jump to navigation

Manohara dan Fakhry hadir majlis kahwin anak Husam April 27, 2009

Posted by nikmj in General, islam, malaysiakini, mstar, National, news.
Tags: , , , , , ,
trackback

Cuba tengok gambar terkini Manhohara dan suaminya semasa menghadiri majlis kahwin anak Datok Husam Musa. Jelas kedua pasanagan ini sedang bergembira dan tiada tanda-tanda yang Manohara sedang didera langsung. Kepada semua pencacai yang cuba hendak memburukan nama Kerajaan Malaysia terutama pihak Istana Kelantan dengan kerajaan Indonesia diharapkan agar segera menghentikan fitnah dengan segera, dan bertaubatlah !!!

Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra (dua dari kiri) dan isterinya, Cik Puan Temenggong Manohara Odelia Pinot (dua dari kanan) beramah mesra dengan pasangan mempelai Ahmad Syafi Datuk Husam dan Indah Purnamasari Didin pada majlis perkahwinan mereka. foto Mingguan Malaysia

BERSAMA… Tengku Temenggong Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra dan isterinya, Cik Puan Temenggong Manohara Odelia Pinot pada majlis perkahwinan anak Datuk Husam Musa di di Kampung Kota, Kota Bharu semalam. foto Mingguan Malaysia

Pasangan diraja Tengku Temenggong, Tengku Mohammad Fakhry dan Cik Puan Temenggong, Manohara Odelia Pinot, yang juga model terkenal Indonesia – yang sebelum ini didakwa mengalami masalah rumah tangga dengan Manohara didera, muncul di khalayak pada satu majlis di Kota Bharu kelmarin.
Mana mungkin Manohara diculik jika beliau mampu hadir keperlawanan akhir Piala FA antara Kelantan dan Selangor  diStadium Bukit Jalil pada 18/4/09?

Mana mungkin Manohara diculik jika beliau mampu hadir keperlawanan akhir Piala FA antara Kelantan dan Selangor diStadium Bukit Jalil pada 18/4/09?

Mereka menghadiri majlis perkahwinan anak Pengerusi Jawatankuasa Perancangan Ekonomi, Kewangan dan Kebajikan Kelantan, Datuk Husam Musa yang juga Naib Presiden PAS.

Akhbar-akhbar tempatan melaporkan kemunculan pasangan berkenaan yang sejak kebelakangan menjadi tumpuan media khususnya media Indonesia bahawa pasangan tersebut mengalami masalah rumah tangga dengan Manohara didera secara fizikal dan mental.

Laporan Mingguan Malaysia semalam menyebut, kehadiran mereka berdua yang tiba pada majlis perkahwinan Ahmad Syafi, 21, dan Indah Purnama Sari Didin, 18, di Kampung Kota, Kota Bahru pada 1.40 tengah hari semalam, menarik perhatian orang ramai yang memeriahkan majlis tersebut.

Laporan itu menambah, pada majlis tersebut Tengku Mohammad Fakhry dilihat berpegangan tangan engan isterinya, malah mereka juga kerap berbual sambil tersenyum kecil.

Selain itu, pasangan berkenaan tidak melepaskan peluang bermesra dengan rakyat jelata dan bersalam-salaman dengan tetamu.

Kisah Manohara mendapat liputan meluas di Indonesia selepas ibunya, Daisy Farajina mendakwa anaknya itu telah ‘diculik’ oleh Tengku Mohammad Fakhry dan dilarikan dengan sebuah jet dari Arab Saudi pada 26 Februari lalu.

Manohara turut pernah muncul pada majlis-majlis rasmi diraja sebelum ini.

Pada 31 Mac lalu, Manohara telah mengiringi Raja Perempuan Kelantan, Tengku Anis Tengku Abdul Hamid merasmikan Pesta Flora di Taman Orkid Tengku Anis, Pengkalan Chepa, Kota Bahru sempena Hari Keputeraan Sultan Kelantan. (MSTAR)

Comments»

1. No name - April 27, 2009

Iy dluar seh nampak senyum,tp dhatinya pasti murung

Kegembiraan didalam terpancar hingga keluar sih🙂

2. no name - April 27, 2009

media indon saje nk carik publisiti…org indon pulak kolot & sempit pikiran. daripada sibuk ambik tahu hal rumah tangga org baik jage hal dalm negara sendiri je…

3. no name - April 27, 2009

aku bahagia hidup di negara kesatuan Republik Indonesia, dimana setiap warga negara berkedudukan sama di muka hukum. entah itu presiden, anak presiden apalagi cuma anak sultan pun bisa masuk penjara, jika dia memang jahat

4. nikmj - April 27, 2009

Bagi islam seorang isteri wajib menuruti perintah suami selagi suami tidak menyuruhnya melakukan perkara haram. Justeru itu apa jua urusan rumahtangga mereka, biarkan mereka uruskan sendiri. Lagipun semasa dikhalayak ramai, dimajlis kahwin, distadium bola, mereka kelihatan seperti pasangan sedang berbulan madu, kenapa harus kalian menjadi orang ketiga yang cuba menghancurkan rumahtangga mereka?

5. Dika - April 27, 2009

Tolong hindari rasial dong klo cment. Stiap prbdi emng pny pmkran n dugaan yg hrus dhormati. Kita g boleh a priori gitu dong. Shrusnya pihak yg punya kewenangan tanggap akan hal ini (kesultanan) terlepas dari sudut agama dan sosial, terselip birokral kedua negara dlm hal ini. Tolong segera selesaikan ini. Beri kesempatan mano untuk kasi statement kpd kedubes RI / di tempat ia merasa nyaman. Shg tdk berlarut2. Tks (dk)

stop racial,we borned with same way.

6. no name - April 27, 2009

kami bukan indon, tapi indonesia. saya bangga dengan indonesia, negara yang menjunjung tinggi demokrasi dan kesamaan hak. bukan negara yang rasis. bukan pula negara yang selalu mengklaim hak milik orang lain sebagai hak milik dirinya.

7. Ex Ibu Daisy - April 27, 2009

helo.. ini kan kerabat d raja.. mana boleh sewenang2 nya buat press conferens sesuka hati seperti buat nya di ibu Daisy itu.

Ternyata ibu daisy itu mau nya hanya uang uang uang,…! ga pernah mau syukuri!.. malah lagi mahu nya materi!

Bila ga bisa nelpon mano untuk uang, terus di bilang nya mano udah di silet. Kok gadis di silet ga dimasukin ke rumah sakit?

Yang pasti,, uang bisa bikin si ibu tamak. Kok anak nya 17 tahun udah d kahwin kan??

Cinta tengku itu pasti.. dan mano bahagia itu pasti..

Itu kita kena tunggu bila Mano membuat sidang medianya sendiri, harap2 semuanya OK, hanya sedikit salah fahama sahaja

Tapi gw ga pasti jika Ibu Daisy itu bener!

8. padang - April 27, 2009

Sebagian urusan rumah tangga memang milik rumah tangga tersebut, sebagian lainnya urusan negara. Yang termasuk urusan negara, jika terjadi kriminalitas, antar pihak-pihak dalam rumah tangga tersebut. Keluarga Kelantan membangun citra bahwa Manohara baik-baik saja dengan cara menampilkan di media foto atau di pertandingan sepak bola. Bukti semacam ini tidak kuat, karena orang tidak tahu, apakah manohara senyam senyum karena tekanan atau tidak.

Buktikan bahwa manohara itu baik-baik saja dengan memberi kesempatan Manohara untuk berbicara sendiri dalam situasi tanpa ancaman.

Buktikan bahwa manohara itu baik-baik saja dengan memberi kesempatan Ibunya untuk berbicara, datang menemui anaknya. Selama ini ibunya ditolak di bandara malaysia untuk datang ke kelantan

9. HANa - April 27, 2009

Pertama,,
Harga dr indo dmana, masa cm dbales pk klarifikasi kacung sultan,

Kedua, pihak (kesultanan) jgn so mau exist gt deh,
Lox mang g d apa2, tunjukin si maNO pd ibu biaR cpt slesai maslhny,
Kecuali lox mang si (sultan) pinginya tmbah dkenal…

10. Samdol - April 27, 2009

apa kalian mau Manohara buka dadanya di depan orang ramai?

11. Samdol - April 27, 2009

baru kalian puashati?

12. abahlu - April 27, 2009

kebanyakan indon memang bangsat..dah laa menumpang cari makan kat malaysia, kawen dgn org malaysia, merompak harta benda org malaysia..tak kenang budi!!

dah byk sgt kes warga indon boyan totok ni kt malaysia..semuanya perangai macam gampang, macam anak haram..!

sekarang ni, menyalak2 macam hanjeng nk menfitnah malaysia…

13. abahlu - April 27, 2009

indon bangsat memang tak malu…agaknya, mau mano bukak dada tunjuk kesan disilet2 tu…<–wakakakaka…ayat silet tu mcm siyal je aku dgr..

14. Lili - April 27, 2009

Sudah, , ,jalan paling baik. .sultan pertemukan anak dan ibu. .! Kalo memang malaysia memang negara paling arif dan bijak. Ga usah bawa negara. .tunjukkan saja dulu sikap hormat dan menghargai orang tua , terutama ibu. Karena kehormatan ibu lebih penting dari kehormatan negara. Kalau memang sultan mau baik. .dan tak macem2 yang berkepanjangan . .gini aja. Ibu bawa wartawan yg mau ikut ibu temui mano . .di kelantan. .bikin suatu reality show. Kita lihat siapa yg lbh bisa menghargai org lain dgan menghilangkan rasa egoisme yg ada.

15. Lili - April 27, 2009

Sudah, , ,jalan paling baik. .sultan pertemukan anak dan ibu. .! Kalo memang malaysia memang negara paling arif dan bijak. Ga usah bawa negara. .tunjukkan saja dulu sikap hormat dan menghargai orang tua , terutama ibu. Karena kehormatan ibu lebih penting dari kehormatan negara. Kalau memang sultan mau baik. .dan tak macem2 yang berkepanjangan . .gini aja. Ibu bawa wartawan yg mau ikut ibu temui mano . .di kelantan. .bikin suatu reality show. Kita lihat siapa yg lbh bisa menghargai org lain dgan menghilangkan rasa egoisme yg ada. Kalo memang di bandara di cekal lagi ya udah. .kita tau siapa yg egois nya tinggi.

16. Lili - April 27, 2009

Tapi, bila dibandara tak dicekal lanjutkan perjalanannya sampai istana bersama wartawan. .tp bisa ga ya wartawan masuk istana, la wong diminta bkin statement aja sok repot, seberapa susah sie masuk istana, seberapa arogan sie orang2 istana. .la wong di indonesi, namanya presiden (pemimpin negara loh ya, bukan pemimpin daerah setaraf sultan fakhri ) hebatan mana, pemimpin negara ma pemimpin daerah? Ya iyalah hebatan pemimpin negara. Tp presiden kita malah lbh cepat bkin konfrensi pers yg menyangkut rakyatx. .lah ini cuma pemimpin daerah kayakx sok sbuk bget mau bkin statement. .? Emang sbuk ngapain? Sbuk yang disibuk2in. Cuma ngurus daerah aja , kok sbuknya ngalahin yg urus negara. Ga penting deh!

17. ganyang malaysia - April 27, 2009

orang melayu di malaysia tak tahu budi, sebenar mereka serumpun namun takabur, kalaupun dulu tak di tolong indonesia, kalian melayu di sana sudahlah kalah oleh cina, cuba kau tanya petinggi UMNO, macam mana mereka dulu menghiba pertolongan ketika terdesak oleh ethnic cina, sekarang mereka sombong tinggi hati, munafik dan tak tahu balas budi, lihat saja nanti Tuhan Maha Adil

18. omen abdulrahman - April 27, 2009

Emang malaysia ngga lebih bangsat,klaim pulau sipadan ligitan,udah ngga masanya lagi monarki,ini masa modern, king can not do wrong,

19. mtt - April 27, 2009

eh abahlu kamu comment seperti tidak pernah di didik orangtua..kamu mencerminkan spt apa org malaysia itu…

20. Artistainer - April 27, 2009

So that is this the malaysian saying? r u a TRULY a moslem ? is this moslem country (malay) ?

Just back her to Indonesia, we will investigated her for the truth …
Tak ada yang terhormat selain ALLAH SWT.

21. Artistainer - April 28, 2009

YOUR KING AND YOUR PRINCE IS NOT A GOD …..
TELL THE TRUTH TO THE WORLD….

22. J434 - April 28, 2009

pantes mawon, lawong negarane kados segawan! ngih to?senengane nyaplok bandane tiyang.po ten mriko boten wonten tiyang ayu to,qk sami ngrekes pados ten mriki?pancen leres lek kawulane kados gatél lawong sultane ngih kados gatél.

23. Bella - April 28, 2009

Urusan rumah tangga orang ada baiknya ga usah melibatkan pemerintah antar negara, bosen ah perang mulut mulu…

saling caci maki apa kita sudah puas? mau malaysia kek, indonesia kek,itu kan urusan keluarganya manohara & pangeran, ngapain kita pusingin sih?

24. Shinta - April 28, 2009

“Kebanyakan orang Indonesia bangsat”
Haaah??? Ga salah ya?
Kalo orang2 Indonesia bangsat, berarti orang malaysia lebih bangsat lagi laah… udah ngaku-ngaku punya reog (padahal asli dari ponorogo), ngaku punya lagu rasa sayange, yang masalah ambalat itu juga, udah jelas itu masuk wilayah Indonesia, masih mau di ambil juga. Waduuh.. emang malaysia negara yang tamak, rakus, bakat banget jadi pencuri.padahal punya negara lain, tapi mau di embat aja. Emang ga berbudipekerti yang baik.
Udah terbukti dari sifat si fakhry yang pengecut+pecundang, buktiin lah kalo emang manohara baik baik aja, mano ga lahir dari batu, kok ibunya jenguk aja ga boleh, malah fakhry beliin ibunya mano apartemen 10M, haha.. uneducated skali si fakhry itu, dasar emang mental pencuri!

25. Zira - April 28, 2009

WahH g’bner tU suLtan.maza’ payudara d’silet. .
Punya keLainan tUh. .

26. Clarrixs - April 28, 2009

Assalamua’laikum
saya yakin mayoritas kita disini adalah muslim
kita berusaha menjadi muslim sejati
Saya jadi bingung mau komentar apa
si Malaysia menghujat Indonesia, dan Si Indonesia menghujat Malaysia
sementara kita sesama “MUSLIM”. Muslim seperti inikah yang disenangi Rasullullah SAW. ?????????????????????????????????????????????????????????
Tapi jika baca komentar semua orang yang ada, jadi pengen menghujat juga saya nih.
Jujur aja saya kurang berkenan dengan hujatan orang2 Malaysia pada Indonesia, kami memang negara “kurang mampu” tapi bukan “miskin”
Indonesia jadi negara “kurang mampu” karena selama ini SALAH URUS, dan juga karena ketamakan penguasa ( maklum “manusia” mungkin klo saya jadi penguasa juga kayak mereka) Saya sendiri tidak simpatik dengan pemerintahan Indonesia yang dulu, karena saya juga korban kebejatan pemerintahan yang dulu
Dalam kasus Manohara, lagi2 masalah Malaysia-Indoneisa terungkit-ungkit, dan ini membangkitkan cerita lama, penindasan, pengakuan hak dan sebagainya.
Kita jangan lupa, suaminya adalah “Raja”, biarpun raja di negeri bagian di Malaysia, tetaplah raja, yang punya kekuasaan. kita banyangin aja seolah-olah kita yang berkuasa, GIMANA ???????? pasti banyak maunya dan pasti harus terlaksana, apalagi kayaknya pemerintahan Malaysia masih seperti pemerintahan Indonesia Orde Baru
Mari kita masing-masing “introspeksi diri” lebih baik kita lebih mendekatkan diri pada Allah swt mudah-mudahan kita semua dapat petunjuk dan hidayahNya
karena semua yang kita ributkan hanyalah urusan duniawi
mohon maaf jika tulisan saya terlalu mengada-ngada

wassallam

27. Μπράβο στον Δημήτρη Ιατρίδη, που όλα τα προλαβαίνει! « Τσουκνίδα - April 28, 2009

[…]  Manohara dan Fakhry hadir majlis kahwin anak Husam Cuba tengok gambar terkini Manhohara dan suaminya semasa menghadiri majlis kahwin anak Datok Husam Musa. Jelas kedua […] […]

28. Chicie - April 28, 2009

It’s no right to stop a mother visit her daughter,whatever..

29. ratna - April 28, 2009

Abahlu,,,, think before you say anything abt Indonesia. Its INDONESIA not INDON. Who give you the right to shorten our country name just like that? In world map you WILL NEVER find a country named by Indon. Would you like if people to call ur country as MAL, SIA or MALINGSIA??? Dont be so arrogant!!!! You said we “dah laa menumpang cari makan kat malaysia, kawen dgn org malaysia, merompak harta benda org malaysia..tak kenang budi!!”.. Did you realise what you talked abt? Did you see what ur actor Ashraff Sinclair and Miller are doing in Jakarta? They are menumpang cari makan di Jakarta… They know they are unable to be exsist in ur country. They act in Indonesian dramas and movies. We have lots of talented actress and actors, we DONT need Malaysians. But we give them a chance. Ashraff married with Indonesian pop singer, its shown that he can;t find a nice pretty lady in Malaysia.
Do you want to know who is “bangsat” here??? I supposed u remember Alantuya’s case, a Mongolian model who was killed brutally by ur high profie man. Yet, he can escaped from the allegation just because he;s a close friend to the jugde and PM.

WATCH UR MOUTH BEFORE SAYING ANYTHING.

12. abahlu – April 27, 2009
kebanyakan indon memang bangsat..dah laa menumpang cari makan kat malaysia, kawen dgn org malaysia, merompak harta benda org malaysia..tak kenang budi!!

dah byk sgt kes warga indon boyan totok ni kt malaysia..semuanya perangai macam gampang, macam anak haram..!

sekarang ni, menyalak2 macam hanjeng nk menfitnah malaysia

30. nikmj - April 28, 2009

“Ibunya tak tahu. Bila ibu tengok anak naik jet, ibu menangis. Tetapi dalam kapal terbang, Manohara telefon beritahu (ibunya) mahu balik Kelantan dan ibu (pulang) ke jakarta,” katanya.

Mohd Soberi mendakwa ‘ketengangan’ antara kedua pihak itu bermula apabila Daisy didakwa menuntut kerabat diraja itu melangsaikan hutangnya.

“Beliau (Daisy) minta supaya Tengku TT (Tengku Temenggung) bayar hutang. Sedangkan TT telah beri RM300,000,” kata Mohd Sobri yang mendakwa hutang Daisy berjumlah RM600,000.

“Satu malam beliau bertempik di rumah Tengku TT, tempik macam orang gila. Kenapa tak bagi wang? Anak sudah dikahwini. (Tengku) TT kata hendak bayar, (dan minta) acknowledgement RM300,000 yang telah dibayar sebelum ini,” kata Mohd Sobri.

Diminta menjelaskan keadaan semasa Manohara, beliau berkata, kedua pasangan itu sudah “berjanji dan berbai’ah” sebagai suami isteri daripada dunia sampai akhirat di depan Kaabah.

Seterusnya … https://nmjnh.wordpress.com/2009/04/28/utusan-damai-ke-jakarta-dihantar-tengku-fakhry/

31. N for Nothing - April 28, 2009

Tengku Fakhry IS SO ***

Sampai ada 1 juta foto GAK NGARUH..

Bawa Manohara ke Indonesia!! atau paling tidak berbicara di media masa.., Kasihan Manohara di siksa bila tidak melakukan apa yang “BENCONG” itu mau.

Malaysia Not Better Than A *** COUNTRY?
Kasian Pangeran aja uda Banci gitu gimana penduduknya.. ha”
sini ke indonesia sekalian bawa datuk2 se negeri..
bawa juga tuh tentara2 malaysia yang banci buat jadi body guard..

Something is really wrong with you N FOR NOTHING, The Palace spokesman already mentioned to TVOne, TvAntara and Malaysiakini that the real problem is with Daisy, Mano’s mother that try to con Tengku for RM600K. I I were you I would check with Daisy rather than talk cock about two countries. This is not about country but about women selling her daughter for money !!!

Uhh Maluww Eyke

32. Indonesia-Malaysia (peace) - April 28, 2009

To saudaraku malaysian :
Dah..dah..dah xpayah lah awak ni bising2 mcm tu..x elok lah..kite sume satu ras dan bersaudara…jangan la bising2 mcm ni..
uhm..1 lagi kat kelantan kan majoriti islam kuat..apsal putra raja berbuat mcm itu??
Uhm..kat gambar tu memang la x nampak kene culik…tapi ape awk boleh jamin manohara x diculik??confim ker??
dan lagi 1 jangan pernah awk cakap org2 indonesia mrebut keje awak sume ek…yang ader awk sendiri yg salah..apsal malas nak cari keje?? duduk2..lepak2…

To saudaraku Indonesian:
Udah2…ga ga gunanya juga kita ribut2 dsini pak..bu..mbak..mas..
yang ada nantinya malah terjadi perang saudara diantara kita..
masa sih saudara serumpun jadinya ribut begini??
ada slh seorang temenku berkebangsaan taiwan melihat keributan antara indonesia dan malaysia bagaikan berebut permen aja…biarkan pemerintah kita yang menyelesaikannya..toh ga da gunanya juga kan kita ribut2 lewat sini?? ini ga bakal mecahin masalah..

maaf buat kedua pihak..saya dsini sebagai penengah…
marilah kita damai…
damai itu indah…

33. MALINGSIA PUKIMA - April 28, 2009

“kebanyakan indon memang bangsat..dah laa menumpang cari makan kat malaysia, kawen dgn org malaysia, merompak harta benda org malaysia..tak kenang budi!!
dah byk sgt kes warga indon boyan totok ni kt malaysia..semuanya perangai macam gampang, macam anak haram..!
sekarang ni, menyalak2 macam hanjeng nk menfitnah malaysia”

KORANG TANYA DULU DENGAN IBU BAPAK JADAH ENGKO ASAL DRIPADA MANA??? SEMBARANG MEMAKI, “MALINGSIA” ADA DISEBABKAN BANTUAN INDONESIA TAU.. KORANG BACA DULU SEJARAH YANG BETUL, BARU KORANG TAU SAPA YANG TAK BERBALAS BUDI..

TUNGGU KEHANCURAN ORANG2 MELAYU KAT “MALINGSIA” INI, BARU KO RASAKAN BALIK MENGHIBA-HIBA BANTUAN KE INDONESIA..

MALINGSIA PUKIMA..

34. NKRI the best - April 29, 2009

abahlu….kau bilang orang indonesia cari makan di malaysia, tp ingat kalo orang indonesia pada pulang…orang malaysia nangis sebab warungnya sepi, rmh gak ada yang ngontrak, bus gak ada yang naikin, taksi gak ada yang naikin, polisi malaysia gak bisa cari uang kopi,wakakaka…..masalah kawin…huh nt salah bahluuuuul laki2 malaysia itu yang suka dengan perempuan indonesia….! engakau mau tau kenapa..? krn 1. mmg wanita indonesia CANTIK, 2. Laki2 Malaysia MISKIN, gak sanggup cari uang hantaran untuk nikahin wanita malaysia bro…wanita malaysia siakan 90% sam dengan barang dagangan (ada harganya), di Indonesiakan pilih2 org gunakan hantaran (gak popular). masyarakat indonesia banyak di malaysia n mudah masuk negara malaysia ada dua sebab 1. Karena imigresennya dibayar RM 50 jd bisa lolos. 2. mungkin imigresennya tidur, makanya banyak rakyat negara lain masuk sini. TAU kau abhalu bahluuuuuul, mikir pake otak dong,…jangan pake dengkul…kalo pake dengkul ya kayak nt jadinya oleng……Ayo kita yasinin n DOAIN aja ni budak biar GILA benaran…..

35. nikmj - April 29, 2009

Diminta kerjasama semua komentor agar tidak menggunakan perkataan lucah dan menghasut perpaduan antara kaum, bangsa, agama dan negara. Terimakasih – Blog Owner

36. david - April 30, 2009

Pertama, saya nak tanya..Ini yang buat blog siapa, orang Indonesia atau orang Malaysia kah.? Komen saya: Indonesia dengan Malaysia harus saling hati”, kerana ada suatu ras yang mempunyai missi (rencana) untuk menghadu domba antara Malaysia dg Indonesia dan jika itu berhasil maka ras tersebut akan berkuasa di Malaysia. Ras-ras lain yang ada di Malaysia tidak takut pada orang” Melayu Malaysia, tetapi mereka takut pada Raknya Indonesia kerana masih satu rumpun dg Melayu dan ditambah lagi adanya hubungan darah antara raja-raja Malaysia dg raja-raja Indonesia. So, Jika yang membuat komentar dg kata lucah (hanjeng,anak haram) itu dapatlah dipastikan bahawa mereka bukanlah Melayu Malaysia, kerana Melayu di Malaysia identik (sama) dg Islam dan Islam tidak menggajarkan Umatnya mencaci dan berkata” lucah pada orang lain. Jika ada seorang Muslim yang mendo’akan saudaranya (Muslim lain) menjadi binasa dan itupun perlu dipertanyakan akidahnya. Muslim yang baik tidak lah ingin selamat sendiri dunia akhirat, tapi mereka ingin selamat bersama” muslim yang lainnya (Ingat ketika Jibril mendatangi Rasulullah, yang menawarkan bantuan untuk membinasakan orang-orang yang menyakiti Rasull)

Ini blog orang MALAYSIA, dan sebagai empunya blog suka saya sarankan agar semua komentar tidak menggunakan perkataan lucah dan menghina, maki hamun yang melampau tanpa mengira agama, bangsa dan negara

37. SARAH - May 2, 2009

ALLAH AKAN TUNJUK KEBENARAN.KAMI ORANG MALAYSIA KALAU ADA HAL MACAM NIE.KAMI AKAN BUAT SEMBAHYANG HAJAT, BERDOA PADA ALLAH.

38. liela - May 2, 2009

saya orang malaysia ….saya tak suka komen kurang ajar dari orang malaysia kenapa nak mengeluarkan kata-kata kesat dan begitu juga orang indonesia ..sepatutnya malaysia dan indonesia patut bersatu tengok apa yang terjadi di arab ambil ikhtibar …sepatutnya orang malaysia contohoi apa yang baik dari indonesia dan indonesia contohi apa yang baik dari malaysia perbetulkan apa yang silap barulah bangsa boleh maju …kitakan serumpun …kaji sejarah sebenarnya orang malaysia dan indonesia adalah sebangsa

39. Mentol - May 2, 2009

hati-hati Anda-anda semua (Indonesia and Malaysia) ada yang adu domba, yang aduh domba ras lain di Malaysia. Kalau Indonesia Geger ama Malaysia yang untung Ras lain di Malaysia. Ingat tu Malaysia ada yang meramalkan tahun 2020 Malaysia jadi Singapore kedua.

40. sari - May 4, 2009

Terkait segala pemberitaan dan komentar di blog ini saya ingin memberi komentar juga:
1. Pada dasarnya, kita mesti berpijak pada asas praduga tidak bersalah kepada mana-mana pihak (sebab tidak ada yang mutlak tahu benar dan salah selain Allah.. ya nggak). Segala berita yang kita dapat, kita peroleh dari media dan kita juga arus mengakui terkadang bahasa media cenderung hiperbola (meskipun sejauh ini setahu saya media Indonesia tidak terlalu memanipulasi berita tapi unsur bombastis sering terjadi). Jadi patutlah kita menanggapi dengan kepala dingin.
2. Terkait dengan kemunculan Manohara dan suaminya di sebuah Majelis Perkawinan, menurut saya kita juga tidak boleh sekedar melihat di kulit luar sahaja (tanpa mengesampingkan asas pra duga tak bersalah tentunya namun sekaligus tidak membuat justifikasi) ,bahawa kita tidak pernah tahu bagaimana perasaan seorang Hillary Clinton ketika Clinton mengakui dirinya berselingkuh, namu ia tetap tegar ketika muncul di publik, dalam penayangan di Oprah Winfrey, seorang gubernur di USA dengan didampingi istinya, menyatakan di depan publik bahwa dia seorang homosexual, dan sang istri masih sempat memberikan senyuman meskipun selanjutnya mereka bercerai dan sang isteri meluncurkan biografinya yang menggambarkan betapa pedihnya perasaannya saat itu.
3. Bagaimanapun, seorang dalam posisi Manohara dan suaminya pasti tahu caranya membuat publik opini, jikalau berita KDRT itu benar maka sang suami berusaha menutupi dengan tampil mesra di hadapan publik, sebaliknya jika KDRT tidak pernah terjadi, maka itu juga jalan mereka merubah publik opini.
4. Namun memang disayangkan mengapa pangeran negeri Kelantan tersebut dan juga Manohara tidak bersedia memberi pernyataan resmi sehingga simpang siur berita terus terjadi dan bahkan terdapat tindakan yang cenderung melecehkan dengan hanya mengirim seorang pembantu untuk menyampaikan pesannya (Maaf tanpa bermaksud menafikan peran penting dan mulia pembantu, pesan tersebut mestinya disampaikan sendiri).
5. Perkara ini yang seharusnya urusan privat sekarang menjadi ranah publik dan mencakup hubungan antarbangsa pula, sebab bagaimanapun ini masalah perlindungan warga negara.
6. Sayangnya karena masalah ini timbul kembali saling menghujat dan memaki antara WN Indonesia dan Malaysia dan hal inilah yang patut kita hindari karena semua bangsa saling memerlukan dan tidak dapat berdiri sendiri. Kita diciptakan berbangsa2 tuk saling mengenal kan bukan menghujat. Bagaimana pun setiap negara tidak akan dapat berdiri sendiri tanpa bantuan negara lain. Malaysia memerlukan tenaga kerja dari Indonesia untuk mengisi beberapa sektor pekerjaan di mana tenaga karja di sektor tersebut tidak tertampung di Indonesia. Bahawa bumi ini ialah milik Allah. Di manapun Kita berpijak di situ langit dijunjung dan di manapun kita mendapat rezeki patutlah kita syukuri, kerana rezeki Allah yang membagi, tidak patut kita merasa orang lain numpang maka atau tinggal.
7. Kepada saudara2ku semua mohon tidak saling menghujat, tolong bagi saudaraku Malaysia janghanlah sebut kami Indon karena kami orang Indonesia bukan Indon. Saudara2ku Indonesia, kita tidak pernah mempunyai sebutan butuk untuk tetangga kita Malaysia jadi jangan dibuat atau dikreasi ya… Tunjukkan bahwa kita saudara dan saling asih tidak berburuk sangka.
Wasalamu ‘alaikum

41. sari - May 4, 2009

Terkait segala pemberitaan mengenai Manohara dan saya numpang beri komentar:
1. Pada dasarnya, kita mesti berpijak pada asas praduga tidak bersalah kepada mana-mana pihak (sebab tidak ada yang mutlak tahu benar dan salah selain Allah.. ya nggak). Segala berita yang kita dapat, kita peroleh dari media dan kita juga arus mengakui kada bahasa media cenderung hiperbola (meskipun sejauh ini setahu saya media Indonesia tidak terlalu memanipulasi berita tapi unsur bombastis sering terjadi). Jadi patutlah kita menanggapi dengan kepala dingin.
2. Terkait dengan kemunculan Manohara dan suaminya di sebuah Majelis Perkawinan, menurut saya kita juga tidak boleh sekedar melihat di kulit luar sahaja (tanpa mengesampingkan asas pra duga tak bersalah tentunya namun sekaligus tidak membuat justifikasi) ,bahawa kita tidak pernah tahu bagaimana perasaan seorang Hillary Clinton ketika Clinton mengakui dirinya berselingkuh, namu ia tetap tegar ketika muncul di publik, dalam penayangan di Oprah Winfrey, seorang gubernur di USA dengan didampingi istinya, menyatakan di depan publik bahwa dia seorang homosexual, dan sang istri masih sempat memberikan senyuman meskipun selanjutnya mereka bercerai dan sang isteri meluncurkan biografinya yang menggambarkan betapa pedihnya perasaannya saat itu.
3. Bagaimanapun, seorang dalam posisi Manohara dan suaminya pasti tahu caranya membuat publik opini, jikalau berita KDRT itu benar maka sang suami berusaha menutupi dengan tampil mesra di hadapan publik, sebaliknya jika KDRT tidak pernah terjadi, maka itu juga jalan mereka merubah publik opini.
4. Namun memang disayangkan mengapa pangeran negeri Kelantan tersebut tidak bersedia memberi pernyataan resmi dan bahkan cenderung melecehkan dengan mengirim pembantu sebagai pengirim pean (Maaf tanpa menafikan peran mulia dan perting pembantu, pesan tersebut harusnya beliau sampaikan sendiri). Kondisi ini memimbulkan ketidakjelasan berlarut2 dan simpang siur berita
5. Perkara ini yang seharusnya urusan privat sekarang menjadi ranah publik dan mencakup hubungan antarbangsa pula, sebab bagaimanapun ini masalah perlindungan warga negara.(saya sendiri kurang sepakat dengan pernyataan Meutia Hatta yang menyatakan bahwa kita jangan hanya terpengaruh pada masalah Manohara sahaja karena banyak TKI lain yang mengalami penyiksaan). Memang betul, dan hal ini menunjukkan kurang responnya dalam hal perlindungan warga negara dan kurangnya beraninya pemerintah Indinesia dalam diplomasi Internasional.
6. Sayangnya karena masalah ini timbul kembali saling menghujat dan memaki antara WN Indonesia dan Malaysia dan hal inilah yang patut kita hindari karena semua bangsa saling memerlukan dan tidak dapat berdiri sendiri. Kita diciptakan berbangsa2 tuk saling mengenal kan bukan menghujat.

42. aku - May 7, 2009

saya sbgi org malaysia tak mahu melihat kita sesama jiran(malaysia+indonesia)beperang disebabkan rumahtangga org..
kita sesama islam..seharusnya bersatu padu..betul tak??
kita semua tak tahu perkara yang sebenar..
jadi tak payah melemparkan fitnah ATAU bermusuh antara satu sama lain..
biar ALLAH S.W.T tunjuk akan kebenarannya suatu hari nanti..INSYALLAH..AMIN..

43. ANAK JATI MALAYSIA - May 20, 2009

aku anak malaysia..
bangsa yang berdaulat…
aku confius ni..
nape orang indonesia marah kalau kita gelar mereka sebagai indon?
tolong jawab skit…

44. no name - June 1, 2009

aku pelajar malaysia kat indon…
aku rse diorng marah sbb bg diorng panggilan tu cm hina diorng..hahaha
aku pon xtaw nk ckp cmne…

45. FAIR!!! - June 1, 2009

haih jgn omong banyak2 deh…
yang penting LAW yg di buat harus di jalan kan…
bagi yang petinggi2 jangan tutup sana tutup sini donk…
gk adil loh… hahaha…

46. Melayu Daulat - June 1, 2009

Salam utk semua! Sy warga Malaysia mungkin susur galur asalnya darah ditubuhku mengalir jua bangsa Jawa, India & Cina. Tp aku peduli apa, di mana bumi ku pijak di situ langit ku junjung. Ini apa hal kutuk bangsatla, Malingsia la… kalau kita ikut sama mcm anjing menyalak kt pun sama mcm anjing tu….ni yg hantar komen ni yg ada otak pergi sekolah ke tak. Di Asia Tenggara ni kita ada siapa lagi yg tinggal , maksudnya negara dr rumpun Melayu dan masyarakatnya majoriti Muslim? Bukan Malaysia & Indonesia saja, Brunei tak dikira sbb rakyat kecil bil. Kalau ada skh stu di antara kita ditimpa musibah siapa nk tolong dr jiran terdekat? Thailand? Singapore? Philipines? Vietnam? Myannmar?
Malaysia ditimpa masalah? Bukan Indonesia yg dtg menolong? Indonesia ditimpa bencana sapa yg dulu pertama hulur bantuan? Nk caci maki hamun satu sama lain tu kenapa????? Lu fikirla sendiri! Bercakap guna hati dan akal bukan sedap mulut je…..banyak insuran mulut kamu semua!

47. nikmj - June 2, 2009

Bekas model terkenal Indonesia, Manohara Odelia Pinot memberitahu sidang akhbar di Jakarta semalam bahawa sepanjang sembilan bulan berkahwin dengan Tengku Temenggung Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra, dia “diperlakukan seperti binatang” dan “barang mainan”.

Sidang akhbarnya itu turut disiarkan oleh sebuah stesen televisyen Indonesia – Tran7 – yang kini tersebar melalui youtube di Internet.

Manohara mendakwa dia menjadi mangsa penganiayaan seksual, fizikal dan mental oleh suaminya.

“Semuanya benar, tiada pembohongan tentang perkara itu. Saya ada bukti,” katanya dalam sidang akhbar tersebut.

“Jadi di Kelantan itu, jika saya dibilang puteri, (itu) benar-benar enggak. Saya diperlakukan seperti binatang. Saya dikunci dalam bilik.

“Jika dibenarkan keluar pun, saya dipaksa senyum dan berlakon tiada apa-apa berlaku. Jika tidak, saya akan hadapi masalah apabila pulang nanti,” katanya.

Dalam sidang akhbar tersebut, Manohara turut menyuara kekecewaannya terhadap kedutaan negaranya di Malaysia kerana tidak menyiasat dakwaan beliau didera itu.

“Mereka kata saya gembira dan patut dibiarkan sendiri di Kelantan. Tetapi mereka tidak sekali pun menyiasat atau menelefon saya. Mereka kata, berdasarkan gambar, saya nampak gembiran dan OK,” katanya.

‘Dakwa kedutaan tak bantu’

Dia juga mendakwa kedutaan Indonesia di Malaysia dan Singapura tidak membantunya ketika berada dalam kecemasan.

“Pada hari Ahad (semalam), saya hubungi kedutaan Indonesia (Di Singapura) dahulu dan minta pertolongan. Mereka menolaknya walaupun ia kecemasan, sebab semalam hari cuti.

“Mereka (kedutaan) minta saya hubungi semula pada hari Isnin (hari ini) dan memohon maaf kerana kerana tidak dapat membantu. Inilah jenis respons yang kamu dapat ketika waktu-waktu kecemasan.

“Inilah Indonesia. Saya harap perkara ini boleh berubah,” katanya yang banyak menggunakan bahasa Inggeris dalam sidang media di Jakarta semalam.

Media Indonesia semalam melaporkan, Manohara yang asalnya mengikuti suaminya menziarahi Sultan Kelantan yang sedang gering dilaporkan “melarikan diri” dan pulang ke Indonesia dengan pertolongan kedutaan Amerika Syarikat di Kota Singa itu.

Bagaimanapun, Mohd Soberi Shafii – sahabat karib kepada Tengku Muhammad Fakhry – berkata “Manohara tidak lari atau dilarikan, sebaliknya pulang dengan izin suaminya”.

48. Only me - June 2, 2009

Sekarang terbukti sudah kebenaran….memang benar adanya manohara disiksa ama suaminya sendiri..klo itu fitnah dan klo dia bahagia tidak mungkin sewaktu di s’pore mano minta pertolongan dan bikin kegaduhan di hotel dan tdk mungkin sampai melibatkan kepolisian s’pore or US emabssy segala kan? Mano memang anak yg cerdas…beruntung kamu bisa ke s’pore and melepaskan diri kamu…klo rekan2 malaysia lom percaya juga..confirm donk ke singapore police or US embassy..dia juga py bukti bekas siksaan yg dilakukan oleh suaminya.
Beruntung masih ada org Malaysia yg baik hati seperti Datuk (siapa namanya?) dia pasti tau kebenaran itu sehingga mau menolong Ibu Daisy and Mano.
Percayalah bahwa KEBENARAN itu pasti menang….KEJAHATAN pasti kalah. Bagi rekan2 dr Malaysia..sebaiknya dlm membuat statement hrs punya bukti yg didapat dr kedua belah pihak..bukan dr pihak kerajaan aja.. Jadilah orang yg fair donk..dan untuk abahlu sblm ngomong baca dulu BIsmillah…biar km bisa ngomong dg bahasa yg baik dan benar… masalah org indonesia bnyk cari kerja di malaysia bukannya negara km yg butuh karena kalian pemalas!!! Org malaysiapun bnyk yg kerja di Indonesia cari makan…so don’t talk nonsence…skrg kamu dimana abahlu? kog ngilang… ga bisa ngomong apa2 lagi ..:P

49. nikmj - June 2, 2009

Tengku TT beri Manohara 7 hari bukti dakwaan didera

Tengku Temenggung Kelantan, Tengku Muhammad Fakhry Petra memberikan tempoh tujuh hari kepada isterinya, Manohara Odelia Pinot bagi mengemukakan bukti penderaan yang didakwanya atau bakal menghadapi tindakan undang-undang.

“Tengku TT (Tengku Temenggung) tuntut bukti (penderaan). Sekiranya gagal dalam tempoh seminggu, beliau akan mengambil tindakan balas,” kata sahabat karib kepada putera ketiga Sultan Kelantan itu, Mohd Soberi Shafii.

Ketika dihubungi Malaysiakini petang ini, Mohd Soberi berkata, Manohara dan ibunya, Daisy Fajarina juga dituntut membuat permohonan maaf secara terbuka terhadap kesemua dakwaannya yang dibuatnya sebelum ini.

Mohd Soberi menambah, tindakan susulan melalui mahkamah atau pihak berkuasa terhadap Manohara dan Daisy akan ditentukan setelah mereka melantik peguam yang sesuai – selepas tamat tempoh akhir yang diberikan, 9 Jun depan.

Manohara kelmarin dilaporkan melarikan diri dengan pertolongan kedutaan Amerika Syarikat di Singapura selepas menziarahi Sultan Kelantan yang sedang mendapatkan rawatan kesihatan di Kota Singa itu.

Bercakap kepada media Indonesia, bekas model terkenal itu mendakwa dia didera secara emosi, fizikal dan seksual oleh suaminya – termasuk disuntik hormon bagi menggemukkan badan – ketika berada di Kelantan.

Manohara juga turut dilaporkan semalam, bakal membuat pemeriksaan perubatan di negara itu bagi membuktikan dakwaannya itu.

Pemeriksaan perubatan

Bagaimanapun, sehingga hari ini, usaha Malaysiakini menghubungi Daisy di Jakarta bagi mengesahkan perkara itu masih belum berhasil.

Mengulas lanjut, Mohd Soberi berkata, Tengku Muhammad Fakhry mengalu-alukan isterinya melakukan pemeriksaan perubatan.

Bagaimanapun, beliau hanya akan mengiktiraf pemeriksaan perubatan itu sekiranya ia dilakukan oleh pengamal perubatan yang berkecuali.

“Kita alu-alukan dengan syarat bukan dibuat di Indonesia atau Malaysia, bukan (dikendalikan oleh pakar) rakyat Indonesia atau Malaysia. Buatlah di mana-mana pun sama ada di Australia, Amerika Syarikat, London atau Perancis,” katanya.

Mohd Soberi berkata, Tengku Temenggung juga meminta Manohara dan Daisy membuat laporan polis di negara ini jika yakin berada di pihak yang benar.

“Tengku TT akan jamin keselamatannya di sini. Kita akan minta polis beri kerjasama,” kata Mohd Soberi, yang juga seorang ahli perniagaan di Kuala Lumpur.

Tengku TT ‘tenang tapi dukacita’

Ditanya tentang keadaan Tengku Temenggung sekarang, Mohd Soberi berkata, putera raja itu “tenang”, tetapi “dukacita” dengan sikap isterinya yang sanggup menaburkan fitnah terhadapnya.

Tengku Muhammad Fakhry juga dikatakan tidak berniat memujuk isterinya supaya tidak memfailkan penceraian terhadapnya.

“Pujuk tak ada. Tetapi kalau ada keinsafan, beliau akan pertimbangkan memberi kemaafan,” katanya Mohd Soberi.

Katanya, putera raja itu juga tidak akan menghubungi isteri dan ibu mertuanya di Jakarta kerana “kebiadaban” Daisy yang tidak mahu bertemu dengan Sultan Kelantan yang gering sewaktu berada di Singapura.

“Sikap kurang ajar (Daisy) itu tidak ada kompromi,” katanya.

Source : http://malaysiakini.com/news/105648

50. siti lumot - June 2, 2009

dahlah tue jangan gadoh2… biarla orang dengan rumah tangga diorang..korang ingat buat cam ni kes ni selesai…pakai ungkit2 sejarah segala…pasal urusan dunia sibok… apesal benda kecik cam ni pun nak di panjang lebarkan… selesaikanlah dengan perdamaian…PEACE!!!!!!!!

tak best la ada konflik cengini…

INDONESIA x INDON
MALAYSIA x MALINGSIA…

51. nikmj - June 3, 2009
52. mas - June 4, 2009

Kita belum tau pihak mana yg benar dan pihak mana yg salah. Yang pastinya kerajaan malaysia diharap tidak campur tangan dalam kes ini. Biar pihak berkenaan yang menyelesaikannya sendiri.

53. aku - June 4, 2009

Aku kekdg mmg marah dgn org indon ni. Sekeliling tmpt aku tggal ni penuh dengan org indon. Berlagak pulak tu mentang2 komunitinya ramai kat sini. Masa kecil dulu masa aku belajar sejarah, aku tertanya-tanya kenapa Presiden Sukarno beri arahan “Gayang Malaysia”. Apa salah malaysia masa tu? Sampai skg pun org indon ni masih ada rasa takpuas hati kat Malaysia. Kalau benda kecil2 tu masih boleh di bawa berbincang, ini tidak, kalau boleh nak ajak perang…

54. Amoi - June 4, 2009

Tu lah, dulu masa nak kawin taknak fikir habis. Tahu saja orang kaya, anak raja pulak tu, tak pikir terus setuju. Ingat harta benda boleh bawa kebahagiaan ke? Menyusahkan negara je…

55. icesoda - June 4, 2009

aku tak paham knp korang nak menjadikan isu ini untuk saling caci-mencaci atau kutuk -mengutuk? tak kiralah orang Indonesia ke tau Malaysia..aku stuju dgn david sebagai org muslim septutnya kita saling mendoakan yg terbaik.Ajal,Maut,Jodoh dan Rezeki itu ditentukn oleh Allah..dh tentu org indonesia mncri rezeki di M’sia dan orang Malaysia mncri rezki di Indonesia itu adlh ditentukan oleh Allah.
Samada org Malaysia atau Indonesia kita sama je menumpang di bumi Allah,pk2kn lah..tak guna kita mencari gaduh tau menambah dosa pada org yg kita tak kenali.

56. Tai Palat - June 5, 2009

Kebetulan pada masa yang sama ada isu pencerobohan Ambalat. Macam ada yang cuba mengapi-apikan.

57. media benar - June 12, 2009

mano dgn mak dia nakkan harta je,kes mano diculik didera smuanya xbtl mgu lpas aku bru blk dr bali utk myiasat kes ni trnyata mak mano dalang sgala malang ni.dia yg sruh mano bt pgakuan dpn media mak mano juga tgamak myuruh mano mintaksbuah JET PERIBADI!!mak mano mtk duit bjuta2 dgn TT diorng mtk kapal,rumah pyiasat bribadi indo sndri mgatakn yg mak mano 2 memang dh planning awal2 utk bolos smua kekayaan raja klantan.apa2 pun kita tgk apa yg bkal tjadi.mano dgn TT bahagia je yg merana mak anjing krana ENGGAK DAPAT UANG!!!!!kitorng tngu kes ni msuk mahkmah bukti sdh ada luka2 kt bdn mano 2 smua dibuat2 je dgn bhan2 mkanan pwarna serta makeup2 mahal dari ibu anjing 2….

58. Zack - February 11, 2012

Sy yakin Tengku Fakhry dr kerabat yg baik2.. Mmg cerita ini x patut diulas lagi..


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Recent Comments

    fruit machines for s… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    Wallace on LIVE : Inkues kematian Teoh Be…
    SEO on Isu Manohara – Dokumen b…
    semut on Altantuya, C4, puaka, pembunuh…
    ibn wahab on Dr Asri dan fahaman Wahab…
    cincau on How TNB legally cheat Malaysia…
    first world genting… on RPK bongkar Surat Misteri SPRM…
    mengukir waktu on Ramalan nasib menerusi Tarikh…
    Oswaldo Beumer on What you should know about H1N…
    ahmed on Rahsia Surah Al-Kautsar
    what women want in m… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    fazal hatta on Balasan dunia kepada ‘ko…
    chatroulette on Kugan death widens the Gaps be…
    Pritapal Singh on Nissan Grand Livina 10000km ma…
    Toklang Cik on Sunnah Nabi Amalan Sehari…
  • %d bloggers like this: