jump to navigation

Nama syaitan dalam Al-Fatihah February 23, 2009

Posted by nikmj in al-quran, General, islam, Kalimah Allah, news.
Tags: , ,
2 comments


سُوۡرَةُ الفَاتِحَة
بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (١)
ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ (٢) ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ (٣)
مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ (٤) إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ (٥)
ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ (٦)
صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ (٧)



Nama
Syaitan Dalam Al-Fatihah

Semoga boleh dimanfaatkan Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat, apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkan nama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita tidak berhati-hati. Nama syaitan:

1) DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu) sepatutnya DULILLAH
2) HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya HI ROB

3) KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KI YAU

4) KANNAK (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAK

5) KANNAS (bila dibaca dengan sabdu) sepatutnya KA NAS

6) Iya (disebut tanpa sabdu) sepatutnya Iyya. Iya bermaksud ‘matahari’
Dalam ayat ke 5, jika salah bacaannya akan bermaksud “kepada mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami meminta pertolongan”!!!!
7) SIROTHOLLAZI. …. sehingga habis, hendaklah dibaca tanpa henti.

8) AMIN. hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul iaitu AA…dua harakat, MIN…. 3 harakat, semoga Amin kita bersamaan dengan Amin malaikat Insya-Allah. semoga kita menjadi orang yang sentiasa membaiki bacaannya.

Perhatian: Sebarkan hukum Allah walaupun satu ayat semoga kita mendapat rahmatNya, Insya-Allah.

JAWAPAN daripada UmmuWaheedah yang saya terima:

Wa’alaikumussalam wmt.,

Alhamdulillah soalan yg baik. Email begini memang laris disebarkan demi memenuhi tuntutan menyerbarkan ilmu walau satu ayat. Masalahnya yang jadi ‘forwading agent’ adakalanya bukan orang yang mendapat ilmu daripada guru, dia cuma forward apa yang di’forward’ kepadanya. Bila ditanya balik, mereka tak dapat jawap, cuma akan respon “saya forward jer….” Sebaiknya kita baca dan fahami, kalau tak faham kita tanya dulu sebelum forward kepada yang lain.

Pertama sekali saya ingin sarankan kepada semua umat Islam supaya memulakan hari dengan Al-Fatihah, bangun tidur terus baca Al-Fatihah selain doa yg lain. Bila berinteraksi dengan internet, buka PC mainkan MP3 Al-Fatihah, boleh download dari link ini Quranicaudio. Di situ kita latih lidah meniru bacaan mengikut dialek Arab bukan ikut lidah melayu. Kita tingkatkan kualiti bacaan disamping hafazkan maknanya.
Berbalik email yang diberi ini, sebenarnya nak belajar tajwid kena berguru baru betul. Bacaan dan cara sebutan huruf tak sama yang ditulis jawi dengan rumi. Huruf dhal jika di tulis rumi sebagai ‘d’ kurang tepat. Tapi tak mengapalah saya ringkaskan, semoga boleh difahami:
Dalam tajwid ada dua bentuk kesalahan iaitu:

1. al lahnul jali – kesalahan nyata yg membawa perbezaan makna, hukumnya haram dan berdosa. Ini termasulah mengubah huruf dan baris.

2. al lahnul khofi – kesalahan yg tersembunyi yang tidak membawa kepada perubahan makna contohnya kita kurang dengung, terpendek atau terpanjang harkat/kesalahan begini tak membatalkan solat.
1-ayat 1 بِسۡمِ ٱللهِ ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ

Jumlah ayat dalam Al-Fatihah ialah 7 termasuk Bismillah, membaca ‘ta’auz (iaitu ‘auzubillah.. .) adalah sunat muakkad bagi surah Al-Fatihah. Membaca Bismillah adalah wajib. Bila menyebut Bismillah, perlu ditekankan huruf ‘ba’, mesti jelas ‘bis’ itu. Kalau kita cincai bismi jadi ismi. Bismillah maknanya dengan nama Allah, Ismillah maknanya nama saya Allah. Kan dah ubah makna? Lagi satu hirrohman nir rohim… kena sebut betul rohim bukan rojim. Rohim makna penyayang, rojim makna yg direjam.

2-ayat 2 ٱلۡحَمۡدُ لِلَّهِ رَبِّ ٱلۡعَـٰلَمِينَ
Alhamdu perlu diperhatikan huruf kha, bukan ha. Jangan baca alhamda lillah! Alhamdulillah memang ada sabdu pada huruf lam, masukkan huruf lam ke dalam lam yang satu lagi.
‘alamin – nyatakan huruf ‘ain bukan huruh alif (biasakan dengar orang arab sebut ‘ain)
3-ayat 3 ٱلرَّحۡمَـٰنِ ٱلرَّحِيمِ
Seperti nota 1. Sebut betul-betul ‘ar rohim’…. Pastikan mulut tertutup di akhir kalimah.
4-ayat 4 مَـٰلِكِ يَوۡمِ ٱلدِّينِ
maaliki yau mid-din, ‘ma’ kena panjang 2 harkat, mid-din bukan midin
5-ayat 5 إِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَإِيَّاكَ نَسۡتَعِينُ
Iyyaka na’k budu -beri penekanan kepada ‘iyya’, jelaskan sabdu (syaddah atau tanda tasydid) dan na’ (huruf ain bukan hurif k). Sama penekanannya pada kalimat kedua wa iyyaka nas ta’in (huruf ain).

Tentang khonnas, itu ada dalam surah an-nas, min syarril was wasil khonnas (nama syitan). Saya tak biasa dengar orang silap pada ayat 5, iyya kannas ta’in. Sebenarnya iyyaka satu perkataan maknanya kpd Engkau, huruf ‘ka’ menunjukkan gantinama kedua. Macam sebut ‘alaika maknanya ke atas engkau. Na’budu, na maknanya jamak (ramai-kami) . Na’budu kami mengabdikan/ kami menyembah dari kata ‘abda (ain ba dhal), abdullah maknanya hamba Allah, nasta’in maknanya kami minta pertolongan.
6-ayat 6 ٱهۡدِنَا ٱلصِّرَٲطَ ٱلۡمُسۡتَقِيمَ
Baca ihdi nas siro thol. ‘Ih’ bukan ‘eh’, ‘siro’, ‘si’ berbunyi tebal sebab huruf sod bukan huruf sin. Begitu juga tho kena tebal berbeza dengan ta.
mustakim, huruf ta kena baca nipis, jangan baca mustokim.

7-ayat 7 صِرَٲطَ ٱلَّذِينَ أَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ غَيۡرِ ٱلۡمَغۡضُوبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا ٱلضَّآلِّينَ

Boleh berhenti kalau tak cukup panjang nafas. Berhenti pada ‘alaihim yg pertama:-

sirothol lazina an’am ta a’alaim him (berhenti dan ambil nafas, baru sambung seterusnya)
Ghoiril maghdhu bi alaimhim wa lad dhollin, wajib 6 harakat pada lafaz ‘dho’
Kalau kita agak nak sambung tapi terputus, tak boleh curi nafas. Ustaz Zamri (mari mengaji selalu sebut ‘curi’ nafas haram). Kalau terbrek selepas ‘ghairil maghdhu bi ‘alaihim’, berhenti situ ambil nafas dan ulang, ghairil maghdu bi alaimhim wa lad dhollin (sampai akhir). Kebetulan saya yang tersemput nafas masa talaqi dengan ustaz tajwid minggu lepas, jadi ustaz tunjuk cara nak betulkan).

Kalau kita berhenti sebelum walad dhollin.. makna ayat itu tak tepat. Cuba semak erti/makna ayat tu/ semak di sini www.bicarasufi. com. an ‘amta… Baca betul betul. an- sebut huruf alif. amta sebut huruf ain, jangan baca ‘an amta atau ‘an ‘amta Sekianlah yang dapat dijawap. Jika ada yang nak menambah, silakan.

Hadis Rasulullah s.a.w.:
Daripada Salman bin ‘Amir r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Sedekah kepada golongan miskin, ganjarannya hanyalah sekadar pahala sedekah; sedangkan sedekah kepada mereka yang mempunyai hubungan silaturrahim terdapat dua ganjaran, iaitu pahala sedekah dan pahala menjalin hubungan silaturrahim.” (Hadis riwayat al-Tirmizi)

Daripada Abu Hurairah r.a., katanya Rasulullah s.a.w. bersabda: “Janganlah kamu membenci bapamu. Siapa yang benci kepada bapanya, maka dia kafir.” (Hadis Riwayat Muslim)

¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤

Assalamualaikum,

Saya tak nak komen perkara-perkara yang 1 – 7 kerana tidak punya info lanjut tentang “dakwaan” ini. Tetapi suka saya sentuh tentang perkara #8 berkenaan kadar harkat untuk kalimah AMIN tersebut.

Sukuan MIN jika mengikut Riwayat Hafsh (riwayat yang umumnya digunakan di Malaysia) perlu dibaca pada kadar harkat 2, 4 atau 6 kerana ianya tertakluk di bawah hukum Mad Arid Lisukun semasa waqaf.

Moralnya di sini suka saya mengajak rakan-rakan semua belajar ilmu membaca al-Quran (makhraj huruf, suara, tajwid dan lain-lain) dengan betul dan berguru. Walau pun belajar ilmu Tajwid ini hukumnya Fardu Kifayah… tetapi yakin dan percayalah tanpa ilmu membaca al-Quran kita tak akan dapat membaca dengan betul dan tepat.

Sedangkan membaca al-Quran dengan cara yang betul hukumnya WAJIB.

Kalau bacaan Al-Fatihah pun dah salah dari segi tajwid, makhraj huruf dan lain-lain… bagaimana kualiti solat kita? Fikir-fikirkanlah. ..

p/s: Kalau ada rakan-rakan di sekitar Senawang, N. Sembilan yang ingin mendalami ilmu membaca al-Quran bolehlah hubungi kami. Sebab kami pun pada masa ini sedang mendalaminya dengan bimbingan seorang guru yang merupakan bekas Qari N. Sembilan.

Nama Syaitan DalamAl-Fatihah

Assalamualaikum

Semoga boleh dimanfaatkan Al-Fatihah adalah satu rukun dalam solat,
apabila cacat bacaannya maka rosaklah solat. Oleh itu perbaikilah
bacaannya dengan ilmu tajwid. Bukan setakat bacaannya saja rosak malah
kita menyebut nama syaitan di dalam solat kita. Berikut diperturunkan
nama syaitan laknat yang wujud didalam Al-Fatihah, sekiranya kita
tidak berhati-hati.

Nama syaitan

1. DU LI LAH (bila dibaca tiada sabdu)sepatutnya DULILLAH

2. HIR ROB (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya HI ROB

3. KIYYAU (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KI YAU

4. KANNAK (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KA NAK

5. KANNAS (bila dibaca dengan sabdu)sepatutnya KA NAS

6) Iya (disebut tanpa sabdu) sepatutnya Iyya. Iya bermaksud ‘matahari’

Dalam ayat ke 5,jika salah bacaannya akan bermaksud “kepada
mataharilah yang kami sembah dan kepada matahari kami meminta
pertolongan” !!!!

7) SIROTHOLLAZI. ……… … sehingga habis hendaklah dibaca tanpa
henti.

8) AMIN .hendaklah mengaminkan Al-Fatihah dengan betul
iaitu AA…dua harakat, MIN…. 3 harakat, semoga Amin kita
bersamaan dengan Amin malaikat Insya-Allah. semoga kita menjadi
orang yang sentiasa membaiki bacaannya.

WALLAHUALAM. …

  • Recent Comments

    fruit machines for s… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    Wallace on LIVE : Inkues kematian Teoh Be…
    SEO on Isu Manohara – Dokumen b…
    semut on Altantuya, C4, puaka, pembunuh…
    ibn wahab on Dr Asri dan fahaman Wahab…
    cincau on How TNB legally cheat Malaysia…
    first world genting… on RPK bongkar Surat Misteri SPRM…
    mengukir waktu on Ramalan nasib menerusi Tarikh…
    Oswaldo Beumer on What you should know about H1N…
    ahmed on Rahsia Surah Al-Kautsar
    what women want in m… on Isu Royalti Minyak Kelantan…
    fazal hatta on Balasan dunia kepada ‘ko…
    chatroulette on Kugan death widens the Gaps be…
    Pritapal Singh on Nissan Grand Livina 10000km ma…
    Toklang Cik on Sunnah Nabi Amalan Sehari…
  • Follow

    Get every new post delivered to your Inbox.