jump to navigation

UMNO derhaka Raja lagi – Malaysiakini April 14, 2009

Posted by nikmj in General, harakahdaily, islam, malaysiakini, National, news, Politics.
Tags: , , , , ,
trackback

Ketua Penerangan Umno negeri, Dato’ Hashim Suboh menyatakan bahawa sepatutnya Dato’ Seri Shahidan Kassim menjadi menteri besar kerana beliau dilantik sebagai pengerusi perhubungan Umno Perlis.

Sambil menyifatkan Dato’ Seri Dr Md Isa Sabu sebagai “produk haram” tradisi Umno, Hashim berkata, menteri besar itu harus melihat sejarah Umno di mana pengerusi perhubungan negeri, selalunya dilantik memegang jawatan tersebut.

Salah faham oleh Md Isa. Pengerusi perhubungan sepatutnya jadi MB.

Amalan dalam parti Umno, jawatan MB diserahkan kepada pengerusi perhubungan negeri. (Md Isa dilantik) MB masuk jalan bagaimana?� kata Hashim, mengulas kenyataan Md Isa yang mahu menteri besar turut dilantik sebagai pengerusi perhubungan bagi memudahkan penyelarasan.

“Beliau jadi MB bukan mengikut norma dan sistem dalam Umno. Dia adalah ‘produk haram’ dalam sistem parti.

“Md Isa tak ada merit untuk cakap (soal ini) kerana dia langgar sistem dan peraturan parti,” kata Hashim yang dipetik daripada sebuah laman web online.

Md Isa berkata demikian semalam sebagai mengulas cadangan Ketua Menteri Melaka, Datuk Seri Mohd Ali Rustam yang mahukan jawatan pengerusi perhubungan Umno negeri dikembalikan kepada menteri [Harakahdaily]

shahidan kassim 02Shahidan, yang juga pengerusi badan perhubungan Umno Perlis, berkata jika beliau tidak lagi diperlukan lagi, maka adalah lebih sesuai jika Muhyiddin – selaku timbalan presiden Umno – mengambil alih jawatan itu, lapor Bernama.
    
Merujuk kenyataan Menteri Besar Perlis, Datuk Seri Dr Md Isa Sabu, menyokong cadangan Mohd Ali, beliau berkata: “Kalau dia kata semua menteri besar dan ketua menteri layak jadi pengerusi badan perhubungan Umno negeri, saya pula beranggapan bahawa semua pengerusi badan perhubungan Umno negeri, layak jadi menteri besar.” [Malaysiakini]

Hahahaha…. nampaknya UMNO tidak serik serik menderhaka kepada raja. Bukankah jawatan Menteri Besar itu diputuskan oleh Raja. Jadi siapa yang dipilih raja menjadi Menteri Besar tidak boleh dipertikaikan oleh sesiapa.

rajaperlis

Yang betulnya ketua perhubungan negeri mesti meletak jawatan dan mnyerahkan jawatan tersebut kepada MB baru lantikan Sultan sebagai menghormati titah Baginda dan bukan sebaliknya.  Mungkin bagi UMNO sistem parti sedia ada lebih mulia dari Raja iaitu hanya ketua bahagian yang layak menjadi ketuan perhubungan negeri. Namun ia tidak seharusnya diungkit sehingga menghina sistem diraja. Lebih-lebih lagi oleh UMNO yang mengaku mendokong sistem raja melayu. Dimana integriti sebuah parti melayu dan orang islam jika isu begini pun masih berdolak dalik?

Comments»

1. MJ - April 14, 2009

UMNO has no fix regulation whom or who should be the Ketua Perhubungan because who ever become President will choose his own clique to defence their interest.

By right, whoever chosen by top leadership to be the Ketua Perhubungan Negeri should be Menteri Besar, and shouldn’t be the other way round as aspire by Menteri Besar Perlis. He should realise that he is not wanted by the top leadership and should back off OR is it the behaviour of UMNO elected representative who always want to back stabe their friend’s from the back or just to show the public that there are so many durhakas cloutings in UMNO putras or “DURHAKA” is the famous brand of “UMNO” and whoever deem to seen as imitating or follow their famous behaviour are deem to be have violated and act of imitation of the UMNO brand as had been exploited by UMNO against Dato’ Seri Mohd. Nizar of Perak.

So watch out. We must not be durhaka but UMNO can. If you don’t believe me, ask Tun Mathair who is the “GREAT DURHAKA” when he was the UMNO President.

2. lupi - April 14, 2009

UMNO memang melayu mudah lupa. Baru saja kata UMNO mendaulatkan Raja di Bkt Gantang. Dah derhaka pula.maklumlah UMNO telah terlalu tua dah nyanyuk.

3. nikmj - April 14, 2009

ANother groups tried to do the same in trengganu
Terengganu BN revolt
APRIL 14 – The end is near for Terengganu Mentri Besar Datuk Seri Ahmad Said after at least eight Barisan Nasional (BN) state lawmakers boycotted the state assembly today in a bid to force his resignation.

Ahmad’s position as BN’s mentri besar has become increasingly untenable amid talk that his own party men were planning to table a no-confidence vote against him.

The seeds of this revolt were planted when Ahmad was put in place as BN’s mentri besar soon after last year’s general elections in place of the incumbent Datuk Seri Idris Jusoh.

Idris was not reappointed due to friction with the Terengganu palace.

But The Malaysian Insider understands that the palace will have no objections to Ahmad’s removal as MB if he is unable to hold the government together.

Ahmad had warned that any BN men involved in moves to table a no-confidence vote against his government faced expulsion.

The eight BN rebels are now believed to be holed up in a hotel and are expected to speak to reporters shortly.

A number of BN assemblyman are said to have met with deputy Umno president Tan Sri Muhyiddin Yassin to obtain “official sanction” for the revolt.

The Malaysian Insider understands that Ahmad had been picked to be MB last year because he was untainted and was relatively popular among the grassroots.

But he has been seen in recent months to become “vicious”, especially in the removal of various heads of state agencies.

Yesterday, three BN lawmakers also lodged police reports for allegedly receiving death threats in text messages related to the planned no-confidence vote.

The Malaysian Insider understands that some of the text messages have been traced to individuals associated with the MB.

The three assemblymen alleging the death threats are Datuk Rosol Wahid (Ajil), Zakaria Ariffin (Paka) and Halim Jusoh (Pemaisuri).

Besides the palace, it is understood that the senior leadership of Umno also has no objection to a change of leadership in the state government.

4. Raja - April 14, 2009

Sapa derhaka sam beta, nanti beta akan hukum pancung

5. FATIMAH BT SU - July 13, 2009

kita ni sebagai orang umno jangan menghina orang2 yang telah memegang menteri besar yang lalu.;umno perlis dilihat lah.jasa2 yang di taburkan terlalu banyak sewaktu shahidan kasim,raayat tidak pernah dilupakan.orang2 umno sentiasa berhubungan.malah lebih erat bila dikenali waktu kursus2 dimana2,kemenangan umno watu piliharaya lalu ada lah raayat ingat shahidan kasim akan jadi menteri besar..ingat lah orang2 yang mementing diri yang tidak suka dia…tidak pernah ada menteri besar perlis terdahulu semacam shahidan kasim..seronok berbagai acara ,tidak sunyi dewan warisan,kediaman menteri,dewan 2020..pujian diberi juga kepada dr hamid pawanteh…kadang2 teringat juga orang mengundi ni bukan semua demi umno ,ramai juga kerana pemimpin..cuba lihat perlis semasa shahidan ,pi lah tanya pekedai baik cina, india,melayu ramai beri pendapat .SUkA..,

sesama dalam umno pun pakat2 dok hentam ,macam mana budak2 muda hendak hormat umno,depa jadi takut politik.oleh itu pakat2 lah dok semeja berbincang jangan timbulkan puak2 dalam umno,
kita ni kena ada budaya BERTERIMAKASIH,selamat lah dunia.

pakat2 dok kata shahidan itu ini,bagi projek ambil persen,,,,?persen tu pun dia bagi balik raayat makan,ibu tunggal,anak2 yatim,kenduri kawin anak2 sapa yang nak kawin, tu tak kira bas mana2 pi k.lumpur ,johor mana orang umno perlis tak piiiiiii??salah kah ?/? itu lah pemimpin yang mencerdikkan raayat…
dulu raayat kampung tidak tahu apa itu projek.laa nah sampai lesen dah tidak keluar dah kerana ramai sangat ..
cukup lah dulu ,nak pesan kat DATUK NAJIB PEDANA MENTERI MALAYSIA…….JANGAN LUPA KEPADA YANG BERJASA .DATUK SRI SHAHIDAN KASIM..,

6. AYEN - October 20, 2009

BAGUS2,KITA MESTI SOKONG DATO SRI SHAHIDAN BIN KASSIM


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Recent Comments

    fruit machines for s… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    Wallace on LIVE : Inkues kematian Teoh Be…
    SEO on Isu Manohara – Dokumen b…
    semut on Altantuya, C4, puaka, pembunuh…
    ibn wahab on Dr Asri dan fahaman Wahab…
    cincau on How TNB legally cheat Malaysia…
    first world genting… on RPK bongkar Surat Misteri SPRM…
    mengukir waktu on Ramalan nasib menerusi Tarikh…
    Oswaldo Beumer on What you should know about H1N…
    ahmed on Rahsia Surah Al-Kautsar
    what women want in m… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    fazal hatta on Balasan dunia kepada ‘ko…
    chatroulette on Kugan death widens the Gaps be…
    Pritapal Singh on Nissan Grand Livina 10000km ma…
    Toklang Cik on Sunnah Nabi Amalan Sehari…
  • %d bloggers like this: