jump to navigation

Teresa kena ISA kerana artikel Utusan Malaysia September 19, 2008

Posted by nikmj in malaysiakini, National, news, Politics.
Tags: , , , , , , ,
trackback

Siasatan polis terhadap Teresa Kok didakwa berasaskan satu artikel yang diterbitkan di Utusan Malaysia yang mengulas isu azan, tulisan jawi, Universiti Teknologi Mara (UiTM) dan babi.

teresa kok released from isa 190908 10Dalam kenyataannya tidak lama selepas dibebaskan tengah hari ini, ahli parlimen Seputeh berkata polis tidak mengemukakan sebarang bukti terhadapnya kecuali membangkitkan beberapa isu seperti ditimbulkan dalam artikel itu yang diterbitkan 10 September lalu.

“Selepas ditahan selepas tujuh hari dengan berselindung di sebalik apa yang dinamakan siasatan, polis gagal menunjukkan sebarang bukti atau dalil pembabitan saya dalam kegiatan yang boleh mendorong ketegangan kaum atau agama,” kata Teresa, yang juga exco kanan kerajaan Selangor.

Beliau dibebaskan jam 1 tengah hari tadi di balai polis Jalan Travers, Kuala Lumpur sejak ditahan Jumaat minggu lepas. 

Tambahnya, tiga persoalan utama yang ditanya pegawai-pegawai penyiasat kepadanya: 

i) sama ada beliau terlibat menggerakkan sekumpulan penduduk Bandar Kinrara untuk menyerahkan petisyen bagi membantah azan di masjid Bandar Kinrara; 

ii) sama ada beliau pernah mengeluarkan kenyataan bahawa 30 peratus peruntukan Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) harus diberikan kepada badan-badan agama bukan Islam; dan 

iii) sama ada beliau menentang penggunaan huruf jawi di papan tanda jalan-jalan di Kuala Lumpur.

“Saya menafikan dua tuduhan pertama kerana saya tidak pernah berbuat demikian,” katanya.

Jelasnya, beliau membantah papan tanda jalan itu selepas penduduk Taman Seputeh sendiri marah pada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) apabila menukar papan-papan tanda itu sewenang- wenangnya awal tahun ini dengan alasan ia membazir wang awam.

Comments»

1. pendekar - September 20, 2008

kecoh, kecdoh, kecoh!!!!! pak lah tak peduli apa yang jadi dengan malaysia sekarang, disebabkan cara pemerintahan yang mengikut kata anak menantunya, macam-macam dah jadi dengan malaysia, tapi pak lah tetap xmau meletak jawatan lagi. apa agenda keluarga pak lah sebenarnya????? sekarang DAP dah berani berdebat tentang hak orang melayu, berani nak haramkan azan menggunakkan pembesar suara, minta duit zakat dibayar pada pertubuhan bukan islam, menta dihapuskan tulis jawi pada papan tanda, hebat DAP sekarang. PKR pulak parti melayu yang nak jual melayu pada amerika, selangor dah jadi mcm singapore tapi di perintah oleh orang melayu, khlaid dok ikut aja punggung teresa sbb teresa masih belum kahwin, mingkin ada harapan, jadi ikut la apa teresa minta, bagi aja la. teresa kena tahan ISA, melayu PKR, melayu PAS, marah kat melayu UMNO, sbb tahan teresa, banyak yang minat gan amoi tua ni kan. Amoi tua tu nak buang islam kat malysia ni, orang islam gak p sokong, bodoh,bodoh,bodoh,bodoh. awnuar, jadi tali barut amerika, kononnya nak selamatkan malaysia dari hancur dari parti UMNO, tapi dia sendiri dah hancur, permusuhan kaum dah ada yang berani nak api-apikan, pak lah masih kata, ok lagi, semua terkawal, bila ada menteri yang tgur paklah cara memerintah, ada pencacai pencacai pak lah minta orang yang mengur pak lah di pecat dari jawatan, pencacai ni sebenarnya barua dalam UMNO. banyak sangat kekacauan yang berlaku dibawah pemerintahan pak lah. khairy menantu pak lah, kalau anda semua tgk, kat mana ada lubang duit, kat ctu la adanya khairy, sebelum paklah jadi PM, dimana khairy tinggal? sapa dia ni?, bila pak lah jadi pm, khairy macam bintang yang baru muncul dan terus jadi glomur. dari lubang cacing mana budak ni mai? pastu terus kata kat tun, Tun ni perosak dalam UMNO, sapa budak banggang ni? Tun dalam UMNO, masa tu khairy x dak lagi dalam duni, bila dah ada dlm UMNO, kata TUN perosak UMNO, bangsat sungguh menantu pak lah ni. saya merayu pada semua bahagian UMNO seluruh Malaysia, jika nak tgk Malaysia aman seperti sebelum ni, jgn calonkan khairy, menantu paklah jadi, bertangding dalam pemilihan ketua pemuda UMNO, pilihlah Mukhriz sebagai ketua pemuda UMNo, sbb Muhkriz boleh mengembalikan keyakinan anak-anak muda utk terus mempertahankan malaysia, Khairy x boleh bt apa2, dia hanya anak katu aja. pak lah dah cukup dah untuk kamu memerintah, jgn smpai byk lagi hak melayu dipertikai, rakyat dah jemu, dah benci, dah hilang sabar, tolong tinggalkan jawatan no 1 segera, sebab masa makin suntuk dah, kepada awnuar, khairy, nazri, jgn jadi petualang bangsa melayu, xkan ada tanah untuk kamu bersembu8nyi bila anak muda menyerang

2. mtx - September 22, 2008

ho….. benar sama sakili weeeeeeeeeeeeee… apa-apa pun utamakan bangsa dulu weeeeeeeee

3. ZUL JER - September 22, 2008

kalo nak tolong n prihatin pada rakyat, bukan ini caranya..
Banyak lagi kaedah yang agama kita syorkan.. Ke dah tak ingat Allah SWT?
Nampak cam kaliber sangat dalam kepimpinan Islam.. So? Contohi la Rasulullah.. Menyebarkan Islam dengan aman dan Isya-Allah pertolongan tuhan itu Maha Adil untuk kita..
Ini tak! Melencong jauh dah.. Seolah-olah ulamak yang ada pun bersekongkol.. Yang haram pun jadik halal!
Tapi sekurang-kurangnya kita tahu, hari kiamat sudah hampir tiba bila banyak orang munafik berleluasa di buni, melakukan kehancuran, malapetaka dan umat Islam seperti buih-buih di lautan.. Tak mampu buat paper.. Maksiat? Liwat? Emm sumer dah lali zaman sekarang… Iman? Tanya la diri sendiri.. Amal dah cukup ke belum tak penting, yang penting jatuhkan orang..
Subhanallah..
Aku berlindung dari Mu ya Allah.. Janganlah porak peranda Malaysiaku yang aman.. Kekalkan pemerintahan BN dan orang-orang Islam..
Pendekar? Lu bela sapa bro? Orang cina tu? Elok la..

4. ZUL JER - September 22, 2008

JANGAN KERANA MARAHKAN NYAMUK, KELAMBU LU BAKAR!!
JANGAN KERANA PERTAHANKAN KAFIR LAKNATULLAH, KAMU PUTUSKAN PERSAUDARAAN DENGAN ORANG ISLAM DAN MENGHINA MEREKA.. APE PUN, MEREKA MAKHLUK TUHAN.. YANG BAGI KEHIDUPAN ADALAH ALLAH.. KEMBALI LAH PADA ALLAH..

5. Awang Soh - October 4, 2008

Teresa dan konco-konconya memang layak ditahan, dan dihukum. Alasan majlis perbandaran kerap menukar papan tanda telah diambil kesempatan yang tidak munasabah. Kenapa pula bertindak seperti anti Melayu dengan meminggirkan tulisan Jawi dan disyorkan pula papan tanda ‘muhibah’. Tulisan Jawi warisan tamadun bangsa Melayu di sini, manakala tulisan Cina dan Tamil di sini hanya diberi ihsan untuk ‘digunakan secara bebas’ tanpa bertaraf rasmi dan kebangsaan. ‘Bebas diguna’ tidak bererti tanpa peraturan dan adab yang tertentu.

6. Mat Sufi - October 5, 2008

Banyak lagi orang Cina yang tak tahu cakap Melayu, gendang Cina semasa mengiringi kematian Cina dengan kenderaan mengganggu trafik, sekolah jenis kebangsaan Cina sepatutnya tidak wujud di negara ini, perkampungan Cina perlu dihapuskan.

Ini antara isu yang sebenarnya perlu dipersoalkan oleh kita semua. Telah sekian lama tinggal di negara ini tetapi masih seperti pendatang yang baru tiba kerana terus-terusan mendukung kebudayaan dan sikap pendatang, yakni sikap dan budaya asing.

Masih tidak tahu adat resam budaya tempat yang mereka pijak dan melupakan budi yang diberi dalam kes jus soli. Sampai bila mereka ini mahu mendukung bahasa dan kebudayaan kebangsaan negara ini.

7. clemenza - October 6, 2008

sapa tresa kok ni..ada org knal dia sblum ni..tgk muka mcm org bodoh+nert+pervert ja tp ckp berapi..ke ada jembalang di sebalik bayang dia..nmpak mcm semua kenyataan dia di sidang akhbar dh disusun+dihafal..plg nyata masa 2nd time dia jawab pasal ‘dog food’ tu,bg aku dia cuma seekor anjing kurap yg biasa saja..aku nk raja serigala dibelakang dia yg masih b’sembunyi di dalam gua menunggu masa utk kluar..kita akn jg tahu nanti siapa si raja serigala tu..

8. alghazali - October 8, 2008

politik malaysia sekarang dah kacau bilau. entah apa akan jadi tunggu dan lihatlah., harap-harap tidak ada berlaku perkara-perkara yang tidak diingini. semoga malaysia tempat bermaustautin yang selamat dan bahagia hendaknya. wallau alam.

9. PRoof - October 12, 2008

sedar lah orang melayu dan bumiputra…orang india dan cina nak perintah malaysia…lepas ni kita kena sembileh oleh cina dan india…bersatulah wahai orang melayu dan bumiputra..kalau kita bersatu tengelam bangsa cina dan india d malaysia ini


Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

  • Recent Comments

    fruit machines for s… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    Wallace on LIVE : Inkues kematian Teoh Be…
    SEO on Isu Manohara – Dokumen b…
    semut on Altantuya, C4, puaka, pembunuh…
    ibn wahab on Dr Asri dan fahaman Wahab…
    cincau on How TNB legally cheat Malaysia…
    first world genting… on RPK bongkar Surat Misteri SPRM…
    mengukir waktu on Ramalan nasib menerusi Tarikh…
    Oswaldo Beumer on What you should know about H1N…
    ahmed on Rahsia Surah Al-Kautsar
    what women want in m… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    fazal hatta on Balasan dunia kepada ‘ko…
    chatroulette on Kugan death widens the Gaps be…
    Pritapal Singh on Nissan Grand Livina 10000km ma…
    Toklang Cik on Sunnah Nabi Amalan Sehari…
  • %d bloggers like this: