantu di Jakarta ,memang angka sekitar RM 100-140 (convert to RM)/bulan. with that salary,also can each of them(pembantu di Jakarta) can buy low price handphone, ngirim uang ke keluarganya di kampung halaman mereka. artinya, MEREKA (pembantu di Jakarta) TIDAK MERASA KEKURANGAN DENGAN KEADAAN TERSEBUT.

AND how does you opinion about malaysia mengakui kebudayaan Indonesia ,EXAMPLE: REOG PONOROGO JAWA TIMUR,WAYANG,AMBALAT, terbaru lagu dari Afgan.. THANKS PAK ruslan.

19. @L - June 30, 2009

beberapa kali (6x kurang lebih).. saya pernah ke malaysia (kuala lumpur,johor bahru,masai,puchong,selangor,pulau langkawi,kuala kedah) Dan semuanya dalam rangka VACATION ..

setiap saya mau menukar ke money changer, Indonesian rupiah currency memang harus dalam nominal besar?.. memang dalam Rupiah currency tidak ada istilah uang Sen ..tapi langsung nominal 50 perak,100 perak,200 perak, sementara maksimum 100.000 (Nilai mata uang),
Menurut saya , .If buy International product at Jakarta..also same value price with RM,US$,S$, or even another foreign currency…..

20. @L - June 30, 2009

Addition places at malaysia.. Genting 3x.. dan sungguh boring at there!!!!

21. RUSLAN ADLI - July 1, 2009

To :@L (yg begok amat!!)

Kamu nampaknya cuba mengubah topik dan menutup kelemahan pemerintah Jakarta & penindasan org miskin di Indonesia esp di Jakarta. Di sini kita membincangkan tentang kemiskinan penduduk Indonesia bukannya keseronokkan diri sendiri!!!

Peduli apa sama Ancol atau Genting atau apa pun tempat hiburan lain??!!! Topik yg utama adalah ttg kemiskinan TKI dusun yg terpaksa merantau ke Malaysia gara2 mereka di pandang hina oleh org2 Jakarta sendiri terutama org kaya!!!

Mereka adalah org dusun Indonesia yg miskin, tetapi bila mana mereka ke ibukota Jakarta utk mencari sesuap nasi, mereka di tangkap dan dihantar pulang ke kg mereka. Kezaliman pemerintah Jakarta yg sgt JELEK!!! Patasan teman2 TKI saya bilang, penduduk Jakarta ini terutama org betawi, adalah org yg sombong dan sebenarnya tidak menghiraukan kemiskinan org lain di Indonesia.

Aq udah bilang tadi, aq gak tega ngomong ttg Jakarta. Aq MALU!!! Lho g pernah rasain jadi org susah, g pernah rasain jadi org miskin!! lho cuma pandai ngomong mencari keseronokan diri lue!!!Dasar lho egois!! Lho bkn warga Indonesia yg bisa mewakili TKI yg miskin ini!! Org miskin TKI yg aslinya Madura, Bugis, S’baya, Bawean dl tahu gi mana pikiran org betawi, kyk apa pd org miskin!!

Lho cuma pandai ngomong doank & mengambil kesempatan memburokkan Malaysia tapi TKI tahu lho (warga Jakarta) lagi buruk sifatnya!! Cuma warga TKI ga mahu bicara soal kezaliman Jakarta, percuma!!! Dan TKI di Malaysia sebenarnya tahu kepada siapa yg harus diucapkan TERIMA KASIH!!!

@L, gw sebenarnya udah akrab banget dgn Kota Jakarta…(dan lho sebenarnya bukanlah tandingan gw). Telah RATUSAN X (dari tahun 1999!!) gw ke kota Jakarta membantu penduduk2 Jakarta yg miskin!! Malah gw udah punya sebuah rumah di Bekasi Timur pada tahun 2004 lg. Gw juga pernah tinggal (rumah kontrak) di daerah Matraman, Senen, Cipinang, Mampang dan beberapa daerah lagi. Semua cerita2 Jakarta ini didalam poket gw. Lho bisa memboongi org lain, tapi lho kgk bisa memboongi gw…!!!

Bertahun2 gw keluarkan zakat di Jakarta & Bekasi malah korban jugk gw sumbang di bebrapa tempat di Indonesia. Kenapa gw lakukan di sini?? Krn rakyat Indonesia yg miskin & susah lebih memrlukan drpd di Malaysia..Tau gak??!!!!

Gw tau ceritanya Antasari (ketua KPK) menjadi otak pembunuhan, gw tau ceritanya Cici di tabrak suaminya & segala mcm rcngan tv Indonesia semuanya gue nonton dari acara politik, hiburan, kasus jenayah, pokoknya semuanya gw nonton!!! setiap pagi gw baca 4-5 jenis mcm koran!!!

Apa lho mau gw BOGELKAN WARGA JAKARTA!! Lho mau!!?? Gw udah bilang tadi, GW INI GAK TEGA!!!! ……BEGOK!!!! tapi gw jgk ga tega lihat org Malaysia di boongi oleh org kyk lho!! Makanya gw betulin apa yg salah….

Makanya, lho bantuin dulu org Jakarta yg susah drpd lho ambil tau soal Ambalat..!!

22. harta - July 1, 2009

heran liat kalian berdua @L dan Ruslan ….saling membanggakan bangsa sendiri dan memburukan bangsa lain..apa gak ada kerjaan lain?
lebih baik kalian berdua diam aja…jangan membuat masalah jadi bertambah parah… diem itu emas! ada benarnya pepatah itu…

23. semperol - July 1, 2009

wong 2 iki GEMBELONG!!!!!!!!!!!!!!!!!! engak punya wawasan. pokoknya pokok beras wes………………

24. FARAH IDAYU AYU - July 1, 2009

@RUSLAN ADLI!!nampak nya @L! mau main api !!ayuh bogelkan JAKARTA!!!!@L….usah menjadi ayam sabung!!!berkokok berderai2 ekor nya penuh dengan tahi!!!!
@RUSLAN ARDI!!thanks!!!one MALAYSIAN

25. FARAH IDAYU AYU - July 1, 2009

@L!!

7 kebodohan orang Indonesia : termasuk @L

1. Rakyat yang tidak bertamadun

kepada sesiapa yang berpeluang ke INDON, anda akan merasakan tiba di suatu dunia yang sangat luar biasa. lelaki dan perempuan kencing ditepi jalan, kesesakan jalanraya yang luar biasa, kebanjiran pengemis/pengulung di merata tempat, kesukaran mencari tempat makan yang bersih, tiada sifat hormat-menghormati antara satu sama lain, puluhan orang duduk diatas keretapi, kawasan sekeliling yang penuh dengan setinggan dan bandar yang sagat-sangat kotor!

2. Duit adalah segalanya Di INDON

duit adalah segalanya, anda boleh membeli polis untuk kepentingan peribadi, membeli lesen memandu tanpa latihan, membayar hakim untuk kes di mahkamah dan INGAT, tanpa duit di INDON anda tidak boleh sakit dan tidak boleh belajar…

3. Pemerintah yang GILA HARTA

Siapa yang masih ingat dengan TOMMY anak kepada Suharto? Tommy di tangkap kerana kes membunuh, oleh kerana Tommy seorang anak PRESIDEN, penjara Tommy sama seperti berada didalam istana. Ini belum dikira harta SUHARTO, ada rakyat INDON mengatakan bahawa sekiranya duit Suharto di isi kedalam lori kontena, Jumlah lori kontena yang diperlukan ialah sepanjang 40KM!

4. Yang Kaya terus Kaya, Yang Miskin Terus Miskin

Ini adalah hakikat di INDON, saya pernah ke satu kawasan di Jakarta namanya TANAH ABANG,di sana anda boleh lihat ratusan ISTANA orang-orang kaya tetapi jika anda pergi ke tempat lain, anda akan lihat orang miskin menadah sisa nasi di dalam longkang.

5. Cerdik komputer tapi BODOH @L

Masih lagi INGAT dengan virus BRONTOX!, virus ini adalah hasil rekaan heaker gila di INDON! Ramai di INDON menyalah guna kepandaian komputer mereka dengan membuat sesuatu yang bodoh seperti meng”HACK” website, mencipta virus, menggangu sistem komputer, mencuri secara ONLINE dan lain-lain

6. Masalah penerbangan

sampai sekarang sudah beratus-ratus pesawat milik INDON terhempas melibatkan ribuan nyawa, ini lebih teruk jika ingin di bandingkan dengan negara di Afrika. Persoalanya dimanakah letaknya akal dan maruah pemerintah INDON? adakah nyawa warga INDON sama harga dengan seekor ayam? Jika ingin disalahkan alam, ini satu alasan yang sangat tidak logik, bukan di INDON sahaja berlaku ribut, hujan, dan taufan. Tetapi ini berpunca dari warga INDON sendiri! tidak mampu menguruskan masalah sendiri, sibuk dengan masalh luar… kata kata presiden INDON : SABAR BANYAK YA…

7. Rakyatnya berfikir seperti lembu @L

ini adalah kenyataan yang INDON harus terima, lihat sekarang didalam blog, website dan forum INDON yang selalu mencari kesalahan orang MALAYSIA dan berhasrat mahu membunuh orang MALAYSIA. Tetapi lupakah kalian di sini terdapat 3 juta rakyat INDON? Siapa yang memberi makan rakyat INDON disini jika bukan kami? Malaysia sudah membantu INDON dengan pelbagai pertolongan dan ini balasan INDON. INDON tidak ubah seperti seekor ANJING yang menggigit tuanya…

wrote by a fellow malaysian… who i think said it all…. thanks Kama

26. OTHMAN - July 1, 2009

@L!!!! ini akibat nya menjadi MALING!! tolong komen!! KUALA LUMPUR 10 Mei – Polis berjaya menumpaskan kumpulan samun warga INDONESIA, Geng Ipol setelah menembak mati lima lelaki warga Indonesia di Kampung Bahagia, Bukit Lagong, Sungai Buloh dekat sini hari ini.

Penjenayah terbabit dipercayai terlibat dalam 20 kes samun di sekitar Gombak, Sepang, Kajang, Kuala Selangor dan Sitiawan, Perak sejak enam bulan lalu.

Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar berkata, kesemua penjenayah paling dikehendaki itu ditembak dalam kejadian pukul 6.15 petang, hasil serbuan pihaknya di markas kumpulan itu yang terletak dalam sebuah belukar.

Katanya, sepasukan polis menyerbu sebuah pondok yang dijadikan markas kumpulan penjenayah itu. Kedudukan pondok tersebut terpencil di atas sebuah bukit, kira-kira 150 meter dari jalan yang menghubungkan kampung itu.

Menurut beliau, selepas mengepung markas berkenaan, polis telah mengarahkan kesemua penjenayah yang berada dalam pondok itu supaya menyerah diri.

“Sebaliknya, penjenayah itu telah melepaskan tembakan ke arah pasukan polis.

“Polis kemudian membalas tembakan kumpulan dan berjaya menembak mati lima orang ahli kumpulan geng tersebut,” katanya ketika ditemui di lokasi kejadian, malam ini.

Iini akibat nya menjadi MALING!!tolong konen!!!

27. OTHMAN - July 1, 2009

@L!!INI LAH BALASAN NYA !!TOLONG KOMEN!!

Pembantu Rumah Dipenjara Tujuh Tahun Kerana Rompak Ibu Pemimpin Umno

KUALA LUMPUR, 29 April (Bernama) — Seorang pembantu rumah warga Indonesia dijatuhi hukuman penjara tujuh tahun oleh Mahkamah Sesyen di sini Rabu setelah mengaku bersalah merompak Mak Wan Ayob, ibu kepada Timbalan Ketua Umno Bahagian Putrajaya, Datuk Khairuddin Samad, kira-kira tiga tahun lalu.

Hakim Mohamad Sekeri Mamat memerintahkan Zuraidah, 30, menjalani hukuman tersebut berkuatkuasa dari tarikh ia ditangkap iaitu 3 Januari 2006.

Pada 27 Sept 2007, seorang pekerja binaan warga Indonesia, Khairul Remah, 22, berasal dari Sumatera, yang juga terlibat dalam kes itu, dijatuhi hukuman tujuh tahun penjara setelah menukar pengakuan kepada bersalah terhadap tuduhan yang sama di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur.

Zuraidah yang berasal dari Riau, Indonesia, didakwa bersama-sama seorang lagi yang masih bebas telah merompak tujuh utas gelang emas dan sebuah jam tangan daripada Mak Wan, 74.

Zuraidah didakwa melakukan kesalahan itu di sebuah rumah No.6, Jalan Puncak Setiawangsa, Sentul antara 7.15 pagi hingga 1.30 petang, 3 Jan 2006.

Dia didakwa di bawah Seksyen 392 Kanun Keseksaan yang jika sabit kesalahan boleh dipenjara sehingga 14 tahun dan denda atau sebatan.

Pendakwaan dijalankan oleh Timbalan Pendakwa Raya Ahmad Fuad Othman manakala Zuraidah diwakili peguam bela T Narendran

28. OTHMAN - July 1, 2009

@L!!renung kan lah!!!!
Setiap bulan, Kak Seh kirim sejuta setengah rupiah (kira-kira RM500) untuk anak-anak di kampung.@L.. tolong JAWAB!!apa lu bisa tolong keluarga nya??

Tidak Semua Majikan Menzalimi Pembantu Rumah

Oleh Syed Azwan Syed Ali

KUALA LUMPUR, 18 Jun (Bernama) — Lena binti Udin, seorang pembantu rumah dari Indonesia berusia lewat 40-an berfikir sejenak dan dengan wajah tenang berkata: “Langsung ngak ada masalah, sudah tiga majikan saya bekerja, ngak ada masalah”.

“Apa yang penting harus saling mengasihi. Maksudnya antara pembantu rumah dan majikan itu harus saling mengerti,” katanya. Beliau merupakan seorang daripada pembantu rumah dari Indonesia yang bekerja secara sah dengan hampir 300,000 majikan Malaysia.

Sebelum itu, penulis mengajukan dua soalan kepadanya. Pertamanya adakah beliau gembira bekerja di negara ini dan pernahkah beliau menerima sebarang layanan buruk daripada majikannya?

Pertemuan dengan pembantu rumah Indonesia itu diadakan di kediaman pasangan Mohd Izaree Azman, 29, dan Raja Nur Azila Raja Kamaruzaman, 30, di Pesona Villa, Ampang-Hulu Klang dekat sini, yang diatur bapa majikannya.

Mengakui bukan semua majikan tidak baik, Lena yang berasal dari Tanjung Morawa, Medan berkata majikannya melayan beliau seperti ahli keluarga sejak bekerja di negara ini November tahun lepas.

“Bapaknya Izaree dan ibunya Azila tidak menganggap bibik orang gaji, tapi seperti keluarga,” kata ibu beranak tiga itu sambil meriba anak majikannya, Megat Iskandar, 3, yang kelihatan manja dengannya ketika temubual berlangsung di ruang tamu apartmen itu.

Lena berkata keluarga Mohd Izaree adalah majikan ketiganya sejak datang ke negara ini, kira-kira 11 tahun lepas, untuk membantu suaminya Sunardi menampung keluarganya di Medan.

Sebelum itu Lena bekerja dengan keluarga Melayu di Batu Caves, Selangor dan di Kuantan, Pahang, sejak 1998, sebelum berpindah bekerja di ibu negara.

Dengan bayaran gaji bulanan RM600, Lena berkata tugas utamanya adalah menjaga dan menguruskan dua anak majikannya iaitu Megat Iskandar dan Megat Irfan yang baru berusia sembilan bulan, selain melakukan kerja-kerja rumah lain.

“Soal gaji juga mudah. Bapak Izaree beri saya pilihan sama ada mahu pegang gaji, kirim atau simpan dalam akaun Maybank,” kata Lena yang selalunya tidur sebilik bersama anak majikannya di apartmen empat bilik itu.

Lena, yang boleh bertutur dalam bahasa Inggeris, berkata beliau juga diberikan cuti atas permintaan dan selalu memanfaatkannya untuk melawat kakaknya di Seksyen 8 Bangi.

Ditanya mengenai insiden sebilangan kecil majikan menganiaya pekerja, Lena berkata beliau tidak percaya seorang yang mempunyai agama apatah lagi beragama Islam melakukan sedemikian.

“Tak sangka layanannya sekejam itu… Kalau sudah diberi makan daging babi, itu kejam kerana orang Muslim haram menyentuhnya (babi), apa lagi dipaksa makan,” katanya sambil melahirkan rasa simpati terhadap pembantu rumah dari Jawa Barat, Siti Hajar, yang didera majikan selama tiga tahun.

Majikannya ditahan polis berikutan laporan polis dibuat oleh Siti Hajar setelah berjaya melarikan diri dari rumah majikannya dengan bantuan seorang pemandu teksi. Kes penderaan terhadapnya sedang menunggu tindakan undang-undang selanjutnya.

Sebelum ini, kes pembantu dari Indonesia Nirmala Bonat didera majikannya Yim Pek Ha pada 2004 turut mendapat liputan meluas media terutama di negara asalnya. Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur menjatuhkan hukuman 18 tahun penjara ke atas tertuduh pada November tahun lepas. Tertuduh telah membuat rayuan.

Bagi Selaseh, 48, yang berasal dari Pupan, kira-kira dua jam setengah perjalanan darat dari Surabaya, Jawa Timur, beliau tidak mempunyai sebarang sebab untuk lari dari majikannya di Chemor, Ipoh, Perak.

Ibu kepada tiga anak itu berkata ini kerana majikannya, Naimah Mohd Dahlan, 66, melayannya dengan amat baik malah menganggap beliau seperti anak kandung sendiri.

Malah beliau yang mesra dengan panggilan “Kak Seh” memanggil majikannya “Mak Su” yang dianggapnya seperti ibu sendiri sejak datang ke Malaysia, tujuh tahun lepas.

“Dari (November) 2003, langsung sampai sekarang Kak Seh tinggal dengan Mak Su, tak terlintas mahu pindah tempat lain kerana tidak ada curiga antara kami,” katanya yang bertanggungjawab menguruskan rumah, pergi ke pasar dan menjaga rumah sewa majikannya.

Kak Seh berkata majikannya juga membenarkan suaminya, Mohd Iskandar, 50, seorang pekerja kontrak binaan untuk datang melawatnya pada bila-bila masa.

Beliau berkata suaminya datang ke Malaysia kira-kira 12 tahun lepas sebelum diikuti Kak Seh enam tahun kemudiannya untuk menampung kehidupan mereka lima beranak.

Ketiga-tiga anaknya yang berumur di antara 12 hingga 29 tahun masih tinggal di Pupan, Surabaya, manakala suaminya kini bekerja di ibu negara.

“Setiap bulan, Kak Seh kirim sejuta setengah rupiah (kira-kira RM500) untuk anak-anak di kampung. Masa cuti jika ada rezeki, mereka akan datang melawat Kak Seh,” katanya yang baru pulang bercuti di kampung halamannya selama dua bulan pada April lepas.

Lena dan Kak Seh adalah antara 270,000 warga Indonesia bekerja sebagai pembantu rumah di negara ini. Keseluruhannya, terdapat 2.1 juta rakyat Indonesia bekerja di Malaysia.

Bagi Naimah, perbuatan mendera pekerja itu sepatutnya ditolak masyarakat.

“Kalau kucing pun kita sayang, inikan pula manusia. Lagipun mereka saudara seagama, serumpun. Tidakkah semua agama melarang kita daripada menganiaya orang lain,” kata majikan wanita itu.

— BERNAMA

29. OTHMAN - July 1, 2009

@L!!gai pembantu rumah TKI ,lebih lumayan!bagaimana guru ingin curah bakti!!

Menyedihkan… Gaji Guru Indonesia dan Solusi

Seorang guru SD tamatan Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PGSD) dengan golongan II B, pada awal masa kerja, mendapat gaji hanya Rp 782 ribu per bulan. Bandingkan dengan upah tukang bangunan di Kaltim yang mencapai Rp 50 ribu per hari. Bahkan seorang guru yang sudah mengabdi hingga 35 tahun pun, gaji pokoknya cuma Rp 1 juta, dengan kenaikan gaji berkala per dua tahun berkisar Rp 17 ribu sampai Rp 24 ribu. Atau kalau dirata-ratakan, kenaikan itu hanya Rp 700 (tujuh ratus perak) per bulan. Sangat menyedihkan!

Yang lebih fenomenal dalam dunia pendidikan kita dewasa ini adalah ketika pemerintah mengangkat banyak sekali sarjana dari berbagai disiplin ilmu menjadi guru kontrak atau guru bantu, dengan upah hanya Rp 400 ribu per bulan. Entah model hitungan apa yang dipakai pemerintah hingga keluar putusan imbalan sekecil itu. Seorang buruh angkut di Pelabuhan Samarinda saja bisa mendapatkan dua hingga tiga kali lipat.

Hal yang kurang lebih sama dialami para dosen. Ingin tahu berapa gaji dosen? Yang baru diangkat dengan golongan III A menerima Rp 800 ribu. Sedang guru besar dengan golongan tertinggi, yakni IV E, hanya Rp 2,7 juta per bulan tanpa tambahan apa pun. Memang di beberapa perguruan tinggi negeri ada honor tambahan kelebihan jam mengajar, tapi jumlahnya sangat memalukan untuk disebut.

Jadi, amat keliru kalau ada yang beranggapan para dosen di perguruan tinggi negeri bergelimangan dengan uang. Sama sekali jauh dari gambaran tersebut. Kalau pun dosen terlihat mengendarai mobil, bisa dipastikan itu bukan dari gajinya. Namun lebih disebabkan oleh latar ekonomi yang bersangkutan yang memang sudah mampu, atau sebagian lainnya ngobyek dan bisnis di luar yang jauh dari bidang pengajaran. Dosen di Fahutan Unmul misalnya, bisa saja ngobyek dengan menjadi anggota tim ahli atau penasehat sebuah perusahaan HPH.

Bandingkan dengan negeri Jiran kita

Besaran gaji guru di Malaysia masih lebih tinggi dibandingkan dengan gaji guru di Indonesia. Kalau di Malaysia, guru-guru sekolah menengah dengan kualifikasi strata 1 (S1) gajinya mencapai rata-rata Rp 5 juta. Sedangkan guru yang berpendidikan Diploma II dan III berkisar Rp 3 juta lebih.

“Untuk guru yang berpendidikan sarjana S1 gajinya mencapai 1.600 ringgit atau sekitar Rp 5 jutaan,” kata Direktur Pusat Pendidikan Malaysia, Darsham Daud di Sanur, Rabu (16/4) serangkaian acara Pameran Pendidikan Malaysia di Bali.

Tentu saja besaran gaji itu masih mengalahkan gaji guru di Indonesia, termasuk guru yang sudah menerima tunjangan profesi sekalipun. Padahal, jumlah guru yang sudah lulus uji sertifikasi dan menerima tunjangan profesi hanya baru sebagian kecil saja.

Dengan besaran gaji yang sangat layak di Malaysia tersebut, menjadikan kehidupan kalangan guru di Negeri Jiran itu lebih sejahtera. Apalagi, biaya hidup di sana juga relative murah, yakni untuk mahasiswa S2 ataupun S3 hanya berkisar Rp 1,5 juta sampai Rp 2 juta/bulan.

Sebagai ilustrasi, dalam pemeringkatan ibukota negara di dunia sebagai kota terbesar/termahal, Indonesia menempati posisi ke-11, sedangkan Kuala Lumpur berada pada urutan ke-63, sementara peringkat pertama adalah kota Seoul, ibukota Korea Selatan. Besarnya gaji guru tersebut tak terlepas dari besarnya anggaran dana pendidikan di Malaysia yang mencapai 30% dari total dana anggaran negaranya.

Sedangkan Indonesia sendiri, boro-boro 30%, untuk bisa sampai 20% saja masih sangat terseok-seok. Itu pula sebabnya, biaya pendidikan di lembaga pendidikan negeri di Malaysia relatif murah karena subsidi dari pemerintahnya cukup besar.

30. @L - July 1, 2009

To: all of you..

Pada hakikatnya manusia ada yang baik/buruk.., even INDONESIAN or malaysian people..

Insya allah BAPAK SUSILO BAMBANG YUDHOYONO (PRESIDEN REPUBLIK INDONESIA) dapat mengatasi, dan membawa INDONESIA ke arah lebih baik… Amiin.

31. TOM - July 2, 2009

semua yg kita injak tanah ini…bukan milik kita semua…SEMUA MILIK ALLAH SWT…cuman NERAKA dan SORGA..milik manusia nya!!

32. Simply Me - July 2, 2009

AKU AGREE 100% DENGAN OTHMAN.

APALAH KAU NI @L, dari kau sibuk buang masa menegakkan benang yang basah, baik kau bantu bangsa kau. Besar pahala yang kau akan dapat. Jgn sibuk nak menghentam orang tanpa kau ketahui cerita sebenarnya, berdosa tau tak. Kau kata kau ada degree in accountancy, so please behave and talk like one. Bukalah mata, telinga dan hati yang TUHAN bagi pada kau supaya kau boleh menilai dengan rasional dan melihat kebenarannya. Kalau kau datang KL lagi, bagitau aku ke, OTHMAN ke, RUSLAN ke, FARAH ke, kitaorang akan bawak kau pusing-pusing satu KL tengok realiti kesenangan yang dinikmati oleh bangsa kau yang kerja kat MALAYSIA. Aku akan ajak kau jumpa kawan-kawan aku orang INDON, kau boleh buat survey, dapatkan maklumat dari mereka betapa seronoknya mereka keje kat MALAYSIA sampai tak nak balik keje kat INDON tau. Aku pun boleh bawak kau pegi melawat Police Headquater di KL. Uncle aku keje kat situ. Kau boleh tanya dia berapa ramai bangsa kau yang ditangkap kerana jenayah rompak, samun, rogol, bunuh, edar dadah dan macam-macam lagi. Dia boleh bagi statistic pada kau. Kau kan ada degree accountancy, tentu kau pandai baca statistic kan. Dia ok, kau tanya la dia apa kau nak tanya, dia akan jawap. Aku banyak kali pegi Indon, aku tau negara kau camne tapi aku tak nak lah mengutuk negara kau, tak baik, berdosa.

TO ALL MALAYSIANS, janganlah dilayan komen-komen mengarut dari orang indon nie. Aku tahu kau orang dah cuba bersabar tak nak layan tulisan-tulisan dari orang indon nie, sakit hati bila dituduh orang malaysia begitu dan begini. Berdosa hentam menghentam nie. Biarlah mereka nak kata apa, tak jadi kudis pun pada kita. Kita tetap maju. Bak kata pepatah, bak anjing menyalak bukit, bukit tetap teguh berdiri, anjing yang pengsan sebab kepenatan. Kita bangsa bertamadun, tak perlu layan semua itu. Baik pikir camne nak majukan lagi negara kita.

To TOM, aku setuju dengan kamu.

33. FARAH IDAYU AYU - July 2, 2009

@SIMPLY ME!!!! thanks bro!!!ONEMALAYSIAN!!!!
@L….jalan2 lah ka MALAYSIA!!!insha ALLAH!!!biaya nya setakat TIKET PESAWAT,PENGINAPAN dan BELANJA HARIAN DI TANGGUNG BERES..
@L…apa kata kamu!!!KERBAU DI PEGANG PADA TANDUK MANUSIA
MEMEGANG PADA JANI,KERANA JANJI ADALAH HUTANG!!!!

34. Simply Me - July 2, 2009

Hehehe FARAH, kalau aku jumpa kau, aku belanja steamboat😀

35. OTHMAN - July 2, 2009

Hi! SIMPLY ME!!!!TAKAN NAK BELANJA FARAH SORANG!!KAN KITA satu
MALAYSIA!!!jemput @L sekali!!!datang ke MALAYSIA !!
@simply me
@farah!!!!!!!!!WE ARE MALAYSIAN!!!

36. ryo - July 2, 2009

Buat apa kalian ribut2…. mudah2an semua negara pada maju terutama di Asean ini.

37. rini - July 2, 2009

kalian pada ribut2 apa ya? .. Udah serumpun,.. mudah2an pada maju negara2 di Asean.

38. Simply Me - July 3, 2009

hahah…. 😀 OTHMAN,….ok lah…ok lahh…..aku belanja kau makan steamboat jugak…..tapi aku taklah mampu nak belanja satu MALAYSIA heheh….no problem,….aku pun boleh belanja @L sekali. Tentu seronok kalau dpt makan dengan kau, FARAH dan @L

39. Jon - July 3, 2009

Apa nak jadi ni? Skit punya hal di Indonesia kecoh mengalahkan perang dunia! Kalau tgk gambar protes mereka di kedutaan kita di sana, terdapat bendera kita yang diterbalikkan dan ada perkataan2 seperti Malingsia dan Ganyang Malaysia sebagainya.Sekarang persoalannya siapa yang maling? Pernah terdengar orang Malaysia merantau secara haram ke Indonesia untuk mencari rezeki di sana? Yang aku dengar orang Indonesia datang ke sini secara halal dan haram untuk mencari rezeki di sini. Cari la rezeki takde sape yang menghalang tp nak buat jenayah plak tu! Teruk perangai sungguh! Anda dah memunggah hasil rezeki orang Malaysia untuk di bawa balik ke sana kira bersyukur la jangan nak tunjuk besar kepala.
Tak salah aku si penuduh( tak nak sebut nama) ada offer berlakon sinetron self titled lagik…tapi lakonan macam kayu. Kalau orang yang trauma kena dera patutnya leh berlakon dengan berkesan, tapi ini gagal membawa watak kena dera dengan efektif. Apa maksudnya?

40. Simply Me - July 6, 2009

Mula-mula aku baca tulisan/komen kat blog nie aku memang sakit hati, yealah suka-suka diaorg aje nak ganyang/ berperang dengan MALAYSIA. Tapi lama-lama, aku rasa ianya amat kelakar, apa tidaknya ramai yang berpidato seperti ahli politik, ada juga memberi pendapat-pendapat exclusive lagak seperti pakar forensik, CSI, FBI, CIA, Interpol, ahli falsampah pun ada😀 .
Aku juga terbaca si MANO nak saman TT dan kerabat Kelantan sekali. Aku cari-cari, manalah tau kalau nama aku tersenarai pulak dalam saman si MANO. Kalau itu berlaku, glamerlah aku, boleh main sinetron!

So JON, kau jgn susah hati dgn komen diaorg tu. Sama ada diaorg sedar atau tidak, si mano semakin kaya, sedangkan diaorg tak dapat apa-apa.

41. rira - July 6, 2009

Why are we fighting because of Manohara, lets the court decide…… by the way if you don’t want to be called Indon or Malay or Thai or even Bangla, than don’t called Mano…. but ….. Manohara !

42. Simply Me - July 7, 2009

oohhh yeahhh..i forgot lol,…should call her Manohara Odelia Pinot😛 or prolly Manohara Odelia Manz (as claimed by her American father)

43. FARAH IDAYU AYU - July 7, 2009

saya peminat ROSSA !!oh yeah!!bukan ROSSA !tak boleh singkatkan nama orang nanti kena marah!!panggil saja ROSLIANA SRI HANDAYANI
@SIMPLY ME!! bro! u owe me STEAMBOAT

44. FARAH IDAYU AYU - July 8, 2009

@RUSLAN ADLI
@SIMPLY ME
@JON
@OTHMAN
@TO ALL MALAYSIAN!!jom kita tenyeh depa di http://www.malingsia.com
bagi depa ada akai!!

45. Simply Me - July 8, 2009

Haha … FARAH!!!!!! kau nie kelakar lah…oklah aku hutang belanja makan steamboat. Kau masukkan dalam buku 3 lima yea😀 Aku tunggu reply dari @L tapi dia senyap je…sure dia takut nak dtg KL kau tu garang sangat la FARAH😛 hehhe just joking sis..

Ohh?? La…nama kau ROSLIANA SRI HANDAYANI…panjangnya……..letihlah nanti bakal suami kau nak sebut nama kau masa akad nikah nanti…hehhe…sorry again sis😛

46. Simply Me - July 8, 2009

Hahha…FARAH!! aku dah baca komen-komen kat blog tu,…betol la…itu yang aku katakan anjing menyalak bukit! Biarlah….pada aku ramai kat situ yang ada penyakit mental, tak ada pendidikan. Buat apa nak merendah-rendahkan diri dan taraf kita seperti mereka. ….Biarkan si luncai terjun dengan labu-labunya,…kita sikit pun tak rugi apa…😀

47. mombok - July 9, 2009

To all Malaysian:

Aku merupakan pegawai kerajaan yang bertugas di Manila, Filipina. Telah bertugas di sini sejak 2008 selama 1 1/2 tahun. Sebelum ini pernah bertugas dibeberapa negara khususnya negara Afrika sebelum tamat kontrak pada 2011 di sini dan kembali ke tanahair. Aku juga telah berkelana selama hampir 21 tahun di perantauan. Setelah membaca beberapa komen dan tulisan beberapa penulis berkenaan keadaan negara masing2 maka di sini aku ingin membuat kesimpulan alangkah beruntungnya kita sebagai rakyat dimana buminya bernama MALAYSIA. Tiada tempat yang paling indah dan menyenangkan daripada tanahair sendiri. Semua penderitaan dan kesusahan yang diceritakan pernah aku lalui. Sebagai contoh, FILIPINA semuanya pembelian barang/perkhidmatan dikenakan cukai. Harga barang mahal, minyak pula mengikut harga pasaran dan tiada subsidi kerajaan.

Keadaan di sini sama juga seperti saudara/saudari ceritakan. Kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Mandi hanya menggunakan air lopak jalan yang kotor, tidur di tepi jalan bersama keluarga, makan sisa makanan yang ditinggalkan atau yang dibuang dalam tong sampah, pengemis. Upah untuk membunuh seseorang hanya Peso 5000 (RM 350). Senjatapi mudah boleh dibeli seperti membeli rokok dengan sewenangnya tanpa kawalan di mall. Yang kaya bertambah kaya yang miskin terus papa. Rakyat negara ini merupakan survivor tiada bantuan daripada kerajaan. Cukai yang dikutip untuk membiayai kempen pilihanraya dan bukannya untuk menjana ekonomi. Penyakit rasuah di sini merupakan penyakit kronik yang tidak dapat diubati lagi. Di INDONESIA orang biasanya bayar bawah meja tapi di sini diangkutnya dengan meja sekali.

FILIPINA merupakan negara dimana penganutnya total beragama Kristian bermazhab Roman Katolik. Orang Islam di sini dipandang rendah/serong kerana penglibatan segelintir dikaitkan aktiviti pengganas. Sekiranya saudara/saudari berpeluang melawat MINDANAO, alangkah sadis, pilu, terharu, kesiannya masyarakat Islam yang ditindas. Tiada pembangunan dan masa depan untuk mereka. Tiada pelajaran dan yang paling penting tiada duit untuk membeli makanan akibat dasar negaranya sendiri. Harus diingat golongan yang paling ganas adalah orang yang perutnya lapar. Demi sesuap nasi mereka sanggup membuat apa sahaja termasuk membunuh. Kanak-kanak sejak kecil diajar menggunakan M16, M14 dan pelbagai jenis senjatapi.

Sekiranya saudara/saudari yang ada kawan pemberita/wartawan/jurukamera, hubungilah mereka dan datanglah ke sini untuk buat liputan dan siarkan ke MALAYSIA untuk tatapan rakyat betapa beruntungnya kita. Bersyukur kita dilahirkan di bumi bertuah bernama MALAYSIA dimana segala2 boleh diminta, percuma dan pelbagai macam kemudahan yang disediakan untuk kebajikan rakyatnya.

IM PROUD TO BE MALAYSIAN…RAISE OUR FLAG
Thank you..arios amigos

48. zulu malay - July 15, 2009

@L KENAPA KAMU MASIH PERTIKAIKAN INDON? KENAPA KAMU SLOW SGT YA? MASIH NAK MENEGAKKAN BENANG YANG BASAH?

ITS VERY SMALL MATTER TO MANTION INDON!!

I N D ON ………. SHORT WORD ….. INDON…..ESIA…..WHATS WRONG?
HELLO …… SUDAH-SUDAH LAH MCM KANAK-KANAK LAH KAMU NI TERUS-TERUSAN KECOH FASAL INDON NI KENAPA?

49. DWIS - July 18, 2009

TO: RUSLAN ADLI

SEBENARNYA MALAYSIA BERUNTUNG DAN SEHARUSNYA SANGAT BERSUKUR KARENA TANPA TENAGA KERJA BANGSA ASING TERMASUK INDONESIA YANG DIBAYAR JAUH DIBAWAH STANDART (SANGAT MURAH,YANG JELAS TIDAK ADA RAKYAT MALAYSIA ASLI YANG MAU DIBERI GAJI SAMA DENGAN GAJI TKI), TANPA MEREKA (TENAGA KERJA MURAH) NEGARA MALAYSIA TIDAK AKAN MAJU! ANDA SEKARANG MENGATAKAN; BAGUSLAH ORANG INDONESIA TIDAK DATANG, TAPI ITU KERANA ANDA PASTI TIDAK BISA BAYANGKAN (TIDAK PAHAM) APA YANG AKAN TERJADI PADA NEGARA ANDA JIKA SEMUA TENAGA KERJA YANG DIBAYAR MURAH DARI A-Z DIPULANGKAN ATAU TIDAK DATANG LAGI. ANDA PASTI MENGIRA MALAYSIA SUPER KAYA, TAPI SAYA YAKIN MALAYSIA (ORANG-ORANG) YANG SELAMA INI TERBIASA DENGAN PEMBANTU MURAH DARI INDONESIA TIDAK AKAN MAMPU MEMBAYAR TENAGA ASING DARI EROPA ATAU SEMACAMNYA, UNTUK MENGGANTIKAN TENAGA MURAHAN DARI INDONESIA ATAU NEGARA-NEGARA LAIN YANG DIBAYAR SANGAT MURAH DIMALAYSIA, KARENA TENAGA KERJA EROPA UNTUK BUAT JALAN/ SAPU JALAN SAJA GAJI MEREKA PER JAMNYA PALING SEDIKIT 60€ NACH TAMBAH LAGI ASURANSI. GAJI PEMBANTU HANYA BERSIH-BERSIH RUMAH ITU PALING SEDIKIT (STANDART) 15€ PER JAM + ASURANSI, PEMBANTU KHUSUS JAGA ANAK ATAU MASAK ITU TAMBAH MAHAL LAGI. DI MALAYSIA UANG 60€ ITU UNTUK BAYAR TENAGA MURAHAN DARI INDONESIA MUNGKIN UNTUK DUA BULAN? JADI PIKIR BAIK-BAIK SEBELUM ANDA MEMALUKAN DIRI SENDIRI. MUNGKIN ANDA TIDAK PAHAM APA YANG INGIN SAYA KATAKAN DENGAN MAKLUMAT/ AYAT: ANDA TIDAK BISA BAYANGKAN APA YANG TERJADI JIKA TENAGA KERJA BENAR-BENAR DI PULANGKAN SEMUA.

CONTOH KECIL SAJA: UMPAMA SEPASANG SUAMI ISTRI SELAMA INI BISA/ BOLEH BEKERJA BERDUA KARENA ADA PEMBANTU MURAH YANG DARI PAGI-MALAM KERJA DIRUMAH MULAI BERSIH RUMAH, MASAK, JAGA ANAK…JIKA PEMBANTU MURAH MEREKA DIPULANGKAN SEMUA, PASTI YANG BISA (BOLEH) KERJA HANYA SUAMI SAJA, KARENA SI ISTRI HARUS TINGGAL DIRUMAH JAGA ANAK, BERSIH RUMAH, MASAK…ITU BERARTI PENDAPATAN UNTUK KELUARGA INI BERKURANG, KALAU PENDAPATAN BERKURANG, ORANG/ KELUARGA ITU JUGA TIDAK AKAN BISA/ BOLEH BELANJA BANYAK SAMA SEPERTI SEMULA SEMASA MASIH ADA PEMBANTU, NACH KALAU TIDAK BISA/ BOLEH BELANJA TOKO-TOKO/ SUPERMARKET TIDAK MENDAPATKAN UANG, KALAU TOKO-TOKO TIDAK MENDAPATKAN UANG, MEREKAPUN TIDAK BISA BAYAR PAJAK (TAX) PADA PEMERINTAH, KALAU TIDAK ADA PAJAK DARI RAKYAT, JELAS PEMERINTAH JUGA TAK BOLEH BUAT JALAN YANG BAGUS-BAGUS ATAU BANGUNAN YANG MEWAH, SEKOLAH-SEKOLAH, DAN HOTEL-HOTEL AKAN BANYAK YANG TUTUP KERANA YANG BERSIH-BERSIH, DAN YANG BANTU-BANTU DIDAPUR SUDAH TIDAK ADA DAN JIKA HOTEL-HOTEL TIDAK BERSIH MANA ORANG MAU DATANG DAN TIDUR DI HOTEL ITU, MEMANG MALAYSIA PUNYA MINYAK ATAU SEMACAMNYA TAPI SUATU WAKTU AKAN HABIS, DAN JIKA ITU HABIS MALAYSIA PERLU PENDAPATAN LAIN UMPAMA DARI TURIS (PELANCONG), TAPI JIKA HOTEL TAK TERURUS KERANA TAK ADA PERKERJA MURAH, BAGAIMANA BOLEH MAJU? JADI ANDA TENGOK BETAPA PENTING PERANAN TENAGA MURAH DARI INDONESIA ATAU NEGARA SEMACAMNYA. JADI ANDA JANGAN SEKALI-KALI ANGKUH DAN MENGANGGAP TKI ATAU SEMACAMNYA ITULAH YANG SANGAT BERUNTUNG KERANA BOLEH DATANG CARI REZKI DIMALAYSIA, INDONESIA MEMANG RELATIVE MISKIN TAPI JIKA MEREKA PULANG KE INDONESIA TIDAK AKAN KELAPARAN, KARENA JIKA SAYA KE INDONESIA SAYA SERING PERGI KEDESA-DESA (DUSUN-DUSUN) DAN DIDESA TAK ADA ORANG LAPAR, TAPI OK TIDAK SEMUA ORANG BOLEH PUNYA MOTOR /MOTORCYCLE , MOBIL (CAR) ATAU RUMAH YANG RELATIVE BAGUS/ RUMAH CANTIK… TAPI MEREKA BISA/BOLEH HIDUP JIKA TINGGALKAN MALAYSIA TAPI YANG JADI PERTANYAAN APA MALAYSIA BISA/BOLEH HIDUP TANPA TENAGA MURAHAN DARI INDONESIA ATAU NEGARA-NEGARA LAIN YANG JUGA DIBAYAR MURAH??? APALAGI UNTUK ORANG-ORANG YANG SUDAH TERBIASA PUNYA PEKERJA /PEMBANTU MURAH!

RUSLAN ADLI
SAY:

Rata2 TKI di Malaysia bila kita tanya dari mana bang? Pasti jawapannya “Saya dari “INDON”. Saya perhatikan kebanyakkan TKI bukanlah berasal dari Jakarta, mereka rata2 org kampung (dusun) yg datang dari Madura, Kediri, Gresik, Malang, Makassar dan daerah2 kecil lain di Indonesia. Mereka ini adalah orang2 dusun yg miskin dan tidak berpelajaran. Dan mungkin sekali dari TKI inilah perkataan “INDON” itu mula terkeluar.

ITU SEMUA MAKLUMAT-MAKLUMAT/ AYAT-AYAT ANDA, DAN SAYA INGIN BERI CONTRA

PERTAMA SEMUA NAMA-NAMA YANG ANDA SEBUTKAN SEBAGAI DUSUN ITU ADALAH KOTA-KOTA BESAR, JADI BELAJAR GEOGRAFI DULU BARU BOLEH TULIS. MAKASSAR BUKAN DUSUN! SAYA BISA KELILING (PUSING-PUSING) DI KUALA LUMPUR DENGAN JALAN KAKI DAN SAYA BERHASIL/ BOLEH TEMPUH HANYA DALAM JANGKA (MASA) 8 JAM, SEDANGKAN PUSING-PUSING DI KOTA MAKASSAR TIDAK BOLEH DALAM MASA SATU HARI. ANDA SENDIRI BANYAK TULIS TIDAK BOLEH SAMA RATAKAN, TAPI APA YANG ANDA LAKUKAN?!!! ANDA KATAKAN MEREKA DARI DUSUN-DUSUN ITU SEMUA MISKIN DAN TIDAK TERPELAJAR (BERPELAJARAN), APAKAH ITU TIDAK DISAMARATAKAN?!!! SAYA BANYAK KENAL ORANG DARI MAKASSAR, MALANG, KEDIRI… YANG SEDANG STUDY DI JERMAN DAN MEREKA BERPELAJARAN/ TERPELAJAR.

BEKAS PRESIDENT (HABIBI) SERTA WAKIL/ MUNGKIN BEKAS WAKIL PRESIDENT INDONESIA JUSUF KALLA ITU ORANG DARI MAKASSAR (SULAWESI SELATAN). JADI JIKA BERBICARA ANDA BOLEH SOMBONG ATAU ARROGANT TAPI HARUS TELITI LEBIH DAHULU DENGAN CERMAT, JIKA TIDAK ANDA AKAN MALU SENDIRI. SAYA TIDAK BERMAKSUD CARI MUSUH (BERGADUH), TAPI SAYA HANYA INGIN INGATKAN PADA ANDA BAHWA BLOG-BLOG SEMACAM INI TIDAK HANYA DIBACA ORANG DI MALAYSIA DAN INDONESIA TAPI SELURUH DUNIA, JADI SAYA TULIS SEMUA INI AGAR ANDA BOLEH LEBIH HATI-HATI DALAM MENULIS ATAU BERKATA-KATA DAN JANGAN MEMPERMALUKAN DIRI DAN BANGSA ANDA SENDIRI. SAYA HEIRAN HANYA ORANG-ORANG MALAYSIA (MESKI TIDAK SEMUA), ITU BANGGA SEKALI DAN MENGANGGAP ORANG YANG DATANG CARI KERJA (REZKI) DINEGARA MALAYSIA, JAUH LEBIH RENDAH DARI MEREKA (MISKIN DAN BODOH SEMUA), BUKAN MALAYSIA SAJA YANG PUNYA BANYAK PENDATANG DARI NEGARA LAIN YANG CARI REZKI DI NEGARA LAIN. CONTOH: DI JERMAN JUGA BANYAK ORANG DARI NEGARA LAIN SEPERTI NEGARA: BEKAS JUGOSLAVIA, ITALIA, SPANYOL, PORTUGIS, RUMANIA, TURKI, RUSIA, YUNANI (GREEK), BULGARIA, INGRIS, AMERIKA, POLANDIA…TAPI ORANG JERMAN TIDAK MENGANGGAP MEREKA RENDAH DAN BODOH SEMUA HANYA KERANA MEREKA DATANG CARI REZKI KE JERMAN. DAN GAJI MEREKA JUGA TIDAK DIBAYAR SEMBARANGAN KARENA DISINI ADA UNDANG-UNDANG UNTUK ITU – COBA KALAU JERMAN BOLEH GAJI ORANG LUAR JERMAN SEMAUNYA (MURAH) MUNGKIN ORANG JERMAN AKAN CIUM KAKI ORANG-ORANG YANG MAHU DIBAYAR MURAH ITU – JADI BERSUKURLAH ANDA SEBAGAI ORANG MALAYSIA YANG BOLEH HIDUP LUXUS (SEDAP) KERANA ADA YANG MAHU DIBAYAR MURAH.

ANDA SENDIRI MENGATAKAN/ CAKAP ORANG-ORANG DARI DUSUN ITU SEMUA MISKIN DAN TIDAK BERPELAJARAN (BODOH), ANDA YANG MERASA BERPELAJRAN – APA MASUK AKAL JIKA MEREKA ITU MAMPU BERPIKIR DAN CARI NAMA TENTANG INDONESIA MENJADI INDO ATAU INDON???! APA MEREKA ADA WAKTU/ MASA DAN BOLEH/BISA BERPIKIR APALAGI SAMPAI BERANI-BERANI SINGKAT-SINGKAT NAMA RESMI SUATU NEGARA??! MUNGKIN ORANG DUSUN TIDAK BERPELAJARAN ATAU BODOH, TAPI YANG JELAS MEREKA SEMUA YANG SAYA TEMUKAN SANGAT SOPAN, DAN SAYA TIDAK PERNAH DENGAR MEREKA SEBUTKAN INDONESIA SEBAGAI INDO ATAU INDON – YANG JELAS SINGKAT-SINGKAT NAMA-NAMA NEGARA LAIN YANG TIDAK PUNYA SINGKATAN RESMI (OFFICIAL) ITU SANGAT TIDAK SOPAN PADA DIRI SENDIRI SERTA ORANG ATAU BANGSA LAIN – BUKANKAH MENGHORMATI ORANG LAIN SAMA HALNYA DENGAN MENGHORMATI DIRI SENDIRI DAN BANGSA LAIN?!. SEMOGA ANDA SEMUA TIDAK TERUS MENERUS SALING MEMAKI – MAKI KARENA JIKA DIAMATI DENGAN BAIK BUKAN ORANG INDONESIA SAJA YANG DATANG KEMALAYSIA BISA/BOLEH BERUNTUNG DAPAT KERJA DISANA TAPI MALAYSIA (TERUTAMA SEMUA ORANG-ORANG YANG SELAMA INI PAKAI/GUNAKAN TKI) JAUH LEBIH BERUNTUNG BOLEH DAPATKAN TENAGA KERJA MURAH.

50. AZHAR - July 18, 2009

@DWIS!!!!apakah kamu pernah ka MALAYSIA!!

– 95% rakyat Indonesia yang menghina malaysia tidak pernah ke Malaysia, tidak percaya? tanya kepada TKI yang bekerja di Malaysia.

– 70% rakyat Malaysia yang menghina Indonesia tidak pernah ke Indonesia, tidak percaya? sila tanya kepada student Malaysia di Indonesia

– 95% rakyat Indonesia yang tidak pernah ke Malaysia tidak tahu realiti, suasana dan keadaan sebenar di Malasyia kerana tidak pernah melihat Malaysia secara langsung di media-media utama seperti TV.

– 95% rakyat Malaysia yang tidak pernah ke Indonesia tahu realiti, suasana dan keadaan sebenar di Indonesia kerena menonton sinetron & movie Indonesia.

Baik punyer nombor, mana dapat itu punya % ek? Boleh percaya ke?

51. DWIS - July 19, 2009

APA SAYA PERNAH KE MALAYSIA??? TAK TERHITUNGKAN – BUKAN PERNAH LAGI TAPI SERING SEKALI (MINIMAL 1 TAHUN SATU KALI) DIANTARANYA: KUALALUMPUR, LABUAN, SERAWAK, JOHOR, MALAKA…DAN BUKAN NEGARA MALAYSIA SAJA YANG PERNAH SAYA KUNJUNGI TAPI BERBAGAI/ BANYAK NEGARA DI DUNIA INI.

ANDA TIDAK PERLU TERIAK-TERIAK ATAU PAKAI TANDA SERU (!!!) ANDA TIDAK PANTAS MENULIS/ GUNAKAN KATA „KAMU“ UNTUK SAYA, KARENA/ KERANA ANDA DENGAN SAYA TIDAK KENAL APALAGI BERKAWAN, SAYA KIRA ANDA SEBAIKNYA BELAJAR UNTUK MENYAPA ORANG LAIN/ ASING. ANDA HARUS PERLIHATKAN/ BERI CONTOH BAHWA ANDA ORANG ASIA YANG TERKENAL DENGAN SOPAN SANTUN DAN RAMAH TAMAH PADA SIAPAPUN, JANGAN SAPA ORANG ASING/ ORANG YANG ANDA TIDAK KENAL HANYA DENGAN KATA “KAMU” JANGAN IKUTI KATA INGRIS KERANA ANDA ORANG ASIA.

SAYA TIDAK SUKA GUNAKAN PERSEN/ PERATUS. TAPI JIKA SAYA PERGI KENEGARA ORANG, BUKAN DI MALAYSIA SAJA, ITU SAYA AMATI SEMUA DENGAN BAIK, SAYA MEMANG TIDUR DI HOTEL BERBINTANG 5 TAPI SAYA SETIAP HARI JALAN, DAN TIDAK DIBANDAR SAJA/ SAHAJA, TAPI KOTA KECILPUN (BANDAR KECIL BAHKAN DESA/ DUSUN) SAYA KUNJUNGI DAN JIKA SAYA DIHOTEL SAYA LIHAT/ TENGOK DIDAPUR SAYA TENGOK ORANG YANG BERSIH-BERSIH, TENGOK ORANG BERSIH JALAN, DAN SAYA BERBICARA/ BERCAKAP DENGAN MEREKA, JADI SAYA TULIS SEMUA ITU SESUAI DENGAN BUKTI YANG SAYA LIHAT/ TENGOK/ NAMPAK SENDIRI.

SAYA TIDAK SUKA/ SUKEKAN NONTON SINETRON, KARENA/ KERANA SINETRON HANYA SINETRON DAN BUKAN REALITY. DAN LAGI BAHASA SINETRON ADALAH BAHASA GAUL/ BAHASA JAKARTA DAN SAYA TIDAK MENGERTI/ TAK PAHAM BAHASA ITU, KARENA/ KERANA SAYA BELAJAR BICARA/ CAKAP INDONESIA MAUPUN MALAYSIA HANYA BAHASA TINGGINYA SAHAJA (BAKU).

SAYA TIDAK SUKA DENGAN THEORY APALAGI DENGAN % YANG HANYA DIKIRA-KIRA/ DIPERKIRAKAN, YANG SAYA PERCAYA ADALAH MATA SAYA SENDIRI/ KENYATAAN.

JIKA ANDA BACA BAIK-BAIK TANPA EMOSI, APA YANG SAYA TULIS DI ATAS ITU ANDA PASTI TAHU, JIKA SAYA TIDAK BERMAKSUD MENGHINA ORANG MALAYSIA SAYA HANYA BERI CONTRA PADA APA YANG DITULIS OLEH: RUSLAN ADLI, DAN SAYA TIDAK BERMAKSUD CARI MUSUH/ BERGADUH ATAU MENGHINA SESIAPA/SIAPAPUN JUGA. DUNIA INI SUDAH PENUH DENGAN KEKACAUAN DAN PEPERANGAN, SAYA TIDAK SUKA BERGADUH KERANA SAYA CINTA KEDAMAIAN DAN KEADILAN.

52. Simply Me - July 21, 2009

Saliha akan pulang ke Indonesia untuk mendapatkan keadilan bagi dirinya. Tak sabar nak tau apa Saliha nak bagitau media Inodnesia tentang siapa sebenarnay Daisy, Pinot, Manohara dan Dewi Aseh. Aku dah muak tengok komen-komen orang malaysia dan indonesia yang saling berbalah kerana manusia-manusia yang pandai main sinetron ni. Not worth it…

53. zulu malay - July 21, 2009

simply me…

aku juga muak dengan karenah @L…. macam -macam yang tak kena dengan malaysia yang menampung rakyat indonesia dtg mencari rezeki dari pelusuk tempat indonesia……

aku juga muak dengan cerita mohara gadis belasan yang sekolah pun tak habis… kononnya didera oleh TT kelantan….. oh…. mencabar institusi istana kelantan…. dia ingat apa nak lawan dengan pihak atasan nih….sama dengan ibunya yang materi itu……….

aku dah bosan aku dah bosan

54. Simply Me - July 21, 2009

HI ZULU MALAY….

hahhah…. kelakarlah pulak kau ni ZULU MALAY😀 kau pandai ke nyanyi macam Amy Search???😀 ….. pada pendapat aku lah yang berpendidikan tinggi sikit aje dari si manohara tu….(ehermmm…) kalau seseorang tu bersalah, tak kira lah VIP mana pun mereka sepatutnya diadili. Tapi keadilan itu sukar di perolehi di mahkamah ciptaan manusia, tak kira lah VIP tu dari USA ke, Britain ke…etc…. Apa yang nyata mereka tak akan terlepas dari mahkamah tuhan. Biar famous mana pun, pandai main sinetron pun,…balasannya tetap ada…

Kadang-kadang aku tak faham bila banyak emosi yang meluap-luap yang boleh dilihat bila baca komen-komen kat sini mahupun blog yang dicipta oleh orang indonesia…Masing-masing mengaku islam tapi cara mereka komen…astafirullah…carut mencarut, maki memaki,panggil seorang islam lain dengan panggilan anjing, babi, gila,menganyang, nak membunuh dan macam-macam lagi. Nampak sangat orang islam ni berpecah belah, saling bersengketa, cepat melatah hanya disebabkan oleh sesuatu isu yang mereka sebenarnya tak ketahui fakta sebenarnya. Yang ketawa….???? Orang-orang bukan islam yang seronok melihat perpecahan ini. Lebih menyedihkan bila aku tengok ada dikalangan pemimpin islam itu sendiri yang menyalakan api kebencian dan persengketaan , melagakan supaya rakyat kedua negara saling membenci….bila aku lihat semula baru aku sedar…ohhhh…nak pilihanraya,….patutlah…….

aku dah bosan aku dah bosan😀

55. zulu malay - July 21, 2009

simply me…

he he he,,,, memang dah bosan… buka intenet fasal manohara yang huru hara….. fasal ambalat…. fasal TKI yang @LL MERAPU xtentu hala….

ha ha ha….. yez xpernah nk menghukum sape salah sehinggakan memanggil MALINGSIAL…. biarlah penghukum yang menentukan….

dengar pembantu rumah didera majikan walaupun dari indonesia mmg merasa peritnya tak kira warga negara mana….

ya orang bukan islam bertepuk tangan melihat orang islam sesama sendiri berpecah belah menguna perkataan yang tak sanggup ditulis…

yang penting… aku bersyukur mendiami bumi tuhan yang indah – MALAY…
semoga hari-hari akan lebih indah di bumi ku tercinta -MALAYSIA…

56. Simply Me - July 21, 2009

ZULU MALAY,

ok,….lain kali kita boleh la berduet nyanyi lagu aku dah bosan …😛 jangan dilanda tsunami sudah la..hehheh

Yelah hari ni aku terbaca kat http://www.malingsial.com ada sorang makhluk Allah nie kata kerajaan Malaysia hantar nordin mat top untuk bom jakarta….kau tengoklah bertapa dangkalnya dakwaan tu…Memang sedih apa yg berlaku kat Jakarta. Semua orang kena lihat bahwa pengganas/fanatik ni terdapat di banyak negara, …lihat apa jadi di ireland, penghapusan etnik di kosovo dan bosnia, pengeboman berani mati di pakistan, afghanistan, iraq (nasib baik orang indonesia tak kata kita yang buat semua tu jugak hahhaha) . Seekor kerbau yang bawak lumpur kita semua pulak dituduh seolah-olah menyokong perbuatan tu dan dimaki sesuka hati di internet. Walaupun nordin didakwa terbabit tapi jelas 2 orang pengebom tu adalah org indonesia sendiri.

Apa pun, mind-set mereka tak dapat nak diubah. Kita buatlah baik macam mana pun, kita tetap dituduh jahat oleh mereka. Nasib baiklah kawan aku kat indonesia tu open minded,…kalau tak dah lama kami bergaduh gara2 isu2 ni

memang aku dah bosan😀

57. AZHAR - July 22, 2009

DWIS….saya kira kamu tulis tidak mengikut fakta!saya kira kamu tidak
pernah ke JERMAN!!!KAMI RAAYAT MALAYSIA BANYAK BELAJAR DI JERMAN!!ia nya di biaya oleh pemerentah MALAYSIA(KERAJAAN MALAYSIA)TERIMA KASEH MALAYSIA!!!
mengenai TKI yang berkerja di malaysia!itu di namakan sama2 untung
2 juta tki kerja di MALAYSIA seorang menghantar pulang rm 500 per bulan= rm 500x 2juta orang=rm 1billion jika di tukar ke rupiah
rm1=2850rupiah-rm500x2850rupiah=1juta empat ratus duapuluh lima ribu rupiah UNTUK SEORANG,jika 2juta orang x 1.425 juta rupiah =2.85 trilion..dengan duit itu dapat menjana ekonomi INDONESIA! dapat membiayai keluarga mereka!!segi pelajaran,perubatan,membina rumah,mereka mempunyai kuasa membeli,semua nya beruntung termasuk lah penjaja,pekilang membuat barangan!dan bermacam2 lagi!ini akan merancakan ekonomi INDONESIA dengan cepat.
DI INDONESIA semua nya perlu di bayar baik dari segi PELAJARAN,PERUBATAN dan bermacam2 lagi semua nya harus di bayar!siapa kah yang akan membantu 2juta TKI di MALAYSIA Ijika mereka pulang ke INDONESIA!!jawapan nya NO WAY!!!
KALAU DI MALAYSIA SEMUA NYA PERCUMA(tak perlu kuluar wang)
PELAJARAN PERCUMA,PERUBATAN PERCUMA hospital PEMERENTAH,
BERMACAM2 BANTUAN YANG PEMERENTAH MALAYSIA BAGI(terlalu banyak nak tulis tak cukup tempat)terima kaseh MALAYSIA!!
@DWIS…ini bukan cerita bohong(jika tak betul apa yang saya katakan
pasti raayat MALAYSIA marah pada saya!!
aku pun dah penat nak layan DOL!DOL! ni!!
salam untuk ONE MALAYSIAN!

58. we - July 22, 2009

Adoi..ni post pasal Manohara, ibunya dan Tengku Muhammad Fakhry Petra..nape lak kuar komen yang tak berkaitan nih.pening2!

59. DWIS - July 23, 2009

AZHAR,

SEMUA YANG SAYA TULIS ADALAH FAKTA NYATA, SAYA TIDAK SAMA DENGAN ANDA YANG HANYA BISA/ BOLEH TULIS DENGAN HANYA PERKIRAAN DAN TIDAK BERUSAHA BERPIKIR LOGIS DAN SEPERTINYA ANDA SUKA BERGADUH🙂

1) BUKTI PERTAMA TERNYATA ANDALAH YANG SUKA MENULIS SESUATU YANG TIDAK SESUAI DENGAN FAKTA, TERUTAMA MENGENAI SAYA. ANDA KATAKAN SAYA TIDAK PERNAH KEJERMAN ITU PASTI BERDASARKAN ATAS PERKIRAAN SAJA DAN BAYANGAN SAJA, KARENA ANDA MENGIRA/ PIKIR HANYA ORANG MALAYSIALAH YANG BOLEH KEMANA-MANA KARENA MENGANGGAP BANGSA LAIN RENDAH TERUTAMA BANGSA INDONESIA HANYA KARENA ORANG INDONESIA BEKERJA DI MALAYSIA, INI MENANDAKAN ANDA SANGAT SOMBONG DAN ANGKUH TAPI TIDAK DISERTAI OTAK DAN MENGUKUR DIRI ORANG LAIN DENGAN UKURAN ANDA SENDIRI BAGAIMANA TIDAK KACAU! DISINI ANDA SUDAH SALAH BESAR TIDAK SESUAI DENGAN FAKTA. SAYA MEMANG TIDAK HARUS PERGI KE JERMAN, KERANA SAYA SUDAH TINGGAL DI JERMAN🙂 (LAHIR, BESAR DAN TIGGAL DI JERMAN SEJAK SAYA LAHIR 20 TAHUN LALU) SAYA TINGGALKAN JERMAN HANYA UNTUK PERGI MELANCONG SAJA SEPERTI KEMALAYSIA DAN INDONESIA ATAU NEGARA-NEGARA LAIN. AYAH SAYA JERMAN DAN SAYA BERKEBANGSAAN JERMAN.

2) TERPAKSA SAYA HARUS KECEWAKAN ANDA, KARENA ORANG INDONESIA LEBIH BANYAK YANG STUDY DI JERMAN DARIPADA ORANG MALAYSIA, KERANA HAMPIR SEMUA UNIVERSITY YANG SAYA KUNJUNGI/ TENGOK ADA BANYAK ORANG DARI INDONESIA.

SAYA TAHU/ PAHAM ORANG MALAYSIA DIBIAYAI OLEH PEMERINTAH/ KERAJAAN MALAYSIA DAN ORANG INDONESIA HANYA SEDIKIT YANG DIBIAYAI OLEH PEMERINTAH INDONESIA, TAPI BANYAK YANG DATANG DENGAN BIAYA SENDIRI. JADI BISA/ BOLEH ANDA LIHAT/ TENGOK, ORANG INDONESIA BANYAK YANG KAYA (BUKAN ORANG CHINA TAPI ORANG MELAYU) YANG MAMPU BIAYA SENDIRI DI JERMAN, JADI JIKA ANDA MENGHINA ORANG INDONESIA LAGI PERHATIKAN ITU BAIK-BAIK, DAN JANGAN SEMUA DISAMAKAN (PUKUL RATA). HANYA KARENA/ KERANA ANDA TENGOK TKI ANDA PAKAI PUKUL RATA. SAYAPUN KENAL SATU DUA ORANG MALAYSIA BAHKAN BERKAWAN, TAPI MEREKA JAUH BERBEDA DENGAN ORANG SEMACAM ANDA, MEREKAPUN BERKAWAN DENGAN ORANG INDONESIA – TERLIHAT HANYA ORANG-ORANG BODOH YANG SUKA BERTIKAI (BERGADUH)

3) SAYA SUDAH KATAKAN SAYA KENAL NEGARA MALAYSIA DENGAN BAIK, DAN MUNGKIN SAYA LEBIH BANYAK TAHU DARIPADA ANDA YANG TINGGAL DIMALAYSIA, KERANA JIKA SAYA KEMALAYSIA SAYA TIDAK HANYA DI KUALA LUMPUR SAJA TAPI SAYA KELILING (PUSING-PUSING) DIBANYAK TEMPAT SAYA TERAHIR DI KUALA LUMPUR DAN KOTA-KOTA LAIN DI MALAYSIA 27.02.09. DAN DI JAKARTA (INDONESIA) TERAHIR 26.11.08

SAYA TAHU JIKA DIMALAYSIA SEKOLAH DAN PENGOBATAN GRATIS (PERCUMA), TAPI DI INDONESIA JUGA SEKOLAH SAMPAI KELAS 12 GRATIS/ PERCUMA (SMU/ HIGH SCHOOL) DAN DI UNIVERSITY BARU BAYAR, DAN PENGOBATAN DI INDONESIA JUGA GRATIS (PERCUMA) BAGI YANG TIDAK MAMPU (MISKIN) DAN YANG KAYA BAYAR SENDIRI. JADI JIKA ANDA INGIN VONIS NEGARA TETANGGA ANDA SEBAIKNYA ANDA PELAJARI SEMUA ITU DULU.

4) MASALAH TUKAR MENUKAR UANG ITU TIAP HARI BAHKAN TIAP JAM BERGANTI, WAKTU SAYA ADA DI TAWAO ITU PERTUKARAN 1000 RINGGIT 2 JUTA RUPIAH. DAN ANDA TIDAK PERLU URAIKAN ATAU BERITAHU SAYA APA YANG TKI BELI DARI GAJI MEREKA. SAYA HANYA BOSAN LIHAT/ TENGOK ATAS KESOMBONGAN DAN KEANGKUHAN ORANG-ORANG SEPERTI ANDA YANG SUKA CARI GADUH DAN HANYA BOLEH PUKUL RATA TANPA PIKIR YANG LOGIS, SAYA HANYA TIDAK SUKA/ SUKEKAN TENGOK ORANG BANYAK TULIS: INDONESIA ATAU TKI HARUS BERSUKUR, KENAPA HANYA TKI YANG HARUS BERSUKUR? MALAYSIA (SPECIAL ORANG-ORANG YANG GUNAKAN TENAGA KERJA MURAH/ PEMBANTU) JUGA HARUS BERSYUKUR KARENA TANPA BANTUAN TENAGA KERJA MURAH MEREKA TIDAK BOLEH HIDUP LUXUS (SEDAP), MESKI ANDA TIDAK BOLEH PAHAM TAPI TKI BERGUNA BAGI KE MAJUAN MALAYSIA, JIKA TIDAK PAHAM TENGOK DAN BACA LAGI APA YANG SAYA TULIS PADA RUSLAN ADLI DIATAS. ANDA HARUS KELILING (PUSING-PUSING) NEGARA ANDA SENDIRI DULU BARU BOLEH TULIS GAJI PERORANG 500 RINGGIT PERBULAN, BUKAN HANYA 500 RINGGIT SAYAPUN ADA TEMUKAN SATU DUA ORANG TKI BERGAJIH 600 RINGGIT TAPI DISISI LAIN SAYA JUGA BANYAK SEKALI TEMUKAN YANG DIGAJI HANYA 300.000 RIBU DAN ITU LEBIH RENDAH DARI 30€. JIKA TIDAK PERCAYA PERGI TAWAO SANA! DULU SAYA TERPAKSA MENDARAT DI TAWAO KERANA PADA PESAWAT YANG SAYA TUMPANGI DENGAN TUJUAN LABUAN ADA YANG TIDAK BERES (ROSAK).

5) SEBENARNYA SAYA PALING TAK SUKA MENGULANGI APA YANG TELAH SAYA TULIS KERANA ITU BUAT LETIH/ PENAT SAHAJA, PADAHAL SAYA CARI BLOG-BLOG BERBAHASA INDONESIA DAN MALAYSIA HANYA INGIN MEMPERLANCAR/ BELAJAR BAHASA MALAYSIA DAN INDONESIA SAYA, TAPI YANG SAYA TEMUKAN HANYA PERSELISIHAN (KEGADUHAN) ANTARA DUA NEGARA. TAPI OK KERANA SAYA SUKA DAMAI SAYA TULISKAN LAGI SEBAGAI CONTOH KECIL BIAR ANDA PAHAM APA YANG SAYA MAKSUDKAN DIATAS.

A) UMPAMA SELAMA INI DALAM SATU KELUARGA; SUAMI ISTRI KERJA KERANA ADA PEMBANTU MURAH YANG KERJA DARI PAGI SAMPAI MALAM, MULAI URUS ANAK, BERSIH RUMAH, MASAK…TAPI JIKA PEMBANTU MEREKA DIPULANGKAN ATAU TIDAK ADA, PASTI YANG BOLEH KERJA HANYA SUAMI SAJA, DAN INI BERARTI PENDAPATAN KELUARGA TERSEBUT BERKURANG, JIKA PENDAPATAN BERKURANG, KELUARGA TERSEBUT JUGA TIDAK AKAN BELANJA (SHOPPING) BANYAK SAMA SEMASA MASIH ADA PEMBANTU MURAH DARI INDONESIA ATAU NEGARA MANA SAJA YANG JUGA DIBAYAR MURAH. KALAU ORANG-ORANG SUDAH TIDAK BOLEH SHOPPING BANYAK, TOKO-TOKO ATAU SUPERMARKET TAK BISA/ BOLEH BAYAR PAJAK (TAX), PADA PEMERINTAH, KALAU KURANG PAJAK (TAX), BAGAIMANA PEMERINTAH BOLEH BANGUN SEKOLAH-SEKOLAH, JALAN, GEDUNG-GEDUNG MEWAH…

B) PABRIK-PABRIK (KILANG-KILANG) AKAN TUTUP, KARENA YANG PUNYA KILANG TIDAK MUNGKIN/ TIDAK BOLEH/ TIDAK MAMPU BAYAR TENAGA-TENAGA KERJA ORANG MALAYSIA SENDIRI YANG JELAS JAUH LEBIH MAHAL ATAU LEBIH BANYAK DARI GAJI ORANG-ORANG DARI NEGARA SEMACAM INDONESIA, KERANA JIKA PEKERJA-PEKERJA SUDAH MAHAL, BAGAIMANA BOLEH UNTUNG DARI PRODUK-PRODUK YANG DIHASILKAN OLEH KILANG-KILANG TADI, JIKA TIDAK ADA UNTUNG, YANG PUNYA KILANG-KILANG JUGA TAK BOLEH/ BISA BAYAR PAJAK (TAX), TAK ADA TAX BERARTI JUGA PENDAPATAN NEGARA BERKURANG…MALAYSIA MEMANG BANYAK MINYAK DAN SEMACAMNYA TAPI SUATU WAKTU PASTI JUGA AKAN HABIS, JIKA HABIS PASTI AKAN CARI PENCARIAN LAIN UMPAMA: DARI TURIS (PELANCONG) TAPI KALAU HOTEL-HOTEL KOTOR KARENA TIDAK ADA PEKERJA MURAH YANG BERSIHKAN – MANA ADA ORANG YANG MAU DATANG UNTUK TIDUR DIHOTEL ITU…

JADI MELIHAT/ TENGOK DARI KEDUA CONTOH-CONTOH KECIL YANG SAYA BERIKAN DIATAS, JELAS TENAGA KERJA MURAH DARI NEGARA MANA SAJA YANG JUGA DIBAYAR MURAH SAMA DENGAN TKI, ITU SANGAT PENTING ATAU PUNYA PERANAN BESAR UNTUK KEMAJUAN NEGARA MALAYSIA, JADI ORANG MALAYSIA (KHUSUSNYA (SPECIAL) HANYA YANG SUKA BUKA MULUT LEBAR/ SOMBONG DAN ANGKUH), PERHATIKAN HAL-HAL SEMACAM ITU, JANGAN HANYA BISA/ BOLEH SOMBONG DAN ANGKUH, KARENA NEGARA MALAYSIA DIANGGAP LEBIH MAJU DARI NEGARA LAIN, TAPI BAGAIMANA KALAU OTAK DIGUNAKAN JIKA KEBETULAN ADA DAN RENUNGKAN SEMUA FACTOR-FAKTOR YANG ADA DARI YANG SEKECIL APAPUN, KENAPA MALAYSIA BISA/ BOLEH MAJU. YANG JELAS BUKAN KARENA RAKYAT MALAYSIA SENDIRI. JADI SANGAT TIDAK ADIL BAHKAN JAUH DARI KESOPANAN JIKA DIKATAKAN TKI ATAU SEMACAMNYA DIKATAKAN “DITERIMA HANYA KARENA RASA KASIHAN ATAU ATAS DASAR MENOLONG DAN HARUS/ PATUT BERSYUKUR”, YANG BENARNYA ADALAH INDONESIA PERLUKAN MALAYSIA DAN MALAYSIA PERLUKAN INDONESIA ATAU SEMUA NEGARA YANG PUNYA TENAGA KERJA MURAH UNTUK MALAYSIA JADI SALING MEMERLUKAN. JADI SEKALI LAGI UNTUK ORANG-ORANG MALAYSIA KHUSUSNYA (SPECIAL) YANG SUKA ANGKUH DAN SOMBONG, YANG SUKA MERENDAHKAN BANGSA LAIN HANYA KARENA BANGSA LAIN DATANG KE MALAYSIA CARI REZKI – INGAT MESKI ANDA KHUSUSNYA (SPECIAL) YANG SOMBONG TAPI TANPA GUNAKAN OTAK, ATAU MEMANG TAK PUNYA OTAK, SERENDAH DAN SEBODOH APAPUN TKI DIMATA ANDA, JANGAN LUPA MEREKA ITU DI IBARATKAN SEBUTIR BERAS, TAPI BUKANKAH SEBUTIR BERAS JUGA BISA/ BOLEH BERPENGARUH PADA TIMBANGAN?!

JADI ANDA HARUS BELAJAR PAHAM APA THEMA/ PASAL YANG SEDANG DIBICARAKAN (DIPERBINCANGKAN), SAYA BER THEMA A, TAPI ANDA TEMA Z. ANDA HANYA MENYOMBONGKAN/ MENONJOLKAN BETAPA MAJUNYA MALAYSIA TAPI ANDA TIDAK PERNAH BERPIKIR KERANA APA MALAYSIA MAJU, YANG JELAS BUKAN KERANA MALAYSIA SENDIRI. INGAT DINEGARA MANAPUN DI DUNIA INI PASTI ADA ORANG JAHAT DAN ADA ORANG BAIK, BEGITU JUGA ADA ORANG MISKIN DAN ADA ORANG KAYA, SERTA SETIAP NEGARA PUNYA KELEBIHAN DAN KEKURANGAN MASING-MASING!

ANDA TIDAK PERLU SAKIT KEPALA DENGAN 2 JUGA TKI. KERANA SELAMA INI ORANG INDONESIA BELUM KELAPARAN PADAHAL PENDUDUKNYA 239 JUTA LEBIH, DAN YANG 2 JUTA TKI JIKA BENAR-BENAR PULANG (DIBALIKKAN), MEREKA PASTI BOLEH HIDUP KERANA MEREKAPUN SUDAH/ TELAH HIDUP SEBELUM BERANGKAT KEMALAYSIA MESKI DALAM KEADAAN RELATIVE KEKURANGAN – MEREKA BUKAN BARU MENDAPAT NYAWA SETELAH MEREKA DIMALAYSIA TAPI SEMASA DI INDONESIA PUN. SAYA TIDAK BERMAKSUD MEMBELA SESIAPA/ SIAPAPUN, KERANA SAYAPUN TIDAK SUKA/ SUKEKAN DENGAR ORANG CAKAP MALINGSIAL ATAU INDON….SAYA HANYA TULIS SESUAI FAKTA DAN KENYATAAN!

SAYA MUNGKIN TAK AKAN TENGOK ATAU TULIS COMMENTS LAGI DI BLOG-BLOG SINI, BUKAN KERANA TAKUT PADA ORANG-ORANG YANG TIDAK PUNYA OTAK, TAPI DISAMPING LETIH/ PENAT DAN BANYAK EXAMS, SAYA JUGA ANTI BERGADUH KERANA SAYA SUKEKAN DAMAI DAN KEADILAN!

60. Simply Me - July 23, 2009

To Azhar…. bila kau tulis DOL!DOL! aku teringin la pulak nak makan dodol durian…

61. Simply Me - July 23, 2009

Baru tadi kawan aku dari Amsterdam telefon, kata nak melancong ke Malaysia. Sambil tu kami juga ada bercerita tentang Indonesia. Aku tanya kalau dia nak ambil flight dari KL ke Jakarta/Bandung. Dia kata bila dia ke Bandung 2 tahun lepas dia telah dimaki hamun oleh beberapa orang penduduk Bandung apabila mereka tahu dia dari Amsterdam, hanya kerana Belanda pernah menjajah Indonesia!

Emosi yang keterlaluan boleh membawa kepada tensi😀

62. othman - July 24, 2009

@DWIS…..aku pun bersimpati kepada mu!apa yang kamu tulis itu ada yang benar dan ada yang tidak!sebagai seorang yang cinta kepada negara sebagai satu bangsa INDONESIA, kamu pasti mempertahankan negara dan bangsa INDONESIA
Begitu juga aku dan rakan2 ku yang lain walau pun kami tidak mengenali antara satu sama lain,dalam soal maruah bangsa dan negara MALAYSIA KAMI TETAP BERSAMA!
DWIS!!!!usah di pikirkan soal takut atau kalah! pejuangan mu belum berakhir!!JANGAN MUDAH BERPUTUS ASA!PENULISAN ADALAH SATU PELAJARAN TANPA NOKHTAH AKHIR! exams adalah petunjuk aras pencapaian kita bukan erti nya tamat! banyak yang kita belajar,ada maseh banyak lagi yang belum kita belajar, YANG BAIK BUAT PENGAJARAN DAN YANG BURUK BUAT SEMPADAN muga kamu sukses!

63. puteri melayu - July 24, 2009

@dwis… I’m malay and let me just speak english (albeit maybe not as fluently and as capable as you) for fear of being accused of not being polite (example: using the word “kamu”- I believe the person who used it had no intention of being impolite. different people use different words to address another in different situations as malay/nusantara language has many words for “you”. it is a bit weird for malay malaysians to use the word “anda” because it sounds like a notice board. in malaysia, the word “anda” is too formal and textbook-ish and only usually use on sign/notice boards. example: dilarang meletak kenderaan anda di sini).

that said, it seems all of your posts is not the issue being discussed right now. the message of your points seems to be that indonesians are not lowly people, or that malaysians shouldn’t look down on indonesians because indonesians (giving yourself as an example) could actually afford to travel the world and stay in 5 star hotels on your own cost. unlike most malays (that you know, perhaps. because surely, alot of malaysians travel too on their own cost).

nobody is looking down o the indonesians. nobody is denying that indonesians too can travel. that is NOT the issue here.

if some posters were talking about how the conditions of indonesia, they are just saying those to make their point about how the TKIs are actually benefitting from working in Malaysia. in fact, some of the stories are from the TKIs themselves who share with us fellow malaysians. yes, I myself had an amah from medan before. and she said to me, “di indonesia hidup sangat susah, adik… bukan macam di sini (malaysia)”. so the posters are using those examples to make the point about how TKIs are benefitting from working here, and are far from upset to be in Malaysia. It is also the posters attempt to highlight to fellow indonesians, especially to the rich ones like you, to please take a look at the plight of fello TKIs and perhaps be kinder to them, give them a better job, treat them more humanely, etc.

that said… your posts are just yet another example of how indonesians tend to be so defensive FOR NO APPARENT REASONS. nobody’s saying indonesians can’t travel or what not (in fact, especially thanks to air asia, and the malaysian salary, even TKIs can fly now!)

as you said, be rational. no need to be emotional. so please, address the real issue at hand.

64. DWIS - July 25, 2009

HI OTHMAN,

APA YANG MENURUT ANDA TIDAK BENAR YANG SAYA TULISKAN? TOLONG BERITAHUKAN/ BAGI TAHU SAYA, BIAR SAYA BOLEH MOHON MAAF JIKA SALAH TAPI JIKA SAYA TIDAK SALAH SAYA AKAN SERANG BALIK, TAHUN DEPAN SAYA AKAN KEMALAYSIA LAGI, JIKA SAYA TAHU ANDA TINGGAL DIMANA SAYA AKAN SERANG KESANA🙂

PERTAMA SAYA TIDAK MEMPERTAHANKAN NEGARA INDONESIA DAN MALAYSIA ATAU NEGARA MANAPUN DI DUNIA INI, JIKA NEGARA ITU SALAH (ORANG-ORANGNYA SALAH) SAYA AKAN KATAKAN SALAH JIKA BENAR SAYA KATAKAN BENAR ITU SAJA TIDAK ADA TUJUAN LAIN DAN LAGI SAYA KENAL MALAYSIA DAN INDONESIA HANYA MELALUI KUNJUNGAN-KUNJUNGAN SAYA (MELANCONG), TAPI SAYA RELATIVE KENAL KEDUA NEGARA ITU SEHINGGA SAYA BERANI TULIS APA YANG SAYA LIHAT/ TENGOK SENDIRI, KERANA MEMANG SAYA TIDAK SUKA/ SUKEKAN PAKAI/ GUNAKAN PERKIRAAN TANPA TENGOK SENDIRI. MUNGKIN ANDA TIDAK PERCAYA JIKA SAYA KATAKAN SAYA NETRAL, TAPI SILAHKAN BACA SENDIRI APA YANG SAYA TULIS DIATAS ITU ATAU DI BLOG-BLOG LAIN, JIKA ANDA PERHATIKAN DAN BERUSAHA JUJUR DAN ADIL PADA DIRI ANDA SENDIRI, ANDA PASTI AKAN BERKESIMPULAN BAHWA SAYA BENAR-BENAR NETRAL DAN TIDAK BERMAKSUD MEMBELA SESIAPA/ SIAPAUN. JIKA SAYA BERKUNJUNG (MELANCONG) KE MALAYSIA DAN INDONESIA ITU TIDAK PERNAH LEBIH DARI 3 MINGGU. JADI TIDAK ADA ALASAN MENUDUH SAYA BERPIHAK PADA SESIAPA. TAPI SEANDAINYA SAJA SAYA WARGANEGARA/ PENDUDUK MALAYSIA ATAU INDONESIA PERCAYALAH SAYA JUGA AKAN TETAP TULIS HAL-HAL SAMA SEPERTI DI ATAS ITU, KARENA SAYA ALERGI DENGAN KESOMBONGAN DAN KEANGKUHAN ORANG-ORANG TERTENTU DIDUNIA INI.

KERANA SAYA SUKA DAN CINTA KEADILAN SEBAB ITU SAYA BERI CONTRA PADA MEREKA (SPECIAL YANG ANGKUH DAN SOMBONG) YANG SELALU MENULIS; “INDONESIA HARUS/ PATUT BERSYUKUR” KERANA DATANG KEMALAYSIA CARI REZKI ATAU “MALAYSIA TERIMA TKI KERANA ATAS DASAR RASA KASIHAN DAN HANYA INGIN MENOLONG” PADAHAL ITU TIDAK BENAR YANG BENARNYA SALING/ SAMA-SAMA MEMERLUKAN DAN TIDAK ADIL JIKA DIKATAKAN HANYA TKI YANG PATUT BERTERIMA KASIH, KERANA TKI DAPAT/ DIBERI GAJI BUKAN KARENA DUDUK-DUDUK SAMBIL MAKAN DAN MINUM ATAU TIDUR-TIDUR, TAPI DENGAN BEKERJA KERAS, MEREKA DAPAT UANG DIMALAYSIA ITU BUKAN HADIAH (GIFT) DARI MAJIKAN TAPI KERANA KERJA KERAS! HANYA ITU YANG INGIN SAYA JELASKAN. TAPI ANEH DITUDUH/ DIPIKIR BELA INDONESIA. SEANDAINYA MALAYSIA BERADA PADA POSISI INDONESIA, PASTI SAYA JUGA TULIS YANG SAMA , KERANA MEMANG TIDAK BERMAKSUD BELA SESIAPA.

SAYA PIKIR ANDA CERDAS DAN MENGERTI/ PAHAM APA YANG SAYA MAKSUDKAN DIATAS DAN SETUJU JIKA SAYA KATAKAN; JIKA DIMALAYSIA TIDAK ADA KILANG-KILANG ATAU ORANG-ORANG YANG PERLU PEMBANTU MURAH ATAU PUNYA UNDANG-UNDANG UNTUK TIDAK MENGGAJI ORANG SEMAUNYA ATAU GAJINYA DISAMA RATAKAN (PUKUL RATA) DENGAN ORANG MALAYSIA, APA KIRA-KIRA MALAYSIA (ORANG-ORANG TERTENTU – TIDAK SEMUA) MASIH MAHU “KASIHAN DAN MASIH MAU TOLONG TKI???” SAYA TIDAK TAKUT PADA SIAPAPUN JUGA SELAMA SAYA MENGATAKAN HAL YANG BENAR DAN SESUAI DENGAN APA YANG SAYA LIHAT/ TENGOK SENDIRI. DAN SAYA SANGAT ADIL PADA DIRI SENDIRI DAN ORANG LAIN, JIKA SAYA SALAH/ SILAP, SAYA AKAN MENGAKU SALAH DAN MINTA MAAF, TAPI JIKA TIDAK SAYA AKAN LAWAN TERUS, TAPI TERGANTUNG, SIAPA LAWANNYA, JIKA YANG SAYA LAWAN ORANG CERDAS (PANDAI), ITU DENGAN SENANG HATI SAYA LAWAN. TAPI JIKA LAWAN ORANG EGOIS YANG TAK PUNYA OTAK SAYA AKAN MUNDUR SEBELUM BERJUANG,🙂 KARENA UNTUK LAWAN ORANG EGOIS TANPA OTAK ITU HARUS BER LEVEL SAMA DENGAN MEREKA, DAN LEVEL MEREKA ITU LEVEL PALING BAWAH DAN HOBBYNYA HANYA MEMAKI-MAKI, TIDAK SOPAN, DAN JUGA HANYA MENUDUH DAN PAKAI PERKIRAAN TANPA BUKTI. MEREKA HANYA PIKIR ATAU PAKAI UKURAN DIRI MEREKA SENDIRI UNTUK ORANG LAIN, JIKA MEREKA BOHONG ORANG LAINPUN PASTI DIKIRA/ DIANGGAP BOHONG, TERUS TERANG SAYA TIDAK BOLEH TURUN KE LEVEL PALING RENDAH SEMACAM ITU!

PERJUANGAN SAYA MEMANG MASIH JAUH DAN MUNGKIN TIDAK AKAN ADA AHIRNYA KARENA ORANG ANGKUH DAN SOMBONG SERTA KETIDAK ADILAN PASTI MASIH SELALU ADA DIDUNIA INI.🙂 TAPI SAYA BERHARAP BISA/ BOLEH MENGURANGINYA.

BY THE WAY; YANG SAYA MAKSUD EXAMS ITU EXAMS SAYA DI UNIVERSITY MAKSUD SAYA, SELAIN LETIH/ PENAT, TAK ADE BANYAK MASE NAK TULIS KAT BLOG NI KERANA I BANYAK EXAMS.🙂 PEACE OK?

65. zulu malay - July 27, 2009

,,,, we,,, simple me……. jom kita nyanyi sama-sama lagu amy search aku dah bosannnnnnn

66. Simply Me - July 28, 2009

wei zulu malaya….

kat malingsia.com aku terbacalah komen sorang mat indon nie kata kerajaan kelantan hantar terorist bom 2 hotel di jakarta nak balas dendam pasal kes si daisy and the geng!! Aku ketawa terguling-guling… Ada jugak yang kata kita hantar terorist sebab jeles MU gi indon hahahhaha…. Gelihati betul bila baca komen2 cam tu…Kadang2 aku terpikir bagaimana agaknya orang2 berfikiran dangkal seperti itu dapat mainkan peranan nak majukan negara dia yea??? dan aku kata pada diri sendiri…hmmm patutlah…..

Jom kita nyanyi sama-sama “aku dah bosan aku dah bosan”….😀

To puteri melayu,

Yeah i agree 100% with u sis. With Airasia and the salary they earn, now the TKI can fly (well normally between KL and indon), unlike before whereby they have to take ferry from Malacca and Johor. For instance the cleaner at my office can afford to visit her familiy in indonesia at least twice a year.

67. DWIS - July 28, 2009

PUTERI MELAYU, SAYA TERMASUK MANUSIA YANG TIDAK SUKA MENGHINA/ MENCELA ORANG LAIN HANYA KARENA ORANG LAIN KEKURANGAN DALAM BANYAK HAL APALAGI JIKA HANYA BAHASANYA TIDAK LANCAR, JIKA ANDA KATAKAN BAHASA ENGLISH ANDA TIDAK LANCAR/ FLUENTLY, ITU TIDAK JADI PROBLEM UNTUK SAYA YANG PENTING BISA/ BOLEH PAHAM. APALAGI BAHASA ENGLISH BUKAN BAHASA IBU (NOT YOUR NATIVE LANGUAGE). SAYA ADA JUMPA ORANG MALAYSIA DI JERMAN, MEREKA SAYA SAPA BAHASA MALAYSIA TAPI MEREKA KATAKAN TIDAK BISA/ BOLEH CAKAP MALAYSIA MEREKA NAK CAKAP ENGLISH SAHAJE. MEREKA CAKAP/ KATE; MEREKA WARGANEGARA MALAYSIA DAN PUNYA PASSPORT MALAYSIA TAPI TAK BOLEH CAKAP MALAYSIA, INI YANG BUAT SAYA SEDIKIT BINGUNG DAN ANEH, MEREKA MEMANG BERASAL DARI CHINA, TAPI SUDAH TINGGAL/ MENETAP DI MALAYSIA SUDAH BEBERAPA/ BANYAK GENERASI, MENURUT SAYA SEHARUSNYA MEREKA BOLEH CAKAP MALAYSIA DENGAN LANCAR/ FLUENTLY. TAPI ITU BUKAN PROBLEM SAYA, HANYA SEDIKIT ANEH/ GANJIL, JIKA LAHIR, BESAR DAN TINGGAL/ MENETAP DISUATU NEGARA DAN SUDAH PULUHAN GENERASI, TAPI TIDAK BOLEH CAKAP BAHASANYA/ BAHASA MALAYSIA…. UNTUNGLAH ORANG-ORANG MACAM TU, TAK CAKAP BAHASANYAPUN BOLEH DAPAT PASSPORT. KALAU DI JERMAN ATAU NEGARA EROPA LAINNYA MANA-MANA BANGSA TAK BOLEH DAPAT PASSPORT JIKA TAK BOLEH CAKAP BAHASANYA DENGAN LANCAR/ FLUENTLY. KERANA CAKAP BAHASA NEGARA YANG DI TEMPATI HIDUP JUGA SEBAGAI PENGHORMATAN TERHADAP BANGSA DAN NEGARA ITU.

TERIMA KASIH ATAS INFORMASINYA TENTANG BAHASA ATAU KATA „KAMU“. TAPI DI JERMAN SAYA MEMPELAJARI KEDUA BAHASA ITU (MALAYSIA DAN INDONESIA), DAN KEDUA BAHASA ITU GUNAKAN KATA „ANDA“ UNTUK ORANG ASING ATAU UNTUK KESOPANAN. DAN SAYA AKAN TETAP GUNAKAN APA YANG SAYA PELAJARI. KERANA YANG SAYA PELAJARI MEMANG BAHASA FORMAL DAN DALAM BAHASA FORMAL MALAYSIA DAN INDONESIA TAK BANYAK BEDA/BERBEZA. TAPI JIKA SAYA RASA ORANG SENGAJA TIDAK SOPAN TERHADAP SAYA, MAKA AKAN SAYA KATAKAN.

PUTERI MELAYU, SAYA TULISKAN BAHWA: „MESKI SAYA MENGINAP/ TIDUR DIHOTEL BERBINTANG LIMA“, SAYA JUGA PUSING-PUSING TAK HANYA DIBANDAR BESAR TAPI KE BANDAR KECI ATAU DUSUN-DUSUN JUGE“ ITU HANYA SEBAGAI PENJELASAN SAHAJE, KERANA JIKE SAYE HANYE TULISKAN:“SAYE SERING BERKUNJUNG/ MELANCONG KEMALAYSIA“, PASTI ORANG-ORANG YANG TIDAK PUNYA OTAK DAN SUKE CARI GADUH AKAN BERKATA; „KAMU TAHU APE, KAMU HANYA TURIS (PELANCONG) KAMU HANYA BOLEH TIDUR DI HOTEL BERBINTANG DAN TIDAK TENGOK FAKTA YANG ADA/ DUSUN-DUSUN“!, ITU SEBABNYA SAYA TULISKAN SEMUA. TAK KIRA UNTUK ORANG-ORANG MACAM ANDA/ AWAK, BERI/ PUNYA ERTI/ MAGNA TERSENDIRI.

PUTERI MELAYU APE ADE ERTI TERSENDIRI JIKA SAYE TULIS DEMIKIAN? KERANA UNTUK SAYE TAK DE ERTI TERSENDIRI/ APE-APE, KERANA BUKAN SAYE SAHAJE YANG BOLEH TIDUR DI HOTEL BERBINTANG TAPI RAMAI ORANG DARI BANYAK BANGSE-BANGSE DIDUNIA INI JADI ITU SANGAT BIASE SAHAJE UNTUK SAYE JIKE SAYE JELASKAN/ TULISKAN SEMUA. SAYE HARAP ANDA PAHAM APA YANG SAYA MAKSUDKAN.

TENTANG COMMENTS SAYA, ITU ADA HUBUNGANNYA DENGAN MASALAH/ PROBLEM YANG DITULIS RAMAI ORANG MALAYSIA KAT BLOG NI, KERANA ORANG-ORANG INDONESIA DISURUH BERSYUKUR KERANA TKI, BERJAYE BEKERJE KERAS/ SETENGAH MATI DI MALAYSIA, ITU YANG SANGAT GANGGU/KACAU SAYE, KERANA MEREKE DATANG KERJA KERAS BUKAN SEDAP-SEDAP DUDUK-DUDUK ATAU TIDUR-TIDUR LALU DAPAT GAJI TAPI BEKERJE KERAS (SEMUA KERJAAN YANG ORANG MALAYSIA SENDIRI TAN NAK KERJAKAN), JADI ORANG SEMACAM AZHAR TU TAK PERLU CERITE GAJI MEREKA 500 RINGGIT KERANA GAJI DI MALAYSIA TAK MERATA (PUKUL RATA), JANGAN HANYA YANG PALING TINGGI DICERITEKAN, TAPI TENGOK JUGE YANG DIBAWAH 500 RINGGIT ATAU BAHKAN DIBAWAH 100 RINGGIT, JADI TAK PERLU CAKAP APA YANG MEREKA BELI DARI GAJI MEREKA – ITU PROBLEM MEREKA MAU BELI APE SAHAJE ITU GAJI MEREKA/ HAK MEREKA, MEREKA KERJA KERAS DAN BUKAN HADIAH (GIFT), KERANA TAK BUAT APE-APE. ANDA SENDIRI KATAKAN PUNYA AMAH DARI MEDAN, SEANDAINYA PEMERINTAH MALAYSIA PAKSA ANDA DAN KELUARGA ANDA PULANGKAN/BALIKKAN AMAH DARI MEDAN ITU DAN ANDA DIPAKSA PAKAI AMAH DARI SWISS ATAU NEGARA EROPA LAINNYA YANG HANYA KERJAKAN SATU MACAM KERJAAN UMPAMA HANYA BERSIH-BERSIH, DIA HANYA BERSIH DAN TAK BOLEH DISURUH MASAK ATAU JAGA ANAK DAN KERJE MEREKAPUN DIHITUNG/ BAYAR PER JAM DAN KERJA MEREKA DARI JAM 8-14 SIANG ITUPUN HARUS ADA REHAT 1 JAM, JIKA ANDA JUJUR PADA DIRI SENDIRI PASTI ANDA TIDAK MAHU KERANA ANDA SUDAH TERBIASA DENGAN AMAH YANG LEBIH MURAH, MESKI MUNGKIN ANDA MAMPU/ BANYAK DUIT UNTUK ITU – HANYA ORANG GILA YANG MAHU BAYAR MAHAL JIKA BOLEH BAYAR MURAH. JADI ORANG-ORANG SEMACAM ANDA JUGA PATUT BERTERIMA KASIH, KERANA ANDA PAKAI AMAH YANG TIDAK MEMBERATI KEUANGAN ANDA (MURAH), JANGAN HANYA TKI TERUS YANG DIKATAKAN: „PATUT BERTERIMA KASIH“, SEHARUSNYA SAMA-SAMA TERIMA KASIHLAH KERANA SAMA-SAMA PERLU – HAL/ PASAL INI YANG KACAU SAYE KERANA TKI TERUS DISURUH TERIMA KASIH! SEOLAH-OLAH MEREKA DAPAT UANG PERCUMA!

SEBENARNYA SAYA TEMUKAN BLOG-BLOG INI HANYA KEBETULAN KERANA ADA KAWAN SAYE ORANG MALAYSIA, ADE CAKAP, KALAU NAK MEMPERLANCAR BAHASE/ BELAJAR CAKAP MALAYSIA DAN INDONESIA, TENGOK SAHAJE BLOG MANOHARA, SEMULA SAYE TAK PAHAM APA ERTI MANOHARA, SAYE BARU KENAL/ TAHU TGL 08.07.09 TADI, DAN TERNYATA KEDUA NEGARE GADUH KERANA DIA, ANDA SEMUA BOLEH GADUH DAN HUJAT MANOHARA DAN IBUNYA TAPI JANGAN MAKI-MAKI TKI, KERANA MEREKA ITU ORANG-ORANG SUSAH TAK ADIL BAWA-BAWA NAMA MEREKA. KERANA TKI TAK DE URUSAN DENGAN MANOHARA!

PUTERI MELAYU??? APE ANDA CAKAP???

(your posts are just yet another example of how indonesians tend to be so defensive FOR NO APPARENT REASONS. nobody’s saying indonesians can’t travel or what not (in fact, especially thanks to air asia, and the malaysian salary, even TKIs can fly now!)

57. AZHAR – July 22, 2009

DWIS….saya kira kamu tulis tidak mengikut fakta!saya kira kamu tidak
pernah ke JERMAN!!!KAMI RAAYAT MALAYSIA BANYAK BELAJAR DI JERMAN!!ia nya di biaya oleh pemerentah MALAYSIA(KERAJAAN MALAYSIA)TERIMA KASEH MALAYSIA!!!

APAKAH MUNGKIN ANDA JUGA TERMASUK MANUSIA ATAU PENDUDUK MALAYSIA YANG SUDAH PULUHAN GENERASI: LAHIR, TINGGAL, BESAR, HIDUP DAN CARI MAKAN DI MALAYSIA TAPI TAK BOLEH/ TAK MAHU GUNA DAN TAK PAHAM BAHASA MALAYSIA?! TENGOK APA YANG DITULIS OLEH AZHAR ITU, APAKAH ITU TIDAK MEREMEHKAN?, JADI JANGAN TULIS COMMENTS SEENAKNYA TENGOK DULU APA YANG DITULIS OLEH ORANG SEMACAM AZHAR ITU!

ANDA JANGAN ASAL TULIS: for no apparent reasons atau “nobody’s saying indonesians can’t travel”

TAPI BACA BAIK-BAIK KENAPE SAYE BERI CONTRA, ITU TIDAK MUNGKIN KERANE TAK DE REASONS!

APA SEMUA YANG ANDA TULIS BERSAMA AZHAR ITU TIDAK MEREMEHKAN? KENAPA JIKA MEREKA (TKI) TERBANG, ITU GAJI MEREKA DAN ITU HAK MEREKA PAKAI UNTUK APA SAHAJE, DAN TIDAK PERDULI APA ITU GAJI DARI MALAYSIA ATAUPUN NEGARA MANAPUN DIDUNIA INI. AIR ASIA TIDAK TERBANG PERCUMA/ GRATIS UNTUK TKI ATAU ORANG INDONESIA AIR ASIA DIBAYAR/ DAPAT DUIT KALAU TERBANG DI INDONESIA BUKAN HADIAH (GIFT) DARI ORANG SEMACAM ANDA! JADI GUNAKAN OTAK JIKA ADA, JANGAN SEMBARANG MENGHINA, APA KARENA MEREKA TKI LALU TIDAK ADA HAK UNTUK TERBANG, APAKAH TERBANG HANYA HAK ORANG MALAYSIA (ORANG-ORANG SOMBONG/ ANGKUH) SEMACAM ANDA YANG BOLEH TERBANG?! APAKAH KARENA GAJINYA DARI MALAYSIA JADI TIDAK BOLEH DIGUNAKAN UNTUK TERBANG, JADI PIKIR-PIKIR – MEREKA ITU BEKERJA KERAS DAN GAJI MEREKA ADALAH HAK MEREKA, MEREKA GUNAKAN UNTUK APE SAHAJE ANDA TIDAK BOLEH IKUT CAMPUR/ URUS! TIDAK ADA ORANG MENGATAKAN KARENA MEREKA (TKI) KAYA (HIDUP SEDAP) SEHINGGA DATANG KEMALAYSIA CARI REZKI, ANDA SEMUA YANG PAKAI/ GUNAKAN TKI DARI PEKERJA KILANG SAMPAI AMAH/ PEMBANTU, BERSYUKURLAH ANDA SEMUA KARENA PENDERITAAN/ KEMISKINAN MEREKA MENJADI KESENANGAN/ KEUNTUNGAN ANDA, KERANA ANDA BOLEH HIDUP SEDAP KERANA MEREKA MISKIN DAN BOLEH ANDA BAYAR/ GAJI SESUKA HATI. JADI ORANG SEMACAM ANDALAH YANG SEBENARNYA TAK PAHAM PROBLEM YANG SEDANG DIBAHAS DISINI! MAAF, SAYE PENAT LADEN ATAU JAWAB SEMUA KATA-KATA ORANG SEMACAM ANDA!

DIATAS SAYA ADA BACA JIKA PEMERINTAH MALAYSIA NAK AMBIL PEKERJA/ PEMBANTU DARI CHINA UNTUK ORANG CHINA, DAN KALAU BOLEH, LEBIH BAIK LAGI UNTUK ORANG INDIA DARI INDIA, TAPI TIDAK BERARTI PEKERJA/ PEMBANTU DARI CHINA ATAU INDIA INI TERJAMIN KESELAMATANNYA, KERANA ORANG YANG BIASANYA KEJAM/ JAHAT, AKAN TETAP JAHAT/ SADIS TIDAK PANDANG ITU BANGSANYA SENDIRI ATAU BANGSA LAIN. SEBAIKNYA ORANG-ORANG CHINA DAN INDIA YANG BUAS/ KEJAM INI ( SPECIAL YANG SUKA PUKUL/ SIKSA ORANG) MELANCONG KENEGARA NENEK MOYANGNYA (ASALNYA/ ASLINYA), DAN HARUS PUSING-PUSING TAK HANYA TINGGAL DIBANDAR BESAR ATAU DIHOTEL BERBINTANG SAHAJE MUNGKIN JIKA MEREKA MELIHAT/ TENGOK KEHIDUPAN DISANA MEREKA AKAN BERSYUKUR SEKALI BOLEH HIDUP DINEGARA SEMACAM MALAYSIA, SINGAPORE, INDONESIA…KERANA MEREKA DI NEGARA INI BOLEH HIDUP MACAM RAJA DAN MUNGKIN AKAN PIKIR-PIKIR SERIBU KALI UNTUK PUKUL ORANG KAPAN SAHAJE MEREKA MAHU. KERANA ORANG JAHAT MACAM TU, ORANG MELAYU DUA NEGARA BERGADUH/ BAHKAN BOLEH PERANG, SEMENTARA MEREKA HANYA DIAM-DIAM SAJA BAHKAN MUNGKIN TERTAWA MELIHAT/ TENGOK ORANG MELAYU BERGADUH KERANA KEJAHATAN MEREKA (SPECIAL YANG SADIS DAN SUKA SIKSA ORANG, BAHKAN BUNUH ORANG PUN)

68. Simply Me - July 29, 2009

wei zulu malaya,

aku pening kepala daaa….rasa rasanya ok jugak kalau tengok konsert amy search…asal kau jangan naik atas pentas nyanyi lagu aku dah bosan sudah la😀

69. zulu malay - August 13, 2009

hi hi hi simply me……

tak lah …. aku nyanyi lagu teruskanlah agnes monica one of my fav singer from indonesia…………….tgk2 mana aku mengira bangsa apa …. dari mana … agama apa….. kalau bagus baguslah kan?

lagu untuk simply me…………
……………………………………………………………………………………………
pernahkah kau bicara tapi tak didengar
tak dianggap sama sekali
pernahkah kau tak salah tapi disalahkan
tak diberi kesempatan

ku hidup dengan siapa, ku tak tahu kau siapa
kau kekasihku, tapi orang lain bagiku
kau dengan dirimu saja, kau dengan duniamu saja
teruskanlah teruskanlah .. kau begitu

kau tak butuh diriku, aku patung bagimu
cinta bukan kebutuhanmu

kau dengan dirimu saja, kau dengan duniamu saja
teruskanlah teruskanlah .. kau begitu
…………………………………………………………………………………….

PUJIAN untuk band-band n penyanyi indonesia……….mmg lagu dia orang best n tangkap jiwa….. vocalist band nya juga hot n style… mcm ariel peterpan…. pasha ungu……ahmad dhani dewa……… hot bangat…..

70. Simply Me - August 17, 2009

Hey hey zulu malay😀

Nie lagu apa pulak kau bagi kat aku nie?? Kau nie suka lagu yg jiwang karat ke😛 Aku tak penah dengar pun lagu kau bagi nie… hehheh…jgn mare yea, nie dah nak posa…😀

71. zulu malay - September 1, 2009

simply me………….

yo yo…………kat sini aku sokong puteri melayu n othman…….

simply me…. lagu teruskanlah ,,,, agnes monica,,, from indonesia……walaupun………. tapi yang sedap tetap sedap.

ya…aku suka lgu yang jiwa karat yo…….selamat berpuasa….ni dah 11 hari….cepat rasanya……… seronok betul bulan puasa nih.

72. Simply Me - September 1, 2009

Hey hey zulu malay…

Sorry aaa….aku memang tak tau pun lagu tu😀 …Ooooooo kau suka lagu jiwang karat yea. Posa2 nie aku suka dengar lagu yang rancak sikit, kalau tak, aku boleh tido ooo

Zulu malay, aku sokong farah, kau, othman dan puteri melayu

Selamat berbuka 😀

73. zulu malay - September 11, 2009

hi friend ….simply me…. tq tq tq…….

sama lah aku pun sokong kau. farah , othman dan puteri melayu.

hidup malaysia… biarkan mereka terus terjun dengan labu-labunya … nak ganyang malaysia ke…. nak malingsia ke…. nk tunggang terbalik ke…lantak korang lah indonesia….

ko nak mengaku tarian pendek yang tak tinggi2 tu milik ko… ambillah indon wei…..yang penting malaysia lagi modern …serba..canggih, aman damai……

salam akhir ramadhan . untuk malaysia juga indonesia…. salam serumpun.

74. nikmj - September 11, 2009

75. Simply Me - September 14, 2009

hi zulu malay,

Yelah,…biarkan la mereka dengan budaya mengarut dan mencarut tu😀 . Its in their blood dan mungkin akan dipatenkan oleh mrk tak lama lagi lol. Apa yang nyata masyarakat antarabangsa ketawa melihat gelagat org indon yg buat demonstrasi ganyang malaysia dan sweeping malaysia. Biarkan mereka terus menyalak bukit,… kita tak rugi apa pun😀

Selamat Hari Raya!!!

76. SEO - May 1, 2013

Howdy! I just want to give an enormous thumbs up for the great data you’ve gotten right here
on this post. I might be coming back to your blog for more
soon.


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Recent Comments

    fruit machines for s… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    Wallace on LIVE : Inkues kematian Teoh Be…
    SEO on Isu Manohara – Dokumen b…
    semut on Altantuya, C4, puaka, pembunuh…
    ibn wahab on Dr Asri dan fahaman Wahab…
    cincau on How TNB legally cheat Malaysia…
    first world genting… on RPK bongkar Surat Misteri SPRM…
    mengukir waktu on Ramalan nasib menerusi Tarikh…
    Oswaldo Beumer on What you should know about H1N…
    ahmed on Rahsia Surah Al-Kautsar
    what women want in m… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    fazal hatta on Balasan dunia kepada ‘ko…
    chatroulette on Kugan death widens the Gaps be…
    Pritapal Singh on Nissan Grand Livina 10000km ma…
    Toklang Cik on Sunnah Nabi Amalan Sehari…
  • %d bloggers like this: